Een op drie fietsenwinkels gaat verdwijnen

De fietsenwinkel om de hoek gaat verdwijnen. Nu zijn er nog 1800 fietsenzaken. ’Er zal een winkelsanering plaatsvinden, van 1500 over vijf jaar, naar 1200 die uiteindelijk overblijven’, voorspelt Patrick Langley van GfK Panel in het novembernummer van het vakblad Tweewieler.

GfK doet al jaren marktonderzoek op basis van een panel, waar nu 360 fietsenwinkels in zitten. Langleys analyse van de markt voorspelt weinig goeds voor de traditionele fietsenwinkel. ‘De markt voor fietsen is verzadigd, en bovendien is deze markt overbewinkeld’, aldus Langley.
Daarbij komt nog dat de bevolking niet groeit. En met de economie gaat het ook al niet goed. Het traditionele verzorgingsgebied van een fietsenwinkel levert te weinig op om het hoofd boven water te houden.

Specialisatie
Alleen specialisatie kan volgens GfK panel een fietsenwinkel redden. ‘De echte sportfietsenzaak, de winkel die enkel elektrische mobiliteit verkoopt, de single brand winkel’ hebben naar Langleys inzichten nog wel toekomst. Nog meer somberheid: aan de ouderwetse stadsfiets is voor de vakhandel weinig te verdienen. Warenhuizen en bouwmarkten snoepen met spotgoedkope fietsen omzet weg. ‘De vakhandel moet zich realiseren dat niet elke burger bereid is 400 euro of meer neer te leggen voor een gewone fiets. De fiets is steeds meer een mode-item aan het worden, men beschouwt hem als een wegwerpartikel dat je na twee jaar weggooit en vervangt door een nieuwe.’

Grote steden
Is het in heel Nederland zo somber gesteld voor de gewone fietsenwinkel? ‘In de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is de markt beduidend anders.’ In de grote steden wordt steeds meer gefietst. Misschien kan daar de gewone fietsenzaak die stadsfietsen verkoopt zich nog wel handhaven.

Categorieën