Onthuld: het Hans van Daelpad

Eervolle fietspadnamen

Onthulling van het Hans van Daelpad ter ere van een Fietsersbondman die ook wel de fietsburgemeester van Arnhem werd genoemd.

Voor vrijwilligers van de Fietsersbond is er geen grotere eer te bedenken als een fietspad dat naar hen vernoemd wordt. In Arnhem moet je daar wel 10 jaar dood voor zijn.

Het Hans van Daelpad tussen Arnhem en Velp, is geopend op 24 januari 2024. Het staat al wel in onze Fietsrouteplanner, maar nog niet op Google Maps. Op het bordje staat: ‘Hans van Dael 1953-2006, Actief voorvechter fietsbelangen Fietsersbond Arnhem/Gelderland’.

Hans van Dael was jarenlang boegbeeld van de afdeling Arnhem van de Fietsersbond. Ook behartigde hij fietsersbelangen in de regio en de provincie. Hij was de fietsburgemeester van Arnhem en omstreken in die dagen, al waren er toen nog geen fietsburgemeesters. Hij stond ook aan de wieg van de oprichting van de afdeling Rheden-Rozendaal. Het nieuwe Hans van Daelpad loopt door twee gemeenten: Arnhem en Rheden, waar Velp onder valt.

Jan Kelderman van de afdeling Arnhem: ‘Het onverwachte en plotselinge overlijden van Hans in 2006 was een schok voor zijn omgeving. Hij was het boegbeeld van fietsbeleid in Arnhem (en omstreken) en heeft de afdeling Arnhem structuur gegeven en ervoor gezorgd dat we een serieuze gesprekspartner werden voor de gemeente. Voor veel mensen en zeker degenen die toen actief waren in de afdeling, was snel duidelijk: er moet een straat of beter, een fietspad naar Hans vernoemd gaan worden.’

Het duurde wel even voor het pad er was. De gemeente Arnhem heeft namelijk het beleid dat iemand 10 jaar moet zijn overleden voordat hij of zij op een straatnaambordje verschijnt. Maar sinds januari 2024 kan iedereen over het Hans van Daelpad fietsen.

 

Franklin Hoevens-fietstunnel

Fietstunnel met in het midden bovenaan de tunnel een blauw naambordje.

De Franklin Hoevens-fietstunnel in Haarlem bestaat sinds 1993. Franklin Hoevenstunnel is zowel op Google te vinden, als op de Fietsrouteplanner. De fietstunnel maakt deel uit van een belangrijke fietsroute tussen Haarlem Noord en Haarlem Zuid. Op het bordje staat: Franklin Hoevens tunnel 1948 -Actievoerder ENFB- 1986.

Twee meter lang en welbespraakt

De vroeg overleden Franklin Hoevens was een opvallende figuur in het Haarlem van de zeventiger en tachtiger jaren, 2 meter lang, welbespraakt en grappig. ‘Behept met een fijn gevoel voor publiciteit en hoe je dat zo sympathiek mogelijk moest doen, een doorzetter met een passie voor de stad, zo werd hij beschreven in een terugblik in de Haarlemmer Wielen, het Haarlemse afdelingsblad uit 2008. Een gedreven actievoerder dus, maar beslist niet zuur en verbeten. 
Hoevens was actief in de beginjaren van de Fietsersbond, toen de bond nog grappen uithaalde als cement storten op de treden van de Zijlbrug zodat fietsers de brug hobbelloos konden nemen. Franklin, opgeleid aan de technische Hogeschool, werkte enige jaren bij de Hoogovens, maar schoolde zich om tot jongerenwerker. Hij was handig, hij bouwde een eigen fietskarretje waar heel groot ENWB op stond en dat ook te huur was. (noot: ENWB stond voor Eerste enige echte Wielrijdersbond, de oorspronkelijke naam van de Fietsersbond, later werd het ENFB, omdat de ANWB niet blij was met de naam die een duidelijke sneer was naar het wielrijdersverleden van de ANWB. Nog weer later werd het simpelweg Fietsersbond)

Voormalig 'black spot'

