Hippe houten fietsen

bamboefiets

Houten fietsen zijn niets nieuws. Maar nu gaan ze als duurzaam over de toonbank. Net zoals fietsen van bamboe en hennep. Zijn ze écht zoveel groener dan een stalen fiets?

De foto’s spreken voor zich. De notenhouten fiets van Jan Gunneweg met zelfs een houten spaak is prachtig, een kunstwerk, net zoals de Bonobofiets van multiplex en de verschillende bamboefietsen. Het gebruiken van alternatieve materialen is populair onder progressieve fietsenbouwers. De meesten willen niet alleen een mooie fiets maken, maar ook een fiets die minder vervuilt dan de traditionele stalen en aluminium fietsen die door de grote merken worden gemaakt. Want de staal- en aluminiumindustrie is vervuilend en bamboe groeit gewoon in de natuur, is de boodschap. Dus waarom niet alle fietsen van bamboe te maken? Of van hout? Of van hennep?

Gewone fiets is al duurzaam
TestKees is geen voorstander van materialen als bamboe en hout als basis voor een fietsframe. ‘Het is omslachtig, want om zadel, trapas, achterwiel en dergelijke te verbinden heb je altijd weer ander materiaal nodig; hetzij vezels met epoxy, hetzij staal of aluminium. Het frame is op zijn hoogst voor de helft van bamboe. De vraag is ook: wat levert het op? Zo vreselijk milieuonvriendelijk zijn staal en aluminium niet en ze zijn bovendien goed recyclebaar. Je koopt als je een nieuwe fiets aanschaft vijftien kilo materiaal, waarvan twee à drie kilo voor het frame is, en als je er zuinig op bent gaat hij vijftien jaar mee. Dat vind ik behoorlijk duurzaam.’

Natuurlijke uitstraling
Voor het mooie kun je wel hout of bamboe gebruiken natuurlijk. Maar daar betaal je dan ook flink voor. Als je van die natuurlijke uitstraling houdt, kun je voor een leren zadel kiezen, kurken handvatten en een houten spatbord. En het argument van verkopers van bamboefietsen dat ze die gemakkelijker door een lokale producent in Afrika kunnen maken die daarmee een inkomen verdient? TestKees: ‘Om staal en aluminium te bewerken heb je iets duurdere apparatuur nodig en elektriciteit, maar je kunt ze ook in een kleine werkplaats maken.’ Als je dan toch je buik vol hebt van staal of aluminium als materiaal voor fietsframes zijn nog meer alternatieven. TestKees: ‘Neem koolstofvezel of carbon, dat als voordeel heeft dat het in elke vorm te maken is. Enige nadeel is dat het niet gerecycled kan worden. Titanium is heel duur, maar gaat een leven lang mee en is mooi.’

Bamboe is de laatste tijd ineens heel populair. 

Joep van Ginderen laat frames in Afrika bouwen, afmontage in Nederland. Prijs vanaf 1599 euro. Zijn bedrijfje heet Bamboefietsen.

In de Verenigde Staten zijn twee bedrijven die met bamboe in de weer zijn. Renovo Bikes uit Oregon. Kosten: 3000 dollar. En dan zijn er nog Amerikaanse bamboefietsen van Calfee, gewoon te koop bij MBF Bamboobikes in Westervoort.

Je kunt ook zelf van oude fietsonderdelen en bamboestokken een fiets bouwen. Duitse studenten hebben Berlin Bamboo Bikes opgericht en knutselen zelf bamboefietsen in elkaar.

bamboefiets

Bamboefiets?

Wil je een bijzondere fiets? Kijk dan eens naar de bamboeframes van eerlijkekansen.nl. Lees meer

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.