Kan mijn elektrische fiets op de zon rijden?

bordjeoplaadpunt

De elektrische fiets is een prachtige uitvinding, maar heeft een groot nadeel. Hij heeft energie nodig. En veel van onze energie wordt door kolencentrales of gasgestookte centrales opgewekt. Kan dat nu niet anders?

Sinds Nederlandse zonnepaneelfabrikanten failliet gaan omdat China zulke goedkope maakt, ligt de gedacht voor de hand: kunnen we geen zonnepaneeltje achter op de fiets plakken?
Op zeiljachten en op de camping zie je wél losse zonnepaneeltjes. PVshop verkoopt die paneeltjes. Zij mailen over het laden van e-bikes: ‘Probleem is dat de meeste zonnepanelen voor 12 volt zijn. Alle fietsaccu’s werken echter met een hogere spanning.’ Accu’s op elektrische fietsen werken inderdaad meestal op 24 of 36 volt.

Laadregelaar
We bellen zonnepanelenverkoper MetDeZon. ‘Die vraag krijgen we vaker tegenwoordig’, zegt de telefoniste, maar wij verkopen alleen zonnepanelen voor op het dak. Nee, je kunt zonnepanelen niet rechtstreeks aansluiten op de accu van je fiets; je hebt een laadregelaar nodig. Er zijn wel bedrijven die gespecialiseerd zijn in dergelijke systemen. Dan moet je even googelen op ‘zonnepanelen’ en ‘autonoom systeem’.’

Ecotap
Dat doen we, maar bedrijven die voor particulieren een compleet zonnepaneelpakket voor de elektrische fiets aanbieden kunnen we niet vinden. Er blijken wel diverse bedrijven te zijn die oplaadpunten op zonne-energie verkopen aan gemeenten en bijvoorbeeld horecaondernemers.
Zoals Ecotap. Dat bedrijfje heeft een groene paal met zonnepaneel in de aanbieding. Het is een autonoom systeem en werkt dus geheel zelfvoorzienend. Nadat je het geplaatst hebt, wekt het zonnepaneel stroom op die in een buffer wordt opgeslagen. De langskomende fietser kan zijn fiets er maximaal één uur aan hangen en daarmee weer een stukje vooruit. Zo’n vandalismebestendige paal kost wel wat: tegen de 3000 euro.

Buffer
Kan dat niet eenvoudiger? Groene-Energiewinkel is een webshop met zonnepanelen, omvormers en allerlei andere toebehoren. René van de Wouw heeft vorig jaar in Brabant 100 oplaadpunten neergezet bij horecaondernemers, met subsidie van de provincie Noord-Brabant. Van de Wouw: ‘Ingewikkeld is zo’n systeem niet. Van de 100 horecaondernemers hebben er 97 het zelf aangelegd. Je hebt een paneel, bekabeling en een omvormer nodig. Bij elkaar 600 euro. Je verbindt het geheel met het lichtnet en klaar.’
Het lichtnet… Dan is het dus gewoon een zonnepaneel dat stroom levert aan het elektriciteitsnetwerk. En aan dat elektriciteitsnetwerk hang je je fiets. ‘Ja, je gebruikt het net als buffer. Eén paneel is meer dan genoeg om een fiets op te laden.’

Solarraces
Maar is het dan niet mogelijk een zonnepaneel op je fiets te plakken, voor bijvoorbeeld een tocht door de Australische woestijn, waar veel zon is en weinig stopcontacten.
‘Nee’, zegt Van de Wouw. ‘Ken je die solarraces in Australië? De TU Delft en de TU Twente doen mee. Daar zetten ze hele bijzondere aërodynamische voertuigen in die helemaal volgeplakt zijn met zonnepanelen. En dat zijn dan uiterst efficiënte zonnepanelen die ook op satellieten gebruikt worden. Je hebt meer oppervlakte nodig dan een fiets, en zonnepanelen zijn ook tamelijk kwetsbaar.’ Niet je fiets laten vallen dus.
Kortom, een elektrische fiets laten rijden op zonne-energie kan. En de simpelste oplossing is een zonnepaneel op het dak en het elektriciteitsnet als buffer gebruiken. Een zonnepaneel op de fiets is – vooralsnog – geen praktische oplossing.

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser