Duitsers fietsen het liefst in Oostenrijk

Oostenrijk staat onbedreigd bovenaan als de populairste fietsvakantiebestemming van de Duitsers. Nederland staat op nummer twee.

Dat staat in de Radreiseanalyse 2013 van de ADFC, de Duitse tegenhanger van de Fietsersbond. Oostenrijk is voor 6,2 procent van de fietsvakantiegangers het reisdoel. Nederland is goed voor  5,5 procent. Op de derde plaats staat Südtirol (Italië) met 4,6 procent.

Bett+Bike
Overigens blijven de meeste Duitsers – bijna 85 procent – het liefst in eigen land fietsen, zo bleek uit ADFC-onderzoek van vorig jaar. Dat is niet verwonderlijk. Er is veel geïnvesteerd  in fietsroutes en andere voorzieningen. Zo is het aantal Bett + Bike-adressen sinds 1995 gegroeid van 216 naar 5400.  Bett+Bike zijn hotels en andere overnachtingsmogelijkheden waar je als fietser welkom bent. Je kunt daar je kleren wassen, je fiets poetsen of repareren. En het is ook geen enkel bezwaar als je maar één nachtje blijft. En je mag dan ook gerust na het middaguur vertrekken.

Liever fietsen
Dat Duitsland fietsvriendelijker wordt, merken ook buitenlandse vakantiegangers. Fietsen is met 19 procent de populairste sportieve vakantie-activiteit, nog voor het wandelen.
Volgens de ADFC moet er nog veel meer gebeuren, want het zijn de Premium-Routenetze van Nederland en Zwitserland die veel buitenlandse toeristen lokken. En dat kan ten koste gaan van Duitsland als vakantiebestemming. De ADFC waarschuwde al voor de grote investeringen die Frankrijk doet in bewegwijzerde routes om vakantiegangers te behagen.

Fiets in trein
Opmerkelijk is verder dat uit de Radreiseanalyse 2013 blijkt dat fietstoeristen graag de trein nemen, tenminste voor fietsvakanties over de grens. In 2005 namen 30.000 reizigers hun fiets mee in een internationale trein. Vorig jaar waren het er 51.000.  En bij treinmaatschappij CityNightLine is het aantal meegenomen fietsen in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld van 20.000 naar 52.000 vorig jaar.
In het binnenland nam het aantal meegenomen fietsen af: van 312.00 in 2002 maar 272.074.  Waarschijnlijk zouden mensen best graag de fiets meenemen, maar de Deutsche Bahn is er niet zo happig op. Gewone intercity’s worden vervangen door hogesnelheidstreinen (ICE) en daarin zijn vooralsnog fietsen verboden.

Fyra
In Nederland dreigde met de vervanging van de Beneluxtrein door de Fyra hetzelfde te gebeuren. Daar was ook de fiets verboden. Inmiddels rijdt de Fyra tot onbepaalde tijd niet meer.  Er rijdt nu acht keer per dag een intercity van Den Haag naar Brussel, en daar mag je de fiets in meenemen. Den Haag onderzoekt of het mogelijk is om zelf een trein naar Brussel te laten rijden. Daarin is, zo verzekerde de wethouder, zeker plaats voor de fiets.

 

Categorieën