High speed op het fietspad

Elektrische fietsen mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Maar er staan ook e-bikes in de winkel waar je 45 mee kunt rijden. Hoe is dit mogelijk? (artikel uit 2013, speed pedelec is sinds 1-1-2017 een bromfiets)

illustratie speed pedelec

De snelle elektrische fietsen zijn dankzij een maas in de wet op de markt gekomen. Zo’n rappe e-bike ziet er weliswaar uit als een gewone elektrische fiets, maar volgens de papieren is het een snorfiets. En een snorfiets, die volgens de wet maximaal 25 per uur mag, kan gewoon in de fietsenwinkel verkocht worden.

Als je deze snelle e-bike daadwerkelijk als snorfiets zou gebruiken – dus niet zelf meetrappen – gaat hij ook zeker niet harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur. Maar als je wel meetrapt kun je 45 per uur halen. Alleen speelt dat zelf meetrappen in de keuring geen enkele rol.  De branche noemt zo’n snelle elektrische fiets, een speed pedelec of zelfs een high speed pedelec.

Mag je 45 kilometer per uur rijden met een speed pedelec?

De speed pedelec is een snorfiets, zo laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. ‘Dit betekent dat de speed pedelec zich moet houden aan de snelheidsregels die voor snorfietsen gelden’, mailt de persvoorlichter Jules van de Ven naar aanleiding van vragen van de Vogelvrije Fietser. ‘Snorfietsen rijden veelal op het fietspad. Ze moeten zich daar, net als overal, aan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur houden.’

Kun je een bekeuring krijgen als je 45 per uur rijdt?

Als je 45 kilometer per uur rijdt op een speed pedelec ben je in overtreding. Een agent zou je daarvoor kunnen bekeuren. Binnen de bebouwde kom is 45 kilometer per uur goed voor een boete van ruim 180 euro. Maar zo’n vaart zal het in de praktijk waarschijnlijk niet lopen. Snorscooters kunnen immers ook vaak ongestraft keihard over het fietspad razen met vergelijkbare snelheden.

Hoe rijdt dat nu, zo’n snelle speed pedelec?

Op vogelvrijefietser.nl/highspeed kun je gebruikerservaringen lezen van enthousiaste forensen. ‘De Blue LABEL Cruiser HS is een fantastische supersnelle fiets. Wat een power!’, schrijft Peter enthousiast. En meneer Timmerman meldt: ‘Leuk is het af en toe vol open te gaan; dan rijd je de brommers voorbij. De mannen met “snelle” racefietsen vinden het wat minder. Zitten ze te kreunen en steunen tegen de wind in, worden ze ingehaald door een e-bike met balloon-banden (dikke banden, red.)’.

Bron: www.youtube.com

Hoe zit het met de veiligheid op een speed pedelec?

Die hoge snelheid van de speed pedelec, waar de gebruikers zo enthousiast over zijn, kan gevaarlijk zijn, zegt Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘De algemene lijn is dat het fietspad in beginsel opengesteld is voor voertuigen die niet harder gaan dan 25 à 30 km per uur. Alles wat harder gaat, zou op de rijbaan moeten. De reden daarvoor is dat grote snelheidsverschillen tot risico’s leiden. Snelheidsverschil is de belangrijkste oorzaak van de ongelukken. En ook de letselernst neemt toe bij hogere snelheden.’
Niet alleen voor gewone fietsers, maar ook voor mensen die met hoge snelheden rijden, zijn de risico’s op het fietspad groter, zegt Zeegers. ‘De berijder van een speed pedelec kan voor zijn eigen veiligheid het beste op de rijbaan rijden. In 1999 is de brommer naar de rijbaan gegaan. De veiligheid van de brommerrijder was de voornaamste reden. Veel brommers werden namelijk aangereden door afslaande auto’ s. Automobilisten onderschatten de snelheid waarmee brommers op het fietspad rijden. Wanneer een automobilist afslaat, duikt er ineens een brommer op. Om die risico’s uit te bannen is de brommer naar de rijbaan gegaan. Dat zou voor de speed pedelec ook beter zijn.’

 

Heb je een verzekering nodig?

Een speed pedelec is goedgekeurd als snorfiets en daarom gelden dezelfde regels als voor een snorfiets. Je moet een geldig (bromfiets)rijbewijs hebben, je moet minimaal 16 zijn, de speed pedelec moet een kentekenbewijs hebben (kijk op rdw.nl) en je hebt een WAM-verzekering nodig. De vraag is overigens of je ook verzekerd bent wanneer je harder gaat dan de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur. Het Verbond van Verzekeraars zegt hierover: ‘Als de verzekeraar in de voorwaarden heeft staan dat er geen dekking is bij een opgevoerde elektrische fiets (of brommer), dan zal de betaalde schadevergoeding op de verzekeringnemer (schadeveroorzaker) verhaald kunnen worden. In wezen ben je dus onverzekerd als je op een opgevoerde (snor)fiets of bromfiets rijdt.’

 

Aanvulling: speed pedelec wordt bromfiets

Speed pedelecs zijn nu officieel snorfietsen, waar je niet harder op mag dan 25 per uur. ‘Sinds kort mogen ze ook als bromfiets gekeurd geworden’, zegt Theo Zeegers van de Fietsersbond. ‘Maar vanaf 1 januari 2017 vervalt deze onduidelijkheid en zullen alle speed pedelecs bromfiets worden, met de bijbehorende regels.’

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.