Fietsersbond Fryslân wil aanpak van gevaarlijke fietskruispunten met 80 km-wegen

Opnieuw is een jeugdige fietser overleden op een fietskruispunt met een 80 km-weg. De Leeuwarder Courant meldt:

RYPTSJERK – Op de kruising van de Westerdyk met de Breedyk in Ryptsjerk is maandagmorgen 21 mei een dertienjarige fietser ernstig gewond geraakt bij een aanrijding. De jongen uit Ryptsjerk kwam op de T-splitsing rond half acht in botsing met een auto.

De doorgaande weg werd afgesloten. Op de plaats van het ongeluk landde een traumahelikopter. Die heeft de jongen overgebracht naar het UMCG in Groningen.

Het in de jaren 90 geïntroduceerde verkeersconcept Duurzaam Veilig is nog niet tot alle Friese gemeenten doorgedrongen. Duurzaam Veilig houdt onder meer in dat er geen gelijkvloerse kruisingen mogen zijn tussen beschermde (automobilisten) en onbeschermde verkeersdeelnemers (fietsers) waarbij de snelheid hoger is dan 30 km. In het buitengebied van Fryslân zijn nog veel kruisingen waar zelfs 80 km gereden mag worden. Ook dit ongeluk vond plaats op een schoolvoorbeeld van een gevaarlijke kruising.

Naar aanleiding van een dodelijk ongeval eerder dit jaar heeft de Fietsersbond Fryslân alle gevaarlijke fietskruispunten met 80 km-wegen in kaart gebracht. De Fietsersbond wil dat er in plaats van grote infrastructurele projecten, zoals de Centrale As en de Haak om Leeuwarden, eerst de grootste misstanden op het gebied van verkeersveiligheid voor fietsers worden aangepakt. Om te beginnen met deze kruispunten.

Maatregelen per fietskruispunt kunnen zijn:

  • ongelijkvloers maken
  • snelheidsremmende maatregelen, zoals rotondes
  • verkeerslichten
  • plateaus en middengeleiders
  • afwaarderen van 80 km-wegen naar erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 60 km

Zie de website van de Fietsersbond Fryslân voor meer informatie en kaartmateriaal.

Categorieën