Betaald fietsen

Parkeerplaatsen zijn schaars en duur. Maar met een bescheiden beloning in het vooruitzicht zijn werknemers best bereid te gaan fietsen, blijkt in Enschede en Den Haag.

Door een uitbreiding van het ziekenhuis verdwenen ruim een jaar geleden 150 parkeerplaatsen bij Medisch Spectrum Twente. Omdat patiënten en bezoekers altijd voorrang hebben, ontstond voor medewerkers ineens een enorm parkeerprobleem. ‘Dus wilden we mensen extra gaan stimuleren om op de fiets naar het werk te gaan’, zegt Gerrit van der Kolk, beleidsadviseur van het ziekenhuis.

Bikies
In maart begon het ziekenhuis met ‘Bikies’. Dat werkt als volgt: medewerkers kunnen een tag aanvragen met een chip erin. Die registreert de fietser in de fietsenstalling. Afhankelijk van het aantal kilometers woon-werkverkeer (zie kader) krijgen ze punten. Deze beloning komt boven op de maandelijkse reiskostenvergoeding. Met de ‘Bikies’ spaar je voor fietsreparaties of accessoires. Van der Kolk: ‘We vinden het belangrijk dat het wel fietsgerelateerd blijft. Je moet volgens ons belonen op hetzelfde gebied.’ Het programma is op 1 maart begonnen. Inmiddels hebben al zo’n 1.000 personeelsleden een tag aangevraagd.

Fit en groen
Nog een voordeel van Bikies is dat fietsende werknemers fitter zijn. En de CO2-uitstoot daalt ook door al het gefiets. Voor pensioenuitvoerder MN uit Den Haag ook een belangrijke reden het fietsen aan te moedigen. Het bedrijf wil maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een verhuizing vorig jaar van Rijswijk naar hartje Den Haag bood een kans om het forensverkeer minder vervuilend te maken. ‘We gingen opeens van 700 naar 170 parkeerplekken’, vertelt woordvoerder Bram van Els. ‘Terwijl ons personeel – ongeveer 1.000 in getal – niet minder zou worden. Dan zit er nogal wat dwang achter.’

Verdubbeling
Het autogebruik moest snel afnemen. Fietsers krijgen daarom – net als automobilisten – een kilometervergoeding van 19 cent. Iemand die 10 kilometer van Den Haag woont en vijf dagen per week naar zijn werk fietst, kan zo 19 euro per week in z’n zak steken. Verder betaalt het bedrijf 250 euro mee bij de aanschaf van een nieuwe fiets en medewerkers krijgen 15 procent korting bij een aantal fietsleveranciers uit de buurt. ‘Dat zijn goede prikkels om mensen de auto uit te krijgen’, zegt Van Els. ‘In 2011 waren er 28 mensen die de bijdrage van 250 euro aanvroegen; in 2012 waren dat er al 57.’

E-bikes
Elektrische fietsen zijn bij de nieuwe fietsforensen populair. De helft van ‘nieuwe fietsers’ van MN wil trapondersteuning. Van der Kolk ziet in Twente dezelfde voorkeuren. ‘Wanneer iemand op 15 kilometer afstand woont, is het geen optie om te fietsen naar het werk. Maar met zo’n e-bike is het wel mogelijk. Mensen steken elkaar aan. En als ze één keer de stap genomen hebben, ervaren ze hoe lekker het is om even buiten te fietsen. Volgens ons is dat nog de beste stimulans om steeds opnieuw voor die fiets te kiezen.’