Blauw straatnaambordje met de tekst: 'franklin Hoevenstunnel'

De Franklin Hoevens tunnel is echt een heel belangrijke tunnel, zegt René Rood van de afdeling Haarlem. ‘Voorheen moesten fietsers samen met auto’s onder het spoor door. Het was er smal en het was een erkende black spot.’ Dat de fietstunnel genoemd zou worden naar Franklin was een initiatief van PvdA-wethouder Wiebe Koster. Oorspronkelijk was het voorstel dat er onder zijn naam ‘ENFB-bestuurslid’ zou komen te staan. Maar dat paste niet, vond de moeder van Franklin, ‘het werd ‘actievoerder ENFB’’.

Wim Raaijmakerspassage: dankzij slim volhouden

Blauw bordje bij een struik met de tekst 'Wim Raaijmakers Passage'

De Wim Raaijmakerspassage onder de Collse Hoefdijk bij Nuenen, is niet te vinden op Google, en ook niet op Fietsrouteplanner. Deze onderdoorgang van de Collse Hoefdijk, langs het Eindhovens Kanaal heeft officieel geen naam. De laatste berichten zijn dat er een onofficieel bordje hangt aan de Helmondse zijde van de brug: “Wim Raaijmakers passage, initiatiefnemer vanuit Fietsersbond, 2014”. Raaijmakers is actief voor de Fietsersbond vanaf de oprichting 1975.

Veilige onderdoorgang

Deze onderdoorgang zorgt er voor dat fietsers die langs het Eindhovens Kanaal fietsen van bijvoorbeeld Helmond naar Eindhoven niet de drukke Collse Hoefdijk over hoeven te steken. Raaijmakers, nog altijd actief voor de afdeling Helmond, vertelt: ‘Vanwege een baantje in Eindhoven fietste ik regelmatig vanuit Helmond langs het Eindhovens Kanaal naar Eindhoven. En elke keer was het oversteken van die Collse Hoefdijk een probleem. 
Hier ga ik een eind aan maken, dacht ik. Waarom het fietspad niet langs het kanaal onder de weg doortrekken, met goede aansluitingen voor de noord-zuid fietsers.’ Raaijmakers probeerde het eerst bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), toen bij de gemeente Eindhoven, eigenaar van het pad, maar hij kreeg steeds nee te horen. Geen geld, geen interesse.

Fietsminnende ambtenaar

Raaijmakers nam toen contact op met een fietsminnende ambtenaar van de gemeente Nuenen. ‘Hij zag die onderdoorgang wel zitten, maar ook bij de gemeente Nuenen was er geen budget. Met enige regelmaat heb ik met die ambtenaar contact gehouden. Hij beloofde mij steeds te zoeken naar kansen. Intussen had Nuenen besloten om de Collse Hoefdijk vanaf het Eindhovens Kanaal tot de spoorlijn in Nuenen te reconstrueren vanwege de ontwikkeling van  een bedrijventerrein. De aanbesteding van dit grote project was gunstig uitgevallen. De ambtenaar is intern gaan werken aan een plan voor de onderdoorgang. De kosten hiervan konden gedekt worden uit het budget dat overbleef. Een win-win-situatie. Volgens mij is het niet eens behandeld in de gemeenteraad, want er was geld voor.’ De bouw werd nog een tijdje stilgelegd omdat de vergunningen niet in orde bleken te zijn. Maar uiteindelijk kwam de onderdoorgang er!

Straatnaambordje van vrienden

Raaijmakers: ‘Vrienden van mij vonden dit resultaat zo bijzonder dat ze besloten straatnaambordjes te laten maken.  Een voorbeeld van minimale inzet en moeite, wel slim volhouden, met maximaal resultaat. Zonder enige vergadering of afspraak voor overleg. De meeste credits gaan natuurlijk naar de ambtenaar van Nuenen die dit zo slim heeft aangepakt.’

Het Puntje Puntje pad.

Naar wie zou volgens jou een fietspad vernoemd moeten worden? Laat het ons weten, natuurlijk met een vlammende motivatie. 😉 [email protected]

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser