Fiets, Fiets en nog eens Fiets in hoorzitting over nota Atsma

Een ongebruikelijke bijeenkomst in de Tweede Kamer op 9 september: een twee uur lange hoorzitting over de fiets, naar aanleiding van de initiatiefnota van Joop Atsma.

Vorig jaar verscheen de initiatiefnota Fietsen, een tandje erbij van CDA-kamerlid Joop Atsma. Nu al kan gezegd worden dat deze nota resultaat heeft gehad. Bij de begrotingsbehandeling van vorig jaar werd door de Kamer 10 miljoen uitgetrokken voor de uitvoering. Kamerleden stelden er bijna honderd vragen over, die Atsma met behulp van Fietsersbond en andere organisaties beantwoordde. Er kwam bovendien contact tot stand tussen ambtenaren van verschillende organisaties die zich met onderdelen van het fietsbeleid bezighouden.

Tijdens de hoorzitting spraken veertien organisaties in, van Veilig Verkeer Nederland tot ProRail. Namens de Fietsersbond voerde Hugo van der Steenhoven het woord. Hij pleitte voor een kwalitatieve stap vooruit in het Nederlandse fietsbeleid om de intenationale koppositie als fietsland te kunnen behouden. Drie onderdelen van deze schaalsprong hebben volgens de Fietsersbond prioriteit:
– een nieuw Masterplan Fiets, om te komen tot een robuuste en toekomstbestendige fietsinfrastructuur in het steeds drukkere Nederlandse verkeer; in dat masterplan kan het fietsbeleid ook het zo gewenste integrale karakter krijgen (denk aan milieu en gezondheid);
– meer aandacht voor marketing en promotie; extra middelen voor de nationale fietscampagne, om deze meer smoel en impact te kunnen geven;
– tientallen, zo niet honderden miljoenen extra voor het fietsparkeren bij stations om nu al bekende tekorten weg te kunnen werken.

Opvallend was dat de aandacht voor het fietsparkeren bij stations door veel organisaties onder de aandacht werd gebracht. Het pleidooi voor een nieuw Masterplan Fiets werd ook ondresteund door ANWB, Fietsberaad en Goudappel Coffeng. De aanwezige fracties (CDA, PvdA, SP, VVD en GroenLinks) toonden veel belangstelling en stelden informatieve vragen.

Nog niet duidelijk is wanneer Atsma’s nota inhoudelijk door de Kamer wordt besproken en besluitvorming plaatsvindt. De verwachting is dat het in ieder geval voor de begrotingsbehandeling van eind november zal zijn. Als Fietsersbond hopen we dan in ieder geval op een aantal van onze speerpunten flink wat binnen te halen.

Wim Bot
(inter)nationaal beleidsmedewerker Fietsersbond

Categorieën