Hoger tarief voor kratfiets in NS-stalling?

Steeds meer fietsen zijn uitgerust met rekjes en kratjes. Handig voor bagage, maar in de stationsstalling is het maar lastig. Moet het stallen van grote fietsen duurder worden? De NS overweegt een experiment.

Voor de rekken in de stationsstallingen zijn officiële normen. Van framebuis tot framebuis moet er 37,5 centimeter zijn. Voor de stadsfietsen van vroeger was dat prima, maar de fietsen worden de laatste jaren met allerlei kratjes en rekken steeds breder. Ze passen er eigenlijk niet meer goed in. Dat leidt tot gedoe en discussies in de stationsstallingen.

Stallingsbehoefte
‘Mensen zeggen: ik krijg hem wel in het rek hoor.  Maar als ze dat doen, blokkeren ze drie plekken’, zegt Remco Wieland van de NS. Hij is directeur Ketenbedrijf en verantwoordelijk voor de NS-voorzieningen om van en naar het station te komen.
Wieland: ‘Hoe gaan we dit probleem oplossen? Wij hebben met die normen bedacht dat de wereld er zo uitziet, maar de klant zegt wat anders. Ik heb zelf ook een Kronan. Ik wil onze klanten graag faciliteren, want er is nu eenmaal een stallingsbehoefte en mensen hebben zorg voor hun fiets.’

Hoger tarief
Een oplossing is om rekken in te wisselen voor parkeervakken. Maar dan passen er weer minder fietsen in de stalling. En de grond bij stations is schaars en duur. Wat te doen? ‘Je moet het zoeken in betalingsbereidheid’, zegt Wieland. De NS overweegt om bij een stalling die in Utrecht volgend najaar opengaat te experimenteren met een hoger tarief voor fietsen die veel ruimte nodig hebben.

Niet reëel
‘Ik vind het goed dat de NS probeert oplossingen te vinden voor al die fietsen die worden aangeboden’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Ik denk dat mensen met een bakfiets of ligfiets zeker bereid zijn meer te betalen. Maar iemand met een rekje zal er minder begrip voor hebben. Ze zullen zeggen: zorg maar dat er goede rekken komen. Ik vind zelf dat het niet reëel is om meer te vragen voor fietsen die niet goed in de rekken passen. We zijn heel benieuwd wat de uitkomsten zijn van zo’n proef.’

Fietsindustrie
‘Wat ik jammer vind’, voegt Bot eraan toe, ‘ is dat de fietsindustrie geen rekening houdt met de ruimte in een rek en er ook niet over wil overleggen. Het moet toch mogelijk zijn om rekjes of kratjes te ontwerpen die goed in de stalling passen.’

Op de foto staat het fietskrattenrek van van Bokero. Het fietskrattenrek is een uitvinding van Kees Klijbroek en en Ron Tambach uit Castricum.

Is het redelijk om fietsers met brede fietsen meer te laten betalen in de NS-stallingen? Laat het ons weten.

Categorieën