De minifiets van Minutecycles

‘De vraag is waarom we nog grote wielen gebruiken’

MrMinute011

Minivelos zijn in Japan populair. In Nederland nog niet, maar daar wil Minutecycles uit Amsterdam verandering in brengen.

De Minute is een fiets met kleine wielen. ‘De fiets is ontstaan door een vraag van een mevrouw uit Amersfoort. Ze wilde een compacte fiets die in haar kleine berging zou passen’, zegt Elian Veltman, die in Maurik fietsen op maat bouwt. Door de vraag van deze mevrouw uit Amersfoort kwam hij op het spoor van de minivelo: een fietsje met kleine wielen. Japanners zijn er dol op.

Geen kuilen
Elian kwam tot de ontdekking dat een compact fietsje ook in de Nederlandse steden alleen maar voordelen biedt. ‘De vraag is eigenlijk waarom we nog steeds grote wielen gebruiken. Honderdtwintig jaar geleden had je grote kuilen in de weg waar een klein wieltje zo in kon verdwijnen. Nu heb je goede wegen en heb je geen grote wielen meer nodig.’

Ander verzet
Natuurlijk kun je met een groter wiel bij elke pedaalslag een grotere afstand afleggen. Dat probleem heeft Veltman opgelost door voor een groot tandwiel en achter een klein tandwiel te plaatsen. Door dit aangepast verzet kun je op de Minute gemakkelijk de snelheid van een traditionele stadsfiets halen.

Sterke wielen
En door zijn ervaring in de werkplaats van Het Fietspad heeft hij gemerkt dat kleine wielen nog een belangrijk voordeel hebben. ‘Mensen kwamen zo vaak binnen met een fiets met een slag in het wiel. Een klein wiel is dankzij de kortere spaken veel sterker.’
Veltman roemt ook de wendbaarheid van de Minute. Dat is in drukke steden met overvolle fietspaden zeker handig.

 

TestKees
Veltman zegt goed naar de tips van TestKees gekeken te hebben. Volgens TestKees heeft een dichte kettingkast meer nadelen dan voordelen. Veltman heeft TestKees’ bevindingen ter harte genomen. Het fietsje heeft geen kettingkast, maar wel een kleine metalen kettingafschermer die voorkomt dat je broek vast komt te zitten tussen tandwiel en ketting.

695 euro
Verder straalt de fiets niets dan eenvoud uit. ‘Ik wil geen onderdelen van kunststof want die gaan altijd kapot.’  Veltman verwacht dat de Minute het zeker tien jaar zonder gedoe vol zal houden in het Nederlandse verkeer.
Wie er eentje wil kopen, kan zich inschrijven en wanneer er honderd belangstellenden zijn, komt de fiets in productie. Er zijn twee modellen: eentje voor dames (framemaat 56) en eentje voor heren (framemaat 59). Prijs: 695 euro. Veltman is het bedrijfje met twee compagnons begonnen.

Donkervoort
En wie het wil, kan bij Veltman nog steeds een fiets op maat laten maken. Het aanbod loopt uiteen van bakfietsen en stadsfietsen (2300 euro) tot racefietsen van ruim 10.000 euro.
Veltman doet niets liever dan nieuwe fietsen ontwerpen en bouwen. Hij heeft Autotechniek op de HTS gestudeerd en bij sportwagenfabrikant Donkervoort gewerkt, maar zijn hart ligt bij de fiets.

Categorieën