Direct naar inhoud

E-bikepremies stijgen

Karin Broer
Gepubliceerd op:

Begin deze eeuw waren Utrechtse fietsen onverzekerbaar. Nu dalen de premies, dankzij de gratis bewaakte stallingen. Maar e-bikepremies stijgen: ‘Jongens gebruiken de e-bike van moeder om naar voetbal te gaan.’

Een e-bike is goedkoper te verzekeren dan een gewone fiets

Unigarant, Univé en de ANWB vragen fors meer premie voor een gewone fiets van 1.000 euro dan voor een prijzige elektrische fiets van 1.800 euro. Stel dat je in Amsterdam of Utrecht woont: een e-bike verzekeren kost dan bij Univé bijvoorbeeld 55 euro premie per jaar; de veel goedkopere gewone fiets komt op 111,58 euro.
Waarom dat grote verschil? Alle verzekeringsmaatschappijen wijzen op de populariteit van de e-bike onder senioren en het andere gebruik van de e-bike. Douwe Boeijenga, directeur van ENRA: ‘Die verschillen zijn historisch zo gegroeid. Toen de e-bikes in opkomst waren, waren ze vooral in trek bij senioren. En die hebben een heel ander risicoprofiel dan andere fietsers. Ze zetten de e-bike in de schuur, rijden vooral recreatief. En als ze op een terrasje gaan zitten, zetten ze de fiets voor het terras. Terwijl gebruikers van de stadsfiets boodschappen doen in de binnenstad en naar school fietsen en daar stallen.’

 

Fiets dreigde onverzekerbaar te worden
Verzekeringsmaatschappijen zien geen brood meer in fietsverzekeringen, meldde De Volkskrant in 2001. Sommige verzekeraars, zoals Univé, weigerden om nog langer fietsen in risicosteden te verzekeren. Vanwege de vele diefstallen was er geen geld meer mee te verdienen. Fietswinkel Wim Kok in Utrecht, destijds gedupeerd door het faillissement van een tussenpersoon van fietsverzekeringen, werd in dat artikel geciteerd. Hoe is het nu? ‘Heel anders’, zegt Joris Kok. ‘2001 was echt een rampjaar. Nu wordt er minder gestolen en er zijn genoeg verzekeraars.’ Kok wijst naar de inspanningen van burgemeester Wolfsen en de politie. ‘Die hebben heel wat boefjes opgepakt. Er zijn goede stallingen gekomen. Wij adviseren altijd een goed slot. Dat helpt ook. Ik verkoop trouwens liever een goed slot dan een fietsverzekering.’

Leeftijd elektrische fietsers daalt, premie stijgt

Verzekeringsmaatschappijen zien wel dat het gebruik van de e-bike verandert. Dat leidt onvermijdelijk tot een premiestijging. Boeijenga van ENRA: ‘De gemiddelde leeftijd van de e-bikebezitter gaat omlaag. Die is nu al 41 jaar. De fiets wordt veel vaker in het woon-werkverkeer gebruikt. Er zijn heel veel projecten met e-bikes in het woon-werkverkeer. Ik hoorde laatst dat studenten op de Hanzehogeschool in Groningen met een e-bike gaan rijden. Daarmee verandert het risicoprofiel. Je hoort ook verhalen van jongens die de e-bike van moeder even gebruiken om naar voetbal of de stad te gaan. Dit jaar hebben we de premie verhoogd. Ik denk dat er komend jaar weer iets bij komt. De e-bike wordt anders gebruikt en dat zie je terug in een toenemend aantal diefstallen.’
Univé laat per mail weten: ‘De kopers van e-bikes worden jonger en het aantal mensen dat een e-bike koopt wordt groter. Er worden meer e-bikes gestolen. Wij zullen onze eigen schadecijfers nauwlettend blijven volgen.’ En ook woordvoerster Mirjan Haverkamp van Unigarant meldt: ‘De verschillen in premie tussen e-bike en gewone fiets worden wel kleiner, omdat e-bikes meer en meer voor dezelfde doeleinden worden gebruikt als gewone fietsen. De premies voor e-bikes stijgen.’

Elektrische-fietsverzekering in stad en op platteland even duur

Bij Unigarant betaal je voor een e-bikeverzekering in alle regio’s ongeveer hetzelfde (scheelt een paar euro per jaar). ENRA en Univé rekenen gewoon één tarief, zonder regio-indeling. Dat komt doordat het gros van de e-bikegebruikers niet in de grote stad woont, zegt Boeijenga van ENRA. ‘Ik denk dat er procentueel meer e-bikerijders zijn in Apeldoorn dan in Amsterdam. Dat heeft er ook mee te maken dat je in Amsterdam minder bergingen met een stopcontact hebt. En wellicht is er in de grote stad minder behoefte aan een e-bike. Voorlopig zien we in elk geval geen reden om een regio-indeling te maken.’ Univé maakt naar eigen zeggen geen onderscheid tussen stad en platteland omdat het aantal elektrische-fietsverzekeringen daarvoor te klein is.

De uitzondering is de Hema, die samen met Achmea sinds een paar jaar fietsverzekeringen aanbiedt en wél een regio-indeling voor e-bikes aanhoudt. De Hema laat weten: ‘De diefstalrisico’s verschillen sterk naar regio. Wij verwachten dat het gebruik en de populariteit van e-bikes enorm zullen toenemen en dat de regionale verschillen in diefstal niet afwijken van de gewone fietsen.’

Utrecht goedkoper dan Amsterdam, dankzij gratis stallingen

Wie in Amsterdam een gewone fiets wil verzekeren, is nog altijd het duurste uit. De mazzelaars in het Friese Grou betalen de helft tot zestig procent minder dan fietsbezitters in Amsterdam. Logisch, gezien de kans op fietsdiefstal.
Opvallender zijn de verschillen tussen Utrecht en Amsterdam. Bij ENRA en de ANWB zijn Utrechters veertig procent minder kwijt dan Amsterdammers. ‘Wij hebben twee jaar geleden de premies voor Utrecht bijgesteld’, zegt Boeijenga van ENRA. ‘In Utrecht is veel gedaan op het gebied van preventie. Er zijn goede stallingen bij gekomen en ook camerabewaking. Dat zagen wij terug in de statistieken. Wij zitten er bovenop en passen de premies aan als de cijfers daar aanleiding toe geven.’ De jarenlange lobby van de Fietsersbond voor gratis bewaakte stallingen werpt dus nu zijn vruchten af voor fietsers en verzekeraars.
Over de hele linie is er volgens Boeijenga geen sprake van afname van fietsdiefstal. ‘Nee, dat bestrijden wij volledig. We hebben daar vorig jaar een forse discussie over gehad met het AVC (stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, red.), dat meldt dat fietsdiefstal terugloopt. Nee, fietsdiefstal loopt niet terug; wat terugloopt is het aantal aangiftes.’

Hema e-bike 1800 euro Gewone fiets 1000 euro
A’dam Watergraafsmeer 82,30 74,40
Utrecht-Oost 55,90 50,40
Grou (Friesland) 38,- 34,30
ENRA e-bike 1800 euro  Gewone fiets 1000 euro
A’dam Watergraafsmeer 50 80,60
Utrecht-Oost 50 48,-
Grou 50 41,-
Univé e-bike 1800 euro  Gewone fiets 1000 euro
A’dam Watergraafsmeer 55 111,58
Utrecht-Oost 55 111,58
Grou 55 45,54
Unigarant e-bike 1800 euro  Gewone fiets 1000 euro
A’dam Watergraafsmeer 67 120
Utrecht-Oost 65 109
Grou 57 53
ANWB E-bike 1800 euro  Gewone fiets 1000 euro
A’dam Watergraafsmeer 44 78
Utrecht-Oost 43 47
Grou 42 39

De cijfers zijn niet te gebruiken om de ‘goedkoopste’ fietsverzekering er uit te pikken. Er is namelijk niet gekeken naar de voorwaarden. Zo kan het zijn dat in een relatief dure verzekering wel schade is meeverzekerd en elders alleen diefstal. De premie is teruggerekend naar een premie op jaarbasis.

Een lijst met medewerkers

  • Karin Broer

    Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!