Hoe verdien je Bikies?
Hoe verder je van het ziekenhuis woont, hoe meer ‘Bikies’ je per dag spaart. Als je tot 4 kilometer afstand woont, krijg je 5 punten. Van 4 tot 8 kilometer 10 punten, van 9 tot 14 kilometer 15 punten en wanneer je op een afstand van 15 kilometer of meer woont, 20 punten. 10 Bikies staan voor ongeveer 40 cent. Iemand die bijvoorbeeld vier dagen in de week werkt en op 10 kilometer afstand woont, spaart een simpele fietscomputer van Union al in zes weken bij elkaar. Meer weten? Zie: www.fietsendnaarjewerk.nl

(fietser 1)
Roel Otter (44), medewerker Voedingszaken bij Medisch Spectrum Twente.
‘Mijn moeder is over de 70 en fietst nog altijd graag. Maar dat gaat iets moeilijker. Daarom besloten we haar een e-bike cadeau te doen. Toen ik daar zelf een stukje mee ging fietsen, zag ik hoe super dat werkt. Ik woon op 13 kilometer afstand van het ziekenhuis. Wanneer er een stevige wind staat, is dat een flink eind. Met zo’n e-bike kun je zelfs dan gemakkelijk doortrappen. Via ons fietsenplan kon ik er vorig jaar eentje voordelig aanschaffen. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Ik ben sindsdien een stuk fitter en voel me heerlijk als ik op mijn werk aankom. Zelfs als het koud is, ga ik met de fiets. Alleen als het heel erg regent wil ik nog wel eens de auto pakken.’

(fietser 2)
Marjolein Zaal (46), manager Marketing en Communicatie bij MN.
‘Toen ik in november begon bij MN, heb ik het aanbod van een leaseauto afgeslagen. Ik ben namelijk sneller met de fiets en het ov. Ik fiets iedere ochtend naar het treinstation. Bewust, want ik wil mijn kinderen van 8 en 10 met de fiets naar school brengen. Op de route naar school komen we nogal wat onoverzichtelijke verkeerspunten tegen. Zij moeten leren om altijd goed op te letten. Fietsen is gezond en ik wil daarin een voorbeeld zijn. Verder is het leuk dat je vanuit het bedrijf een financiële prikkel krijgt om mee te doen met het fietsenplan. Maar boven alles is het fijn om dagelijks lichaamsbeweging te hebben. Van alleen maar op kantoor zitten word je ook niet echt gestroomlijnd.’

(fietser 3)
Ine Opperman (55), administratief medewerker bij Medisch Spectrum Twente.
‘Ik ging voorheen altijd met de auto. Ik woon op meer dan 16 kilometer van het ziekenhuis en dan is fietsen niet te doen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan kwam ik helemaal bezweet aan. En met zo’n rode toet aan de balie zitten is niks. Onder collega’s wordt door het nieuwe fietsenplan steeds vaker gesproken over de elektrische fiets. Mensen die je nooit zag fietsen, zijn opeens enthousiast. Dat maakte me nieuwsgierig. Na een proefrondje was ik om. Het trapt heel makkelijk en je hebt geen last van de wind. Maar je bent wel lekker in de buitenlucht. Bovendien hoef je geen benzine meer te betalen, is parkeren gratis, kan ik mijn reiskostenvergoeding in de zak steken en spaar ik met die Bikies voor gratis reparaties. Ik zie alleen maar voordelen. Misschien zal ik er zelfs een paar kilo door afvallen… Wie weet.’

(fietser 4)
Elmar Leenders (36), interne beheersing van MN binnen pensioenen en verzekeringen.
‘Het plan van MN heeft me zeker in het begin geholpen om me uit het openbaar vervoer te houden. Het is fijn dat het bedrijf 250 euro meebetaalt aan een nieuwe fiets. Dat was voor mij een extra stimulans om een goede racefiets te kopen. Vanaf mijn woonplaats Rotterdam is het ongeveer 25 kilometer naar het werk. Daar doe ik een uurtje over. Dat kost veel tijd, maar ik ben een enorme fietsliefhebber. Voor mij betekent het dat ik twee uur per dag kan trainen. Ik probeer in ieder geval drie keer in de week te fietsen.’

Fietsinspiratietool
Meer weten over fietsen naar het werk? Kijk dan www.fietsinspiratietool.nl Daar vind je informatie over fiscale regels, goede voorbeelden en handige tips.

Categorieën