Paraplustandaard getest

Duurtest: fietsen met een dak boven je hoofd

Vier mensen, waaronder ikzelf, hebben het afgelopen jaar de Drycycle getest, een paraplustandaard waarin je een Senzparaplu kan zetten. Algehele indruk: erg positief.

Drycycle

Tentdak
Het grote voordeel van een paraplu op je fiets is dat je geen speciale jas of poncho aan hoeft te trekken. Het is leuk om een dak boven je hoofd te hebben, alsof je in een tent zit waar de regen gezellig op het dak tikt. De grote angst van mensen die hem nog niet geprobeerd hebben, is dat je van de weg wordt geblazen, maar niemand van ons heeft daar last van gehad. De enkele keer dat je met code geel of oranje de deur uit moet, kun je hem misschien beter thuis laten.

Korte ritjes
Voor de duidelijkheid: geen van ons heeft hem voor enorme forensentochten gebruikt. Het is vooral handig voor ritjes tot vijf kilometer. Want onderbenen en schoenen worden natuurlijk gewoon nat. Maar wat veel mensen vervelend vinden bij korte ritjes is de regen in hun gezicht. Met samengeknepen ogen zitten ze op de fiets. Daar heb je met de Drycycle geen last van. Tenzij het motregent en hard waait. Dan waait de regen net zo hard onder de paraplu in je gezicht. De reacties van andere fietsers zijn overigens een leuke toevoeging op het fietsen. Ze stoten elkaar aan, roepen ‘Briljant’, en vragen bij het stoplicht waar je zo’n paraplustandaard kan kopen.

En die buis op je stuur?
Allemaal aan de Drycycle dus? Je hebt wel het hele jaar door een logge buis op je stuur zitten, terwijl het echt niet vaak regent. Maar volgens Jaap Elzas van Drycycle.nl kun je de buis er makkelijk afhalen als het een tijd niet regent. En daar heeft hij gelijk in. Om de paraplu, als het bijvoorbeeld op de terugweg droog is, achter de buis in de parapluhouder op je fiets vast te zetten, moet je de buis ook loshalen. Ik vind dat gedoe, maar daar is volgens Elzas geen oplossing voor. Ook een klein minnetje is dat je de buishouder op het stuur regelmatig aan moet draaien, anders zakt de paraplu over je stuur.

Windstoten van 130 km/uur
Overigens is Elzas tijdens de laatste storm met windstoten van 130 kilometer per uur door het Vondelpark gaan fietsen. ‘De paraplu werd heen en weer gestoten, maar hij hield het wel en het was ook niet gevaarlijk.’

Welke Senz kies je?
Senz heeft verschillende groottes paraplu’s. Testpanellid Anna Groot gebruikt een Senz mini in de Drycycle. Die heeft ze altijd bij zich in haar tas. Dan kun je niet verwachten dat je heel droog blijft, maar voor de ergste druppels op je haar en bijvoorbeeld je bril is het afdoende.

Wijbrand Schaap en Eva Rensman gebruiken de Senz original. Ikzelf heb het afgelopen jaar met de Senz XL gefietst. Het voordeel daarvan is dat hij hoger staat zodat je niet gebogen hoeft te zitten. Het nadeel is dat het een flinke paraplu is en je de paraplu mee moet nemen naar de winkel of waar je ook naar toe gaat. Het zou geweldig zijn als je de paraplu met een slot aan je fiets kan vastmaken.

Parasol
Van de zomer heb ik de Senz bij dertig graden als parasol gebruikt. Ook erg comfortabel. Jaap Elzas van Drycycle ziet daarvoor mogelijkheden in China. ‘Chinezen willen niet bruin worden, want dat is iets van arbeiders. Dus fietsen ze allemaal met een parasol in de hand.’

Je kunt de Drycycle, met of zonder Senz paraplu, kopen via drycycle.nl voor 39 euro

Bron: youtu.be

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.