NS belooft verbetering

De OV-fietsapp is onbetrouwbaar

Kapotte fietsen, vertraagde informatie

Stalling met ov-fietsen

Op de NS Reisplanner Xtra staat hoeveel OV-fietsen er op een station zijn. Maar vaak kloppen de getallen niet en grijp je mis. Ook op de Facebookpagina van de Fietsersbond lees je deze ervaringen. Waarom werkt die app zo matig? 

‘Het is inderdaad zo dat de data in de Reisplanner Xtra niet altijd 100 procent de werkelijkheid weergeven’, mailt Corien Koetsier, woordvoerder van de NS. ‘Dat komt omdat de app niet met real time-data werkt, maar met data die ‘steeds ververst worden om de zoveel minuten.’ ‘Mede doordat het uitgeven en innemen van OV-fietsen grote pieken kent, kan het zijn dat de fietsen net op zijn, terwijl er vijf minuten geleden nog wel een aantal was.’

Razendsnelle ochtendspitsverhuur 

Je kunt de beschikbaarheid van de OV-fietsen behalve op de NS-app ook bekijken op de site https://ovfietsbeschikbaar.nl/. Dit is geen site van de NS, maar van Marijn Horstman, die dat uit hobbyisme bijhoudt. Hij gebruikt de data van OpenOV en schrijft: ‘Voor zover ik weet komen de data die de NS in de reisplanner Xtra-app gebruikt uit dezelfde bron.’
Volgens Horstman kan het inderdaad voorkomen dat OV-fietsen ineens op zijn, van het ene moment nog 30 tot het volgende moment 0. Hij mailt: ‘In de ochtendspits worden fietsen razendsnel verhuurd. Op maandag 22 mei waren er bij Utrecht Jaarbeursplein om 08.00 uur nog 323 fietsen beschikbaar en een uur later nog maar 33! Dit is wel een extreem voorbeeld. Utrecht Jaarbeursplein is volgens mij de grootste en drukste stalling, maar het is bij veel stallingen (zeker op grote stations) een trend dat in de ochtendspits zo veel fietsen uitgeleend worden.’
Dus het kan gewoon snel gaan, en omdat de data geen real time-data zijn, maar data met een kleine vertraging, kun je dus mis grijpen.

Kapotte fietsen in de app 

Maar er zijn nog andere verklaringen voor misinformatie. Horstman. ‘De 3g/4g-verbinding van een stalling kan een storing hebben, waardoor er geen data worden doorgegeven. En er kunnen fietsen kapot gaan.’ Kapotte fietsen worden niet altijd goed verwerkt, volgens Horstman. ‘Ze worden nog gewoon bij het totale aantal opgeteld en staan zodoende ook op ovfietsbeschikbaar.nl en de reisplanner Xtra-app. Ik weet niet of de NS plannen heeft om daar verbetering in aan te brengen.’

Zelfgemaakt bordje met 'Ov-fietsen niet meer verkrijgbaar'
Jammer dan, geen ov-fietsen

Kwaliteitsverbetering 

Volgens woordvoerder Koetsier komt het inderdaad voor dat kapotte fietsen ten onrechte worden meegeteld ‘als de beheerder de fiets niet goed heeft gescand.’
Al met al lijkt het toch tijd te worden voor een verbetering van de app. Zit dat erin? Koetsier van de NS verwacht dat er met real time-data gewerkt gaat worden, maar schrijft: ‘Hiervoor moeten we fundamentele zaken wijzigen in onze systemen die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. We zijn er hard mee bezig en verwachten dit eind van dit jaar gereed te hebben. Dan werken we met een systeem dat zorgt voor een structurele kwaliteitsverbetering.’

Kortom, het klopt dat NS Xtra-app niet optimaal de beschikbaarheid van OV-fietsen toont. Dat heeft te maken met gebrek aan real time-data en soms met menselijke fouten bij het scannen. Eind van het jaar belooft de NS ‘structurele kwaliteitsverbetering’. Tot die tijd nog maar even roeien met de riemen die we hebben, en dat is toch beter dan geen riemen.

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser