GoCycle: ‘Ik ken snorfietsen die minder lawaai maken’

De GoCycle is onbetwist de mooiste elektrische fiets. Maar heb je er ook wat aan? TestKees en ons testpanel buigen zich over de GoCycle (1700 euro), die sinds kort in Nederland te koop is. (test uit 2010)

Vooral het frame maakt de GoCycle bijzonder. Het is gemaakt van spuitgegoten magnesium, een licht en sterk materiaal. Het is hol, waardoor de ketting netjes is ingepakt in het achterframe. En de wielen zijn, net als bij een auto, enkelzijdig opgehangen.
Je ziet bijna niet dat de GoCycle ook een elektrische fiets is. In het voorwiel zit een kleine motor en in het frame een accu van 3,2 kilo. Voor ondersteuning moet je een rood knopje bij het stuur ingedrukt te houden. Dat fietst leuk. Je kunt er snel mee optrekken of op volle snelheid een viaduct over. Jammer is wel dat de ondersteuning pas na zes pedaalomwentelingen begint. Juist met zo’n turboknop wil je direct wegspuiten. Ik kreeg verder een zere duim van het ingedrukt houden van de knop. Andere minpunten zijn dat de motor veel lawaai maakt en je niet kunt zien of de accu alweer opgeladen moet worden.

Vouwen
De GoCycle lijkt op een echte vouwfiets. Maar de schijnt bedriegt. Het kost minuten om de GoCycle te demonteren tot een klein pakketje. In de trein te veel werk en je blijft zitten met losse onderdelen. En in een auto kun je net zo snel een fiets in de kofferbak kwijt. Bij de GoCycle wordt een koffer geleverd waar alle delen netjes inpassen. De fiets kan dan mee in het vliegtuig. Voor de vliegende zakenman? Die zit dan wel met een losse koffer en heeft extra bagage die moet worden ingecheckt.
De GoCycle valt tegen. Fietsen gaat weliswaar prima, de houding is lekker sportief, remmen gaat uitstekend en het is best leuk om op zo’n prachtige fiets te rijden. Maar de fiets is net niet snel genoeg. Het is onduidelijk waar dat precies aan ligt. Misschien ligt het aan wat extra weerstand in de motor of in de aandrijving. Aan de banden kan het niet liggen want die hebben een lage rolweerstand en zijn speciaal door Vredestein ontwikkeld voor de GoCycle. Brede, soepele slicks die licht rollen en veel comfort bieden. Nadeel is dat ze ook snel slijten en snel lek gaan. Door de enkelzijdige wielophanging is een lekke band wel in enkele minuten te vervangen mits je een reserveband en een goede pomp bij je hebt.

Zakenreiziger
De GoCycle is kortom prachtig, maar ook: van alles een beetje en niks helemaal. Geen echt vlotte stadsfiets of vouwfiets of elektrische fiets. Inmiddels is de GoCycle ook te koop zonder elektrische ondersteuning. Dat is een beter idee en deze GoCycle Black kost bovendien zeshonderd euro minder. Als GoCycle er nu ook nog een echte vouwfiets van maakt, dan kan de Gocycle een echte aanwinst vormen voor de zakenreiziger.

Testpanel

Anna Groot: ‘Lekker licht’
Leeftijd: 53
Tekstschrijver
Fietst 100 kilometer per week
Fietsen: elektrische Gazelle en een Gazelle stadsfiets

'Ik voelde me net een fietskoerier. Het is een lekker snel fietsje met een sportieve zit. Dat hij zo licht is, is ook fijn. Ik heb hem meegenomen in de trein en je tilt hem er zo in. Ik had genoeg aan de drie versnellingen die erop zitten. Hij is niet bedoeld om je voortdurend elektrisch te laten ondersteunen, maar ik had mijn hand wel steeds aan de knop om een hellinkje te nemen. Hij reageert wel traag. Voordat ik die ondersteuning dan ook echt kreeg, was ik al drie keer met de trappers rond.
Een nadeel vind ik dat ik dat er geen tas op zit. Ik gebruik mijn fiets als vrachtfiets. Dat kan bij deze niet. En omdat er geen vast slot op zit, blijft hij moeilijk staan. Een standaard zit er ook niet op. Ik miste een energiemeter en een kilometerteller. Verder hoor je hem wel tijdens het fietsen en vooral als ik hem 's nachts oplaadde. Veel meer dan mijn eigen elektrische fiets.
Ik heb veel reacties op de Gocycle gehad. Dat ze hem mooi vonden. Ze konden zich niet voorstellen dat het een elektrische fiets was.’

Elmar Düren: ‘Ik wil geen gebruiksaanwijzing voor een fiets’
Leeftijd: 40
Acteur en Mac troubleshooter
Fiets 20 tot 30 kilometer per week
Fietsen: Long John en stadsfiets

‘Ik weet niet waarom deze fiets bestaat. Ik kan drie redenen bedenken voor een fiets met elektromotor: optrekken uit stilstand, als je tegen een heuvel of brug op moet, of ondersteuning wanneer je moe bent en gewoon naar huis wilt. Eigenlijk helpt de motor  alleen bij bruggen en heuvels. Als je dan op het rode knopje drukt, slaat die een paar tellen later aan. Hij maakt dan wel een pestherrie. Ik ken snorfietsen die minder lawaai maken. Continu indrukken kan niet. Het is een optrekhulpje. Dat doet die trouwens goed, ik kon zelfs een fietser die zich aan mijn schouder vasthield een helling opslepen. Maar je hebt geen permanente ondersteuning.  En een elektrische fiets zou je toch voor de wat langere afstanden willen.
Het apparaat schreeuwt ‘vouwfiets’ tegen mij, maar het is helemaal geen vouwfiets. De hipheid van het fietsje doet vermoeden dat er een gebruiksaanwijzing bij zit. Misschien staat daar in hoe het moet. Maar als Nederlander wil ik natuurlijk geen gebruiksaanwijzing voor een fiets.
Volgens mij is het een fiets voor in het stadsverkeer. Hij ziet er mooi uit en hij fietst lekker. Een beetje wiebelig voelt het wel, maar dat zal door het korte stuurtje en de kleine wielen komen. Een kwestie van wennen. Ik heb proefjes gedaan. De fiets is stabiel: je kunt er prima achtjes mee rijden. De versnellingen zijn ook goed en je kunt naadloos schakelen. De schijfremmen zijn zelfs ontzettend goed. Ik kwam met piepende banden tot stilstand. Geweldig. Die remmen wil ik ook op mijn stadsfiets. Een groot nadeel van de GoCycle is dat er geen standaard op zit. Dat is onhandig. En waarom zit er geen verlichting op? Alle kwetsbare onderdelen zijn zo netjes weggewerkt. Dat had met de lampjes toch ook gekund?’

 

Categorieën