Fabrieks-, vergader- en opsporingsfietsen

In het overvolle Nederland is een fiets vaak sneller dan een auto. Dat hebben bedrijven ook ontdekt. Philips zet ze in om op tijd bij vergaderingen te zijn. En Guerrilla Games kocht tachtig fietsen omdat er toch geen parkeerplekken zijn in Amsterdam.

Guerrilla Games maakt PlayStation-spellen. Het is gevestigd in een zeventiende eeuws Amsterdams grachtenpand. Die locatie is het best per fiets bereikbaar. Daarom bestelde Guerrilla Games tachtig Van Moofs. En daar komen er binnenkort nog eens veertig bij (foto 1). Arjan Brussee, mede-oprichter en development director van Guerrilla Games, over de bedrijfsfietsen van Geurrilla Games:
‘We zitten in hartje Amsterdam en daar hebben we vrijwel geen parkeerplekken voor de deur. Nou hebben we die ook niet echt nodig, want niemand komt met de auto. Alleen eens per maand iemand van moedermaatschappij Sony. En voor de rest gaat iedereen lopend of op de fiets naar het werk. Dat gaat prima, want Amsterdam is eigenlijk een groot dorp. De helft van de medewerkers komt uit Nederland en de andere helft uit meer dan twintig landen. Sommigen moeten even wennen aan het fietsen. We hebben een jongen uit Texas en hij was gewend om in een grote pick up rond te rijden. Sinds zijn twaalfde had hij niet meer gefietst. Maar het ging prima. Het is blijkbaar zo dat je het fietsen nooit meer verleert. We hebben samen met Van Moof de customization gedaan. Elke fiets heeft zijn eigen code, zodat iedereen zijn  eigen fiets heeft. Omdat we zo hard groeien, gaan we binnenkort verhuizen naar een prachtig pand in Berlage-stijl aan het Rembrandtplein. Daar is een fietsenkelder. Maar we zitten er aan te denken de fietsen bij de entree te plaatsen voor onze profilering. Want daar is die fiets zeker geschikt voor.’

Shortcut Fietskoeriers (foto 2)
Een fietskoerier is de binnenstad van den Bosch zonder twijfel veel sneller dan een bestelbusje. Maar wat een fietskoerier mee kan nemen, is beperkt. Daar heeft Hanno Maas van Shortcut Fietskoeriers iets op bedacht. Hij heeft op de snelste bakfiets ter wereld – de Deense Bullitt – een aluminium bak laten zetten. De waterdichte bak is gemaakt door een bevriende smid: Jan Venrooy. Nu kan Maas in één keer dozenvol met folders afleveren, of honderden t-shirts voor een bedrijvenloop in Den Bosch. De degelijke bak biedt meer voordelen. ‘We bezorgen veel medicijnen voor apothekers. De bak is afsluitbaar, die krijg je niet zomaar open. Dat is wel prettig als je vijfhoog iets moet afleveren.’
Meer informatie: shortcut-fietskoeriers.nl

