City Night Line houdt er mee op

Hoe neem je nu je fiets mee?

Nightjet1

Voor Nederland is het tijdperk van de nachttreinen voorbij. Slecht nieuws voor fietsers, want in de City Night Line die uit Amsterdam vertrok, mocht ook de fiets mee naar München, Basel of Zürich. Wat nu?

Oostenrijkse nachttrein

De Deutsche Bahn, de eigenaar van City Night Line, stelt dat het niet mogelijk is om nachttreinen rendabel te laten rijden. De Oostenrijkse spoormaatschappij ÖBB ziet er wél brood en heeft een aantal verbindingen overgenomen. Jammer genoeg concentreren de Oostenrijkers zich op nachttreinen van en naar Duitsland, Italië en Zwitserland. Navraag bij de ÖBB leert dat er echt geen plannen zijn voor verbindingen naar Nederland. Toch kunnen fietsers plezier hebben van de Oostenrijkse nachttreinen. Er rijdt een nachttrein van Düsseldorf naar Innsbruck. En eentje van Düsseldorf naar Wenen. De fiets mag voor 12 euro mee. Maar hoe kom je in Düsseldorf? Goed nieuws: vanaf dit voorjaar rijdt er een stoptrein van Abellio van Arnhem naar Düsseldorf. En er is nóg een treinverbinding vanuit Düsseldorf naar het zuiden. Van 5 juli tot en met 31 augustus rijden er autoslaaptreinen van de Treinreiswinkel naar het zuiden: Verona, Wenen en Livorno. En de fiets mag ook in de autoslaaptrein. Enkele reis voor de fiets: 24 euro.

Meer info: oebb.at/de/news/nightjet-jetzt-buchen en treinreiswinkel.nl.

ICE 4 – Baureihe 412
Fietsen mogen mee in de nieuwe ICE

Fietsen in de hogesnelheidstrein

De nachttrein heeft geleden onder de concurrentie van de hogesnelheidstrein. Spoormaatschappijen wilden liever geen fietsen in de snelle trein. In de Thalys bijvoorbeeld kunnen geen fietsen mee. Maar het begint te veranderen. De Deutsche Bahn (DB) presenteerde afgelopen najaar de hogesnelheidstrein ICE4, waarin plek is voor acht fietsen. Berthold Huber van de DB zei toen niet bang te zijn voor vertragingen. Hij verwacht niet dat alle fietsers zich op één station concentreren. En mocht de trein door instappende fietsers toch vertraging oplopen, dan biedt de dienstregeling volgens Huber genoeg ‘lucht’ om de verloren tijd in te halen. Aan het eind van het jaar wordt de nieuwe ICE4 ingezet.

De Franse spoorwegen toonden ook vol trots een nieuwe hogesnelheidstrein: TGV Océane. Een dubbeldekkertrein voor de lijn Parijs-Bordeaux-Toulouse. Het goede nieuws is: fietsen mogen mee. In juli wordt het nieuwe materieel ingezet. Je kunt op sncf-voyages.com ook aangeven dat je je fiets mee wilt nemen. Het kan niet in alle TGV’s. Maar op basis van de dienstregeling van 2016 is het me gelukt om een reis met fiets vanuit Rotterdam naar Bordeaux te plannen. Het gaat in een aantal stappen. Op de NS-planner van Rotterdam naar Antwerpen. Op de planner van de Belgische Spoorwegen en dan naar Lille. Op sncf-voyages.com twee reizen: van Lille naar Parijs, en dan van Parijs naar Bordeaux.

 

ICE 4 – Baureihe 412

ICE 4 – Baureihe 412 – Fahrradabteil – Stellplätze – für bis zu acht Fahrräder

Lobbysucces van de Fietsersbond

Ook in Nederland is er goed nieuws over de fiets en de hogesnelheidstrein. In 2017 mag de fiets mee in treinen die over de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden.

Het leek jarenlang een dossier waar maar geen schot in kwam: het meenemen van de fiets in treinen die over de HSL rijden. In de Fyra mochten bijvoorbeeld geen fietsen mee. ‘We hoorden altijd van NS dat het omwille van de veiligheidsregels niet kon. Het gevaar was dat met een noodstop fietsen rond zouden vliegen en passagiers verwonden. Dat probleem is nu opgelost door fietsen vast te zetten met een gordel’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. Per trein kunnen er vier fietsen mee.

 

Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct-treinen (dat zijn volgens NS extra snelle treinen) tussen Amsterdam en Rotterdam, Amsterdam en Breda, en tussen Den Haag en Eindhoven. Maar misschien nog wel belangrijker vindt Bot dat er fietsen mee mogen in de trein van Amsterdam naar Brussel die over de HSL rijdt. Naar Brussel reed eerst de Beneluxtrein, vervolgens de Fyra en daarna weer de aloude Beneluxtrein. ‘Deze verbinding is erg belangrijk voor mensen die verder naar het zuiden willen reizen met hun fiets. Het is echt een doorbraak. We hebben er jarenlang aandacht voor gevraagd in de Tweede Kamer en in alle overlegbijeenkomsten met NS.’

Nu de veiligheidsproblemen van de fiets op de HSL zijn opgelost, zouden er ook fietsen in de Thalys mee kunnen. ‘In ieder geval is de veiligheid geen probleem meer. Maar volgens Thalys is het oponthoud op het perron te groot.’

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid