Juryrapport Fietsvakantietrofee 2006

De Fietsersbond had de eervolle taak om een kandidaat te kiezen voor de Fietsvakantietrofee 2006. Dat was eervol, maar ook interessant en …ingewikkeld. Want er gebeurt veel voor de recreatieve fietser in Nederland.

Door commerciële partijen maar ook door gemeenten en provincies en diverse non-profitorganisaties. Maar er gebeuren helaas ook dingen die het recreatief fietsen bemoeilijken of zelfs ontmoedigen. Ik denk hier met name aan het ontstaan van barrières door de aanleg van autowegen, spoorwegen en door de dreigende sluiting van honderden spoorwegovergangen en het opheffen van pontjes. Al deze maatregelen treffen de fietser en de wandelaar op hun dagelijkse of wekelijkse tochtje of op een gezonde vakantie in eigen land. De Fietsersbond verzet zich al een tijd actief tegen deze negatieve tendens. Juist voor fietsers en wandelaars is het belangrijk om de afstanden kort, veilig en aangenaam te houden. Omrijden langs drukke en onveilige snelwegen maakt het fietsen niet aantrekkelijk. Zeker in een tijd waarin door de overheid en tal van gezondheidsorganisaties wordt opgeroepen om meer te bewegen om overgewicht en bewegingsarmoede te voorkomen.

Wij als Fietsersbond zijn echter ook blij dat we steeds meer mensen en organisaties ervan kunnen overtuigen dat er iets moet gebeuren tegen die toenemende dreigende barrièrevorming:

  • Minister Peijs heeft het als belangrijk aandachtspunt opgenomen in het Mobiliteitsplan.
  • Na druk van de Tweede Kamer stelde het ministerie miljoenen beschikbaar om de vele pontjes in Nederland te behouden.
  • De minister en de Tweede Kamer zijn ongerust over de plannen om honderden spoorwegovergangen te sluiten.

Maar met plannen en ongerustheid zijn we er nog niet. Daarom wil de Fietsersbond de Fietsvakantietrofee 2006 uitreiken aan een concreet voorbeeld van barrièreslechting, dat met vereende krachten is gerealiseerd:Het Fiets, Wandel Ecoduct De Zanderij-Crailo over de snelweg en over de spoorlijn bij Hilversum.

Wat is dat?
Er verschijnen steeds meer ecoducten in ons land. Deze ecoducten helpen dieren over barrières te komen bij hun tochten van het ene deel van de ecologische hoofdstructuur naar het andere.
Ecoducten zijn vooral van belang voor de verspreiding van dieren die niet kunnen vliegen. Denk hierbij aan zoogdieren, niet alleen herten, maar vooral ook dassen, egels en muizen. En natuurlijk reptielen en amfibieën. Maar ook kleinere niet-vliegende dieren, zoals sommige soorten loopkevers, hebben ecoducten nodig om barrières over te komen. Het leeuwendeel van deze diersoorten is nachtactief. Dat betekent dat ecoducten voor deze dieren vooral ‘s nachts gebruikt worden.

Ook de mens kan niet vliegen, maar is gelukkig dagactief. Dat betekent dat de openstelling van ecoducten voor wandelaars en fietsers heel goed mogelijk is zonder het primaire doel van het ecoduct te schaden. Een kans voor natuur en recreatie!

De Fietsersbond hoopt dan ook dat steeds meer ecoducten opengesteld worden voor wandelaars en fietsers. Een uitstekend voorbeeld hiervan is het Ecoduct De Zanderij – Crailo bij Hilversum. Dit ecoduct slecht meerdere barrières ineen, de spoorlijn Hilversum-Bussum, de Provinciale Naarderweg en het NS-bedrijventerrein en wordt in Mei officieel geopend. Het is het grootste ecoduct ter wereld, 800 meter lang en 50 meter breed en het eerste waar ook fietsers en wandelaars gebruik van kunnen maken. Het is daarmee een uniek project. Met de prijs vraagt de Fietsersbond aandacht voor het belang van honderdduizenden recreanten die in eigen land willen genieten van natuur en frisse lucht.

Categorieën