‘Alles wat je durft te vervoeren’ (foto 3 en 4)
Ergens in Azerbeidzjan op het terrein van een betonfabriek rijden fietsen rond van WorkCycles, een fietsenbouwer uit Amsterdam. Ook in Letland, Nigeria, Servië en Finland doen ze in fabriekshallen dienst. Waar de degelijke transportfietsen terecht komen en bij welke bedrijven, dat weet Henry Cutler van WorkCycles vaak helemaal niet. ‘Inkooporganisaties bestellen de fietsen bij mij. Soms hoort die organisatie bij een concern en soms wordt die ingehuurd om spullen in te kopen.’ In ieder geval weten bedrijven die degelijke fietsen zoeken hem te vinden.
Cutler komt uit de Verenigde Staten en koestert de Nederlandse fietscultuur en fietsgeschiedenis. Zo heeft hij de ouderwetse onverwoestbare bakfiets in Amsterdam nieuw leven ingeblazen. ‘Ik ben een Amerikaan die een Nederlandse traditie in ere houdt. Voor Nederlanders is de fiets blijkbaar niet zo interessant. De fiets is een gebruiksartikel, zoals een paar schoenen of een koelkast.’
Voor 3250 euro kun je bij hem een gloednieuwe bakfiets kopen van een model dat in de jaren dertig het straatbeeld bepaalde, met roestvrijstalen onderdelen, brede banden en dikke spaken. ‘Op die bakfietsen zitten jongens van 120 kilo, die 400 kilo in de bak gooien. Het moet echt sterk zijn.’
De vraag naar allerlei soorten transportfietsen voor bedrijven groeit hard de laatste jaren, zegt Cutler. Maar waarom ineens? ‘De fiets was niet hip, maar nu wel. Ik merk dat de toegenomen status van de fiets doordruppelt tot op de werkvloer. Wat ook handig is dat je geen rijbewijs voor een transportfiets nodig hebt. En je kunt niet zoveel schade aanrichten met een fiets. Maar als je met een heftruck ergens tegenaan rijdt, is er meteen wat stuk.’
En natuurlijk is het ook gewoon leuk om met de Fr8 Transportfiets van WorkCycles over uitgestrekte bedrijventerreinen te rijden. Over de maximale belastbaarheid van de fietsen hoef je je nooit zorgen te maken, verzekert Cutler. ‘Alles wat je zelf maar op de fiets zou durven vervoeren, kan de Fr8 Transportfiets hebben.’

Fietsen tegen vertraging (foto 5)
Spoorbeheerder ProRail experimenteert met de fiets in de strijd tegen vertragingen. De hoop is dat de buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op de fiets effectiever zijn. Als ergens langs het spoor mensen wandelen of als er iets op de rails ligt, moeten de BOA’s van ProRail erop af. Dat is met auto vaak een heel gedoe. Het laatste stuk tot aan het spoor moeten ze te voet af leggen. Dat betekent lange wandeltochten door weiden en bossen. ‘We gaan nu in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland onderzoeken of ze met de fiets sneller zijn. Ze reizen naar het dichtstbijzijnde station en fietsen vervolgens het laatste stuk’, zegt voorlichter René Vegter van ProRail. De bedoeling is ook dat de BOA’s naar campings vlakbij het spoor fietsen. Daar kunnen ze kampeergasten uitleggen waarom ze niet langs de rails mogen wandelen. Machinisten schrikken ervan, het is gevaarlijk en het leidt tot vertragingen. ‘We hopen dat ze op de fiets voor de burgers beter benaderbaar zijn dan met de auto’, zegt Vegter. Controles bij overwegen gaan ook per fiets. Tijdens een demonstratie hebben de BOA’s geleerd hoe ze een fiets kunnen gebruiken om boze burgers van zich af te houden. Die vaardigheden zijn geen overbodige luxe. ‘Niet iedereen reageert even vrolijk wanneer men een boete ontvangt voor het negeren van de rode lichten bij een overweg.’

Fietsen naar de vergadering (foto 6)
‘Met ongeveer 3000 werknemers verspreid over een vrij groot terrein wordt veel tijd verloren met het lopen van de ene vergadering naar de andere’, schrijft Han Kroon, voorzitter van de Fietscommissie van Philips Healthcare in Best. ‘Bovendien is de afstand vaak een reden om een collega minder vaak persoonlijk te bezoeken, wat de communicatie niet ten goede komt.’ Kroon en zijn collega’s bedachten in 2007 tijdens een wereldwijde Sense and Simplicity Day van Philips het Rode Fietsenplan. Ze wonnen er bij een wereldwijde online stemming de eerste prijs mee. ‘De start was in het voorjaar van 2008 met twintig rode fietsen en zestien stallingen met reglementborden.’ Kroon en zijn collega’s hadden berekend dat de kosten binnen vijftien maanden terugverdiend zouden zijn. Maar er werd door de fietsen zoveel tijd bespaard dat Philips na een half jaar al uit de kosten was. De vraag naar de rode fietsjes is zelfs zo groot dat men heeft besloten het aantal fietsen te verdubbelen.

Juicy Steve (foto 7)
‘Het Keniaanse straatbeeld wordt gedomineerd door zwarte black mamba-fietsen uit China en India. Maar kleine ondernemers hebben behoefte aan een stevige bedrijfsfiets, waar ze makkelijk hun spullen op kunnen vervoeren’, meldt Luuk Eickmans van Cycling out of poverty. Dat is een organisatie die in Afrika kleine ondernemingen en medische personeel met de fiets op weg wil helpen. Eén van die ondernemers is Juicy Steve uit Kenia. ‘Hij is een sapjesverkoper die met de CooP bike zijn dagelijkse patroon van het inkopen van fruit, het distribueren van zijn flesjes sap en het ophalen van zijn kinderen, met veel gemak kan uitvoeren’, aldus Eickmans. Studenten van de TU Delft hebben zijn CooP Bike ontworpen. En sinds kort  rollen de handige CooP Bike uit de plaatselijk Cycling Blue werkplaats in Kisumu. Wie het wil kan trouwens mee helpen aan het ontwerpen van fietsen voor Afrika: kijk op wiki-bike.com en cyclingoutofpoverty.com

De fietsende kaasboer (foto 8)
‘Na jullie oproep heb ik gelijk een foto gemaakt van de fiets van mijn favoriete kaasboer in Dordrecht’, mailt Tine de Haan. ‘Voor grote bestellingen is er de auto, maar een kleine bestelling kan per fiets. Daarnaast is er af en toe  een actie met als hoofdprijs: een fiets.’

Laselektroden (foto 9)
Samen met twee compagnons had Guus de Mol in de jaren zeventig en tachtig een metaalconstructiebedrijf in hartje Amsterdam. Fietsen waren toen al onmisbaar door de parkeerproblemen. Zonder risico was het niet, schrijft De Mol.‘Ik herinner me dat ik een keer met een lading laselektroden van wel vijftig kilo voorop uitgleed op de tramrails en dat de aankomende tram pas verder kon nadat de bestuurder was uitgestapt en mij met de fiets weer overeind had gehesen.’

Fietsende timmerman (foto 10)
‘In 1983 ben ik gaan timmeren’, mailt Bart Naessens uit Amsterdam.’Vanaf '86 voor 'mijn eigen nummer'. Helaas ben ik sinds een aantal jaar wegens gezondheid gestopt. Altijd een goed leven gehad zonder auto.’

Man met een missie (foto 11)
Jos Sluijsman uit Nijmegen is een man met een missie. Zes geleden begon hij een fietskoeriersdienst. Waarom? Hij schrijft op fietsdiensten.nl dat hij ‘het gebruik van de fiets voor het vervoer van goederen en personen wil bevorderen. Fietsdiensten.nl wil aantonen dat de fiets een goed alternatief is voor gemotoriseerd vervoer. In de binnenstad is de fiets vaak net zo snel of zelfs sneller dan de auto en in elk geval vriendelijker voor mens en milieu.’ Voor zijn bedrijf zet hij allerlei soorten fietsen. En hij stuurde naar aanleiding van onze oproep veel foto’s van bedrijfsfietsen.

Fabrieksfiets
Bedrijven zijn continu bezig om efficiënter te werken. En dan blijkt de Fabrieksfiets een handig middel om tijd en daarmee kosten te sparen. In fabriekshallen bijvoorbeeld. Daar kunnen de afstanden zo groot zijn dat lopen gewoonweg te lang duurt. De fiets – met een stevige bagagebak voor onderdelen of gereedschap-  is dan een stuk sneller. Maar dan moet zo’n fiets wel tegen een stootje kunnen. Azor uit Hoogeveen produceert voor bedrijven een bijna onverwoestbare Fabrieksfiets. ‘Hij is gebaseerd op de witte fietsen waar je in het park de Hoge Veluwe op mag fietsen’, zegt Jan Rijkeboer van Azor. ‘Die fietsen hebben het zwaar te verduren. We hebben hem zo simpel mogelijk gemaakt. Hij is lomp en sterk.’ Ideaal voor de fabriekshallen waar de fiets ook aan een zware belasting wordt blootgesteld. De fietsen hebben inmiddels al hun weg gevonden naar Scania en DAF. Meer informatie: www.azor.nl

 

Categorieën