Kleine fietsjes voor de grote stad

In Aziatische metropolen heb je weinig aan een Nederlandse stadsfiets. Te lomp en te groot. Klein behuisde stedelingen zweren bij fietsen met kleine wieltjes van VANMOOF, Brompton of Falko. 

VANMOOF verkoopt zijn hippe fietsen wereldwijd. Maar in Azië zien ze het Nederlandse stadsfietsmodel waar wij zo aan verknocht zijn helemaal niet zitten. Het gaat de Aziaten niet om het comfort of om de snelheid, maar ze vinden de wielen van onze stadsfiets simpelweg te groot.
In de bomvolle Aziatische steden moeten de fietsen klein zijn. Tuinschuurtjes zijn er onbekend. En een grote fiets de trap op sjouwen of in een lift proppen, is niet handig. Om nog maar te zwijgen over de ruimte die een Nederlands rijwiel in een klein appartementje inneemt. Om de Aziaten ter wille te zijn heeft VANMOOF een ingekrompen versie gemaakt: de Tiny.

Vrijetijdsvouwfiets
De Britse vouwfietsenfabriek Brompton ging VANMOOF voor in Azië. Het merk was begin deze eeuw in de versukkeling geraakt. ‘Het zag eruit als een fabriek uit de jaren veertig’, vertelt directeur van Brompton Will Butler-Adams, over wat hij dertien jaar geleden aantrof.
Het ontwerp van de vouwfiets stamt uit de jaren zeventig en het ingenieuze vouwsysteem dat de fiets tot een klein pakketje maakt, wordt door velen bejubeld. Maar tot een grote afzet leidde dat niet. Per jaar rolden er maar zo’n vijfduizend vouwfietsen van de band.
Butler-Adams heeft de productie stap voor stap gemoderniseerd en nu is de productie bijna vijftigduizend exemplaren per jaar. Het overgrote deel is voor de export, zo’n tachtig procent, en Azië is de belangrijkste markt.
De Aziatische klanten kopen de Bromptons niet om op het werk te komen. In bijvoorbeeld Japan gebruiken ze de fiets voor recreatie. “Ze willen ontsnappen uit hun kleine appartement”, aldus Butler-Adams. In het weekend wordt het fietsje uitgeklapt om in het park te gaan fietsen.
Butler-Adams heeft hoge verwachtingen van de Amerikaanse markt. Er is een vestiging in New York geopend om daar de jonge stedelingen van fietsjes te voorzien. Maar op de lange termijn zal de afzet uit China komen. Daarom heeft Butler-Adams in Chengdu – “een stad met 10 miljoen inwoners” –  een winkel geopend. De afzet is nog bescheiden, maar er zijn heel veel Chinezen en in China gaat de trek naar de stad onverminderd door. Daar vallen nog veel Bromptons te verkopen.

Vouwfiets past in de gang
‘Mensen zitten daar heel erg dicht op elkaar. In Azië is de markt voor vouwfietsen daarom veel groter dan in Nederland’, zegt André ter Heerdt van Falko uit Zevenaar. Falko is een groothandel in fietsonderdelen. Voor die onderdelen moet hij in Azië zijn en zo kwam een vouwfiets uit Taiwan op zijn pad. Ter Heerdt brengt de fiets met een bijzonder vouwmechaniek nu op de Nederlandse markt onder de naam FSIR. Hij richt zich onder andere op watersporters. Die hebben na het varen ook weleens zin in een stukje fietsen. Dan is het handig als je een opvouwbaar fietsje aan boord hebt.
Maar ook drukke Nederlandse steden zijn rijp voor de vouwfiets, denkt Ter Heerdt. “Het is voor mensen die moeilijk de auto kwijt kunnen en dan voor het laatste stuk de vouwfiets nemen. Of mensen die klein behuisd zijn. Hij past gemakkelijk in een gang en je kunt hem ook zo mee naar boven nemen.”

Urban tool
En ook Brompton verwacht – ondanks de groei in Azië – nog veel van Europese steden. De directeur Butler-Adams noemt de vouwfiets een ‘urban tool’, een stuk gereedschap voor het leven in stad. Vanuit die gedachte heeft Brompton een soort tegenhanger van het OV-fietssysteem opgezet. Op verschillende plekken in vooral Londen maar ook in