Geen last van wegafzettingen

Bakfietsjournalistiek

Primeur voor BBC

BBC-Bakfietsjournalisten aan het werk

BBC-correspondente Anna Holligan heeft in Nederland een unieke manier van verslag doen: vanaf een elektrische bakfiets die wordt aangedreven door zonne-energie. Ideetje voor de NPO? 

Op de vraag wanneer ze voor het eerst op een fiets verslag heeft gedaan over gebeurtenissen in Nederland moet Holligan even nadenken. Maar volgens haar twitterfeed was dat op 5 oktober 2020. Toen praatte ze de Britten naast haar bakfiets bij over de jongste serie coronamaatregelen in Nederland. Dat deed ze tijdens het naar school brengen van haar dochtertje, die vol in beeld in de bakfiets zat te eten. Lovende reacties kreeg ze.  

Revolutie 

Het bracht haar en collega Kate Vandy op een revolutionair idee. Niet veel later zat ze in het zadel toen ze voor de Britse publieke omroep uit Nederland berichtte, kalmpjes peddelen over een fietspad in Den Haag. Fietsen is iets dat ze in eigen land niet vaak deed. ‘Als kind fietste ik op mountainbikes in de heuvels bij Edinburgh en tijdens vakanties in de Lake District,’ vertelt ze, ‘toen ik in 2006 naar Londen verhuisde kocht ik een opoefiets, compleet met een mandje. Ik fietste daarmee langs de kanalen, maar durfde nooit de Londense straten op. Mijn huisgenoot deed dat wel en had nare ervaringen.’

Fietsers werken slimmer

Onze droom: meer werk & fiets

Helpen bij deze droom?

Werkende vrouwen

Pas toen ze in Nederland ging wonen voelde fietsen voor Holligan als ‘even instinctief, natuurlijk en veilig als wandelen’. Ze prijst de bakfietsjournalistiek als een uitkomst voor haar als moeder met een drukke en veeleisende baan. Haar bakfiets is een inmiddels een rijdende mini-studio geworden. ‘Als mobiele journalisten zijn we vaak alleen op pad en het is handig om onder grote werkdruk een fiets te hebben om de spullen te vervoeren. Zo kan ik zonder vertraging op pad. Collega Kate Vandy en ik zijn ervan overtuigd dat het Bike Bureau belemmeringen weghaalt voor werkende vrouwen.’

Boerenprotesten 

Groene omroep Bron: www.youtube.com

De bakfietsjournalistiek bleek ook andere voordelen te hebben, zegt Holligan. ‘Tijdens de boerenprotesten was het handig om blokkades en wegafzettingen te kunnen ontwijken, zodat ik de kijkers kon meenemen naar het hart van de actie. Bij protesten van anti-vaxxers, een groep mensen die normaal gesproken vijandig tegenover de media staat, kwamen demonstranten spontaan naar me toe om te praten. De fiets leek barrières te slechten. Ik weet dat sommige collega’s jaloers op me zijn, omdat ik in zo’n fietsvriendelijk land woon. Bike Bureau heeft veel potentie, maar niet elke stad is er klaar voor.’

Waar blijft de NPO? 

Op de vraag waarom juist de BBC komt met deze werkwijze en niet de Nederlandse omroepen, reageert de Schotse diplomatiek: ‘Dat moet je hen vragen!’

‘Kate en ik hebben drie jaar aan het Bike Bureau gewerkt. Voor mij persoonlijk heeft de bakfiets me al heel wat opgeleverd, ik kon bijvoorbeeld mijn eigen auto verkopen en heb het gedoe met parkeren en tanken nog geen seconde gemist. En we zijn natuurlijk wild enthousiast dat we nu geen vieze stoffen meer uitstoten met de bakfiets! De Bike Bureau is nog steeds een prototype, maar we krijgen zoveel enthousiaste reacties dat we goede hoop hebben dat hij de werkwijze van de BBC over de hele wereld kan veranderen.’ 

Arts & bakfiets Biking Doctor Joep ter Haar

Arts & bakfiets

Artsen waren toch mensen in dure auto's? Haagse huisarts ter Haar komt met de bakfiets. Lees meer

Categorieën

Correspondent Patrick van IJzendoorn op de fiets in Londen

Patrick van IJzendoorn

Patrick van IJzendoorn (1971) is een Nederlands journalist en schrijver. Hij werkt als correspondent in het Verenigd Koninkrijk voor onder meer de Volkskrant, Elsevier Weekblad en De Groene Amsterdammer, en fietst al twintig jaar rond in Londen. In het begin als relatieve eenling, de laatste jaren als onderdeel van een uitdijende voorhoede van fietsers zonder racepakjes.