Direct naar inhoud

Eurobike: de fietsinnovaties voor komend jaar

Elk jaar presenteert de fietsindustrie de nieuwtjes voor het volgende seizoen op de Eurobike. Ik heb er drie dagen rondgelopen. En dit vind ik de opvallendste nieuwe ontwikkelingen.

Motor met ingebouwde versnellingsnaaf

Pinion maakt een zeer hoogwaardig versnellingssysteem met een tandwielkast bij de trapas. Die tandwielkast hebben ze nu gecombineerd met een motor. Daardoor heb je een middenmotor en versnellingen in een compact blokje bij de trapas en heb je alleen nog een eenvoudig achterwiel nodig bij de achteras. Mijn eerste indruk was dat het erg goed werkte. De ondersteuning voelde goed en elektronisch terugschakelen ging zeer soepel. Enige minpuntje vond ik dat de ondersteuning soms wat veel geluid maakte. In ieder geval komen de merken Simplon en Flyer volgend jaar met modellen met de complete aandrijving van Pinion.

Lichtgewicht aandrijving van Bosch

Bosch heeft met de Performanceline SX een extra lichte motor ontwikkeld van slechts twee kilo. De nieuwe motor is daarmee ongeveer een kilo lichter dan de andere motoren.  Bij de motor hoort ook een extra licht frame-accu van 400Wh. En eventueel een losse accu van 250Wh die je als een bidon op je fiets plaats. De nieuwe lichte onderdelen zijn in eerste instantie bedoeld voor elektrische gravelbikes. Maar ze zijn ook prima geschikt voor gewone elektrische fietsen. Want minder gewicht is voor alle gebruikers welkom. En de eerste indruk van de motor was zeer goed met een sublieme en stille ondersteuning.

Versnellingen

Naast de motor met versnellingen van Pinion waren er nog een paar nieuwe versnellingssystemen.

SRAM heeft de achterderailleur geheel opnieuw ontworpen. Uiteraard met elektronisch schakelen. Maar meest opvallend is dat die niet meer achter de as aan het frame hangt. Maar vastgeschroefd wordt met een robuuste kooi op de plek van de achteras en ook geïntegreerd is met de steekas van het achterwiel. Door de stijve montage en de koppeling met de steekas hangt de derailleur altijd precies goed ten opzichte van het wiel en de tandwielen en zijn er geen stelschroeven meer nodig.

Revolute komt met een 6-versnellingsnaaf die speciaal ontworpen is om onder zware last te schakelen. Dat hebben ze bereikt door het gebruik van schuine tandwielen. Bij gebruik op een e-bike kun je daardoor gewoon doortrappen. Mijn eerste indruk was goed. Je kunt inderdaad onder volle belasting gewoon terugschakelen op een elektrische fiets. De prijs van €1198,- lijkt me wel aan de hoge kant.

Bafang, fabrikant van aandrijfsystemen voor elektrische fietsen, komt met een automatische drie- en vijfversnellingsnaaf. Opvallend is dat ze geen kabels of elektronica gebruiken maar gewoon klassieke mechanica om op basis van de middelpunt zoekende kracht te schakelen. Helaas heb ik ze nog niet kunnen testen.

Compacte bakfietsen

Naast mountainbikes en racefietsen met een motortje is er een nieuwe trend: transportfietsen in allerlei vormen.

De meeste merken hebben tegenwoordig een fiets met extra lange bagagedrager. Maar als tegenwicht waren er ook opvallend veel moderne varianten van de filibus. De filibus is een transportfiets met een klein voorwiel dat zo’n 50 centimeter naar voren is geplaats. Daardoor heb je boven dat voorwiel ruimte voor een groot rek of ruime bak. De opvallendste vond ik de Hase Gravit Dust. Een gravelbike waarmee je 40 kilo bagage gewoon op het rek boven je voorwiel gooit.

De mooiste transportfiets vond ik de Muli. De fiets is compact dankzij het gebruik van kleine wielen en de relatief kleine bak voor het stuur. Daar kunnen wel twee (kleine) kinderen in. De zitplaats is van doek dat met twee stangen in de bak hangt. Die zijn makkelijk te verwijderen en daarna kun je de bak ook nog net zo smal opvouwen als de fiets. De fiets reed zeer goed. En lijkt me een prima alternatief voor de typische Nederlandse bakfiets met grote bak voor het voorwiel. De fiets is geheel lokaal gemaakt in Duitsland. Helaas is de Muli nog niet te koop in Nederland.

Alles weten over fietstrends?

Ontvang vier keer per jaar ons magazine met uitgebreide tips en testen.

Veiliger fietsen

Richtingaanwijzers

We roepen er al jaren om: goede richtingaanwijzers voor op de elektrische fiets. Op de Eurobike liet  Busch&Müller een mooie versie zien. Met een duidelijke bedieningsknop en fraaie lampjes op een stangetje bij het achterlicht (die moeten volgens de norm op enige afstand van het achterlicht gemonteerd zijn). Alleen de lampjes bij het stuur vond ik nog niet ideaal. Ze zaten aan de binnenkant van het handvat terwijl het mij voor de zichtbaarheid logischer lijkt om ze aan de buitenkant te integreren in spiegel of handvat. Goed nieuws is dat de lampjes voldoen aan de strenge Duitse STvZO eisen. Dat zal voor fabrikanten een belangrijke drempel wegnemen om ze op fietsen te monteren. Ook Spanninga had een achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers. Maar niet op voldoende afstand en zonder de bijpassende lampjes aan de voorkant.

Achteruitkijkcamera met verkeersdetectie

In het verleden heb ik wel eens de radar van Garmin getest. Die detecteerde het verkeer achter je en gaf dan een waarschuwing met lampjes. Niet ideaal. De Ride Safety System RS 1000 werkt beter. Het combineert een camera met een detectiesysteem. Op je smartphone krijg je het beeld te zien van het verkeer achter je. Dat is dus de vervanging van de spiegel. Daarnaast komen extra waarschuwingen in beeld als verkeer achter je snel nadert of erg dichtbij komt. Een interessant product om te testen. En we zijn benieuwd of er al fietsers zijn die een camera gebruiken als achteruitkijkspiegel. Zo ja, laat ons je ervaringen weten op [email protected].

Draadloze zadellift

Met de Reverb AXS XPLR heeft Rockshox een draadloze zadellift met een diameter van 27,2mm. Zo’n zadellift wordt op de markt gebracht voor mountainbikes. Maar wij denken ze ook erg handig kunnen zijn om op- en afstappen makkelijker te maken. En met een diameter van 27,2mm van de zadelpen past die op de meeste gewone elektrische fietsen. Het zou mooi zijn als een fabrikant zo’n zadellift ‘slim’ maakt en zorgt dat die automatisch zakt bij het remmen.

Alle drie de onderdelen lijken ons zinvol om veiliger te kunnen fietsen. Alleen de prijzen zijn erg hoog: de draadloze zadellift € 633,-, de achteruitcamera €449,- en de richtingaanwijzers €349,-

Een lijst met medewerkers