Hoe ziet ons land er in 2040 uit? De Fietsersbond schreef met leden, vrijwilligers en adviesbureau Goudappel Coffeng de Visie 2040 met daarin verlangens en prognoses voor de toekomst. Op de Ledenraad van 2 februari is de Visie 2040 op een paar punten na omarmd door de Vereniging.
Waarom een Visie 2040?
Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond: ‘Je wilt als vereniging ergens naartoe werken. Daarmee voorkom je dat je verzand raakt in de waan van de dag. Als een weg vandaag wordt ingericht, blijft de weg decennia daarna hetzelfde. De visie 2040 is ook bedoeld voor onze actieve vrijwilligers om vooruit te kijken en daarbij ergens op terug te kunnen grijpen.’
Wat is er de afgelopen jaren veranderd?
‘Toen ik tien jaar geleden bij de Fietsersbond begon, kon je bij wijze van spreken net kiezen wat voor kleur fiets je wilde. Inmiddels is er zoveel meer keuze! Fietsen met drie of vier wielen, met of zonder ondersteuning, slimme fietsen die grommen als ze gestolen worden of cargo bikes die een flinke lading vervoeren. Er rijdt inmiddels een hele Fietsfamilie rond in ons land. En alle fietsers in die familie hebben een gezamenlijk belang dat hen met elkaar verbindt: Fietsen maakt gelukkig en dat moet zo blijven!’
Gaat de Fietsersbond zelf ook veranderen?
‘We willen toe naar een vereniging die levendiger en diverser is. Wij zijn er voor alle soorten fietsers, racefietsers, speed-pedelecrijders, bakfietsers, driewielrijders en ligfietsers. De visie is ook een intentieverklaring om diverser te worden als je kijkt naar leeftijd en culturele achtergronden. We willen verder dat mensen (nog) makkelijker actief voor fietsers kunnen worden en onze afdelingen gaan helpen.’
Kun je nog een verschil noemen met eerdere toekomstvisies?
‘Voorheen lag onze focus voornamelijk op infrastructuur. Daarmee wilden we de wereld op straat voor fietsers verbeteren. Meer fietsen was het doel. In de nieuwe FietsVisie 2040 zien we de fiets niet meer uitsluitend als doel, maar ook als middel om ons land leefbaar en gezond te houden. Ook voor niet-fietsers wordt Nederland fijner als er veel mensen lopen en fietsen, met name in de stad.’
Toekomstdromen uit Visie 2040
- Dag en nacht veilige fietspaden
Nu stappen veel vrouwen en kinderen na negen uur ‘s avonds niet meer op de fiets omdat ze zich niet veilig voelen. Ondenkbaar in 2040! Tegen die tijd is het volstrekt veilig om ‘s nachts door verlaten bossen en lege velden te fietsen. Lantaarnpalen floepen aan als iemand over het fietspad fietst en het is mogelijk om bij onheil direct hulp te krijgen. Kijk ook naar het huidige Fietsnachtnet van Zoetermeer. Daar is op uitgekiende routes extra verlichting geplaatst en zijn struiken weggehaald en bomen gesnoeid zodat de fietsroutes niet meer uit het zicht liggen. - Keuze uit snelle en ontspannen routes
Er zijn verschillende routes voor verschillende soorten fietsen. Grote bakfietsen en fietskarren kiezen voor de rechttoe rechtaan brede fietspaden. Voor mensen die ontspannen van de omgeving willen genieten en die soms wat slingeren omdat ze een kennis of mooie vogel zien zijn er mooie slingerende rustige paden. - Emancipatieslag
In 2040 krijgt de fiets eindelijk wat hem toekomt. Er is algemene erkenning dat je voor elke cent die je in de fiets steekt meer terugkrijgt dan wanneer je dat geld in miljarden verslindende wegen voor auto’s steekt. - Alle kinderen hebben recht op een eigen fiets en het is vanzelfsprekend dat ze zelfstandig leren fietsen.
- In alle gemeenten pakken mensen voor meer dan de helft van alle ritten binnen de gemeente de fiets.
- Emissievrij fietspad. Scooters en andere voertuigen die smerige stoffen uitstoten zijn van het fietspad verdwenen.
- 40% van de pakketjes moet op de fiets rondgebracht worden in 2040. Liefst 100% natuurlijk, maar wasmachines en inbouwkeukens blijven moeilijk te vervoeren op de fiets.
Een lijst met medewerkers
-
Suzanne Brink
Hoofdredacteur Crossmedia
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!