‘Basel is met grote afstand nummer 1′

Fietsers boeken massaal internationale treinreis

Nightjet OBB fiets en trein

Fietsers willen op pad en boeken nu al treinreizen voor de fietsvakantie. ‘Het voelt als het hoogseizoen.’

Middenin de coronacrisis begon Jan Wagtendonk met fiets-mee.nl. Het was niet de gemakkelijkste tijd om in de reiswereld te stappen. Maar nu loopt het storm. ‘Mensen die de reis vanwege corona in de koelkast hadden gezet, gaan nu boeken. Ze denken: dit jaar durf ik het wel. Het voelt al als het hoogseizoen.’
Bij fiets-mee.nl kun je internationale trein- en fietskaartjes bestellen voor je fietsvakantie. Wagtendonk stippelt de beste route voor je uit en regelt de kaartjes en alle reserveringen voor je. Voor deze service rekent hij 29 euro. Voor twee personen is het 39 euro. Deze service voorziet in een behoefte, want de Europese spoormaatschappijen maken het je bepaald niet gemakkelijk om een treinreis met fiets te boeken.

Kun je een beeld schetsen van je klanten? Wie gaan er graag met de trein?

‘De meeste klanten zijn stellen, ik denk zo’n 60 procent. Vroeger (Wagtendonk werkte eerst voor de Treinreiswinkel, red.) waren het vooral stellen van halverwege 40, 50 die zo’n fietsreis wilden maken. Maar nu zie ik ook jongeren van 19, begin 20. Ze willen met de trein heen en dan terugfietsen. Daar herken ik mij wel in, al ben ik zelf ondertussen 30. Maar zo ben ik zelf ook begonnen. Bij de eerste fietsvakantie is alles zo nieuw en is het fietsen echt een soort ontdekkingsreis.’

Wat zijn de populairste treintrajecten voor fietsers?

‘Basel is met grote afstand nummer 1. Daarna komen Rome en Venetië. München is ook populair.’

Waarom is Basel zo’n geliefde bestemming voor vakantiefietsers?
‘Je kunt zonder ook maar één overstap naar Basel. Sinds december is er een nachttrein van de ÖBB (Oostenrijkse spoormaatschappij, red.) naar Basel. Die rijdt dagelijks en er kunnen 15 fietsen in mee. Dat is echt heel erg veel. ’s Avonds vertrek je om half negen uit Amsterdam, negen uur in Utrecht of om tien uur uit Arnhem en de volgende ochtend om half zeven ben je in Basel. En dan kun je nog alle kanten op, bijvoorbeeld doorreizen naar Zürich of Innsbruck. Het is nu al een hele populaire verbinding. Ik heb net een boeking gedaan voor 1 juli en ik had de laatste plek. Wat je vaak ziet, is dat een groep Duitsers ineens veel fietsplekken boekt. De trein stopt bijvoorbeeld ook in Keulen en daar stapt dan een groep in. In Duitsland is een internationaal trein- en fietskaartje kopen ook veel gemakkelijker, daar kun je gewoon naar het loket om tickets te boeken.’
‘De ÖBB wil ook fietsplekken aanbieden in de nachttrein naar Innsbruck en Wenen. Ik heb gehoord dat het medio juli zo ver zou zijn. Maar ik geloof het pas als ik de optie in het reserveringssysteem zie staan.’

fiets in trein

Fietsen naar Rome, terug met de trein

‘Rome is ook een hele populaire bestemming. De meeste mensen fietsen naar Rome en gaan dan met de trein terug. Op dit traject is vaak wel genoeg plek. Mensen mailen mij als ze weten wanneer ze bijna in Rome zijn. Dan kan ik een reis voor ze plannen. Ik heb nog nooit hoeven zeggen dat het niet kan. Soms moet je de treinreis over twee dagen uitsmeren met een overnachting.’

Duitsland: steeds beter voor fietsers. Frankrijk en Spanje steeds slechter

‘Duitsland wordt elk jaar ietsje beter. Er zijn steeds meer ICE-treinen (de Duitse hogesnelheidstrein) die fietsen meenemen. En Frankrijk wordt elk jaar ietsje slechter. Met de fiets in de trein is gewoon lastig in Frankrijk. En daarom blijft Frankrijk achter. Er is altijd wel een manier. Maar als je diep de Pyreneeën in wilt, moet je rekenen op zeven tot acht overstappen. Er zijn mensen die het doen, maar ik me ook voorstellen dat je het te veel gedoe vindt. Wat ook meespeelt, is dat alles op hogesnelheidstreinen van en naar is Parijs gericht. Dat is omslachtig als je van Bordeaux naar Lyon zou willen reizen. Dan moet je altijd eerst naar Parijs. En voor de Thalys (snelle trein van Amsterdam naar Parijs, red.) werd al in 2018 aangekondigd dat fietsen mee zouden kunnen. Het is nog steeds niet zover. Het laatste bericht is, is dat aan het eind van het jaar er genoeg gerenoveerde treinstellen zijn met fietsplekken. Maar, dan is het fietsseizoen al voorbij. Waarschijnlijk moeten we rekenen op 2023.’
‘Met Spanje ben ik gestopt. Het reserveringssysteem is dermate slecht dat ik het niet meer aanbied. Als je alle stappen hebt doorlopen, blijkt op het eind dat de fietsen op een deel van  de reis toch ineens niet mee kunnen. Dan sluiten de andere onderdelen van de treinreis er ook niet op aan. Ik begin er daarom niet meer aan. Ik bied alleen tickets aan tot Catalonië.’

Fiets mee in de trein? Help mee!

De Fietsersbond lobbyt in Den Haag en Brussel voor meer mogelijkheden om de fiets mee te kunnen nemen in de trein.

Ja, ik help mee!

Categorieën