Cargobike met middenmotor

Geschikt voor kind, hond en vakantiebagage

B-048-BAKFIETS-CRUISER-LONG-STEPS-NN2-MAT-GRANIET-MIDDENMOTOR-ELECTRISCH-11

CargoBike van Bakfiets.nl kwam als beste uit onze bakfietsentest. En nu is er een goede elektrische variant.

Er was al een elektrische CargoBike, maar die was uitgerust met een voorwielmotor. En dat was in de praktijk niet zo handig. Een voorwielmotor slipt snel. Maar vervelender is misschien nog wel dat een voorwielmotor pas aan gaat wanneer een trapsensor een seintje geeft. En dat gebeurt wanneer de pedalen een keertje rond gaan. Terwijl je met een zwaar beladen bakfiets natuurlijk meteen ondersteuning wilt. Met een middenmotor (bij de trapas) gaat de motor aan zodra je druk uitoefent op de pedalen. Je hebt zo vanaf de start al ondersteuning.

Ik ben met de cargobike op fietsvakantie naar de Veluwe gegaan met mijn zoon van 19 maanden (13 kilo) in een zitje aan het stuur, bagage (25 kilo) in de bak en de hond (12,5 kilo) bovenop de bagage in de bak en legde moeiteloos afstanden van 30 tot 50 kilometer af in een normaal fietstempo van 20 kilometer per uur. Door de versnellingsnaaf draait de motor altijd met voldoende toeren om ook op steile hellingen en met veel bagage met voldoende koppel ondersteuning te geven. De cargofiets is er in verschillende versies. Ik had die met de Nexus Premium-naaf met automatisch schakelen (Di2). Automatisch schakelen is fijn als je plotseling moet remmen of opeens een steil klimmetje hebt. De fiets heeft brede ballonbanden en hydraulische velgremmen, zoals die ook op luxe vakantiefietsen zitten. Dankzij die dikke banden kon ik de bandenspanning lekker laag houden voor veel comfort voor de passagiers. En met de hydraulische remmen kon ik al het gewicht moeiteloos tot stilstand brengen. Tijdens de vakantie viel weer op hoe goed de standaard werkt van de CargoBike, hoe zwaar je ook beladen bent. Enige minpuntje van de fiets vond ik de rechte zit. Voor langere afstanden zit ik graag wat sportiever. De geteste CargoBike Cruiser Long Steps met hydraulische remmen en Di2 versnellingen kost 3799 euro

Bron:
Kees Bakker / Testkees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid