De fiets is een oplossing, geen probleem

Deze weblog-bijdrage verscheen eerder op joop.nl.

In Nederland wil eigenlijk iedereen het fietsen stimuleren. Fietsen is immers snel, goedkoop, gezond en goed voor milieu en leefbaarheid. Betalen voor het parkeren van een auto is normaal geworden omdat we in Nederland het autogebruik in de stad willen ontmoedigen. Verplicht betalen voor de fiets betekent ontmoediging van ons meest mens- en milieuvriendelijk vervoermiddel.

Door het succes van het fietsen zien we een groot tekort aan stallingsplekken ontstaan, bij stations en in binnensteden. De Fietsersbond vindt dan ook dat er meer plekken voor het stallen van fietsen moeten bijkomen. Dat kunnen losse plekken zijn, maar ook mooie stallingen. Zo koos Zutphen voor een grote, ondergrondse, gratis bewaakte stalling. Daarmee hebben fietsers een veilige plek en is het stationsplein minder rommelig. Ook de Fietsappel bij Alphen aan den Rijn is een prima voorbeeld van hoe het ook kan.

Wanneer je wil voorkomen dat mensen hun fiets zomaar overal neergooien, moet je ze verleiden met goede voorzieningen. Voorzieningen waarvoor ruimte gevonden kan worden door een verdere beperking van het autoparkeren in steden.

Daarnaast zouden gemeenten veel systematischer werk moeten maken van het periodiek opruimen van achtergelaten fietsen en wrakken. De fiets is een oplossing, geen probleem.

Hugo van der Steenhoven, directeur

Op donderdag 17 februari ging Hugo van der Steenhoven in debat over deze kwestie bij het VARA-radioprogramma degids.fm met Maurice Piek, VVD-raadslid in Amsterdam.

Op 9 februari verscheen dit artikel over het onderwerp in NRC.

Categorieën