Deense expert keurt Utrechtse fietspaden

David Sim van Gehl architects hopt de hele wereld over om van New York, Melbourne en Moskou fiets- en wandelvriendelijke steden te maken. Afgelopen donderdag was hij eregast op het symposium Meer fiets, meer ruimte. Nederlanders aan het fietsen krijgen, dat is volgens hem zoiets als sneeuw aan eskimo's verkopen, maar van de visie van Gehl architects kunnen we ook in Nederland wel wat leren. Met een club van 15 stedebouwkundigen en verkeerskundigen stapt Sim op de fiets om een aantal fietspaden te analyseren in de omgeving van het Provinciehuis van Utrecht, waar het symposium gehouden werd. 'Hier wil je snel doorfietsen. Op dit kantorenterrein is niets om naar te kijken. Er is geen restaurantje of terras, niks. Er is ook niemand op straat terwijl hier duizenden mensen werken.' Hij verbaast zich erover dat het rond het provinciehuis voelde of de levendige stad mijlenver weg is. In werkelijkheid ligt een kilometertje verder het aantrekkelijke Wilhelminapark. 'Merk je hoe anders het voelt als je rechts parkeerplaatsen hebt? Dan moet je veel beter opletten. Dit is een aantrekkelijke straat, maar het is wel heel spannend met verkeer.'

Fietsen zou zo comfortabel en vanzelfsprekend mogelijk gemaakt worden, volgens Sim. In plaats van fietsen overal te weren zouden winkeleigenaren er blij mee moeten zijn. 'Please, park your bike next to my shop.'

Gehl architects neemt de mens als maat. Mensen zien elkaar graag en als mensen in lange rijen auto's zitten hebben ze geen contact. In New York heeft Gehl architects plaatsen bedacht waar New Yorkers met een krantje op een terras kunnen zitten en mensen kijken. Vooral in de pers was veel scepsis. Het zou een communistisch idee uit Europa zijn. Maar uiteindelijk bleek alles reuze mee te vallen met als neveneffect onder andere dat de omzet in autovrije gebieden steeg. Want als je wandelt of fietst kun je in de etalages kijken en loop je veel makkelijker een winkel binnen. Bovendien zijn straten waar mensen lopen en fietsen veiliger omdat ze minder anoniem zijn.

David Sim viel nog iets op in Nederland: 'In Denemarken durf je niet met zijn tweeën naast elkaar te fietsen, want dan worden automobilisten boos, maar hier kan dat gelukkig wel.'

Categorieën