Direct naar inhoud

Kinderfiets met statiegeld

Michiel Slütter
Gepubliceerd op:

Met kinderfietsen is het als met kinderkleren, kinderen groeien er snel uit. ‘Een fiets past ongeveer achttien maanden’, zegt Marcus Ihlenfeld van WOOM-kinderfietsen uit Wenen. WOOM geeft statiegeld voor te klein geworden fietsen.

Marcus Ihlenfeld werkte voor Opel in Oostenrijk. En in zijn vrije tijd is hij een fanatiek sportfietser. En zoals dat gaat met fietsliefhebbers wilde hij ook zijn kinderen aan het fietsen krijgen. ‘Voor volwassenen zijn er zoveel goede fietsen te krijgen. Je kunt een carbon fiets kopen die maar zes kilo weegt.’ Maar voor zijn kinderen (5 en 8) trof hij in Oostenrijk alleen maar onhandelbare en loodzware bouwmarktfietsen.

Uitverkocht
Hij besloot samen met designers Christian Bezdeka en Sebastian Rahs dat dat echt anders moest. Ze ontwierpen nieuwe kinderfietsen en bedachten een slim inruilsysteem. Het blijkt een enorm succes. Binnen drie maanden zijn bijna alle fietsen uitverkocht.

 

Small Hand Reach

WOOM uit Wenen heeft een serie van vijf modellen ontwikkeld: van loopfiets tot 24 inch fiets, daarna zijn kinderen groot genoeg voor volwassen fietsen. De ontwerpers sleutelden net zo lang aan de geometrie van de frames totdat die precies pasten bij de lichaamsverhoudingen van kinderen. Nog iets speciaal voor kinderen: WOOM-fietsen hebben een lage stang, want veel kinderen zwaaien hun been niet graag over een zadel.
De gebruikte onderdelen zijn op kindermaten afgestemd. Handremmen (Small Hand Reach) waar kleine kinderhanden mee overweg kunnen. En zeker geen Gripshift (een draaiversnelling in het handvat) want daar hebben kinderen vaak een volwassene voor nodig om van versnelling te wisselen. Verder wilden ze absoluut geen onderdelen met weekmakers of giftige stoffen. ‘Het was een hele kunst om de goede onderdelen te vinden.’ Bedeka’s en Ihlenfelds kinderen fungeerden als testrijders.

Een fiets past ongeveer 18 maanden

Ihlenfeld en zijn compagnons waren ervan overtuigd dat ze met hun vijf modellen nu voor elk kind een passende fiets konden bieden. Maar ze hadden één grote angst: dat een kind op een te grote of te kleine WOOM-fiets terecht zou komen. ‘Gemiddeld past een fiets ongeveer achttien maanden, daarna moet er een grotere komen. Maar ouders laten hun kinderen vaak te lang doorrijden op een te kleine fiets. Of ze kopen een fiets op de groei. We vroegen ons af: hoe krijgen we de ouders zo ver dat ze een fiets van de juiste grootte zouden kopen? Zo kwamen we op het idee van Upcycle.’

‘Ouders laten hun kinderen vaak te lang doorrijden op een te kleine fiets.’

Statiegeld op een kinderfiets

Het idee is simpel. Voor 47 euro word je lid van WOOM en koop je het eerste kinderfietsje. Als je kind toe is aan de volgende WOOM-fiets, koop je de nieuwe en krijg je veertig procent van het aankoopbedrag van de oude fiets terug. Die kijkt WOOM na en vervangt een aantal onderdelen. De tweedehands WOOM-fietsen gaan in de verkoop. Dertig procent van de verkochte fietsen is via Upcycle gegaan.
WOOM heeft bij wijze van proef 450 fietsen geproduceerd. Binnen drie maanden zijn ze bijna allemaal uitverkocht. Nu wordt een volgende serie gemaakt. En begin 2014 kunnen ook Nederlanders via de de site van WOOM een fiets bestellen of aan het Upcycle-systeem mee doen. In de winkel zijn de fietsen niet te koop. Dat is een bewuste keus. Ihlenfeld merkte dat fietsverkopers altijd vijftig procent marge willen hebben. Dus een handelaar wil op een fiets van 400 euro zeker 200 euro verdienen. Ihlenfeld: ‘Een producent kan dan nog maar 30 euro op zo’n fiets verdienen. Om kosten te besparen, wordt er dan vaak voor goedkopere materialen gekozen. Dat wilden wij niet. Wij willen de marge van de handelaar  liever in kwaliteit investeren.’

Een lijst met medewerkers

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!