Staatssecretaris Snel van Financiën komt nog dit jaar met een voorstel om het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. De Fietsersbond en andere belangenorganisaties zijn blij met deze eerste stap waarmee het gebruik van de fiets voor onder meer woon-werkverkeer, een flinke stimulans moet krijgen. De organisaties pleiten al langer voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid en hebben uitgerekend dat de maatschappelijke baten kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro per jaar.
ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat meer mensen in Nederland de fiets pakken, zowel voor werk als privé. Naast de gewone fiets zijn ook de elektrische fiets en de speedpedelec bijzonder geschikt voor woon-werkverkeer, maar de potentie wordt nog onvoldoende benut.
In tegenstelling tot het leasen van een auto, wordt het leasen van een fiets echter belemmerd door het ontbreken van eenvoudige fiscale regels. Gebruikers van een leasefiets moeten namelijk precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor hun werk fietsen en hoeveel ze privé fietsen. Met een fietsvriendelijk fiscaal beleid willen de zes organisaties de regels voor de leasefiets vereenvoudigen en aansluiten bij het huidige bijtellingspercentage van 4 procent voor de elektrische auto.
Klimaat en gezondheid
Volgens de organisaties is het gebruik van de fiets niet alleen belangrijk om de groeiende bereikbaarheidsproblemen aan te pakken, maar draagt het ook bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot, verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid.
De jaarlijkse baten van een dergelijke regeling voor de maatschappij kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro waarvan 44 miljoen aan maatschappelijke opbrengsten zoals het klimaat en gezondheid. Iedere extra fietser levert namelijk een jaarlijkse besparing op van maximaal 400 kg CO2 uitstoot en 210 euro aan ziekte- en verzuimkosten.
Categorieën
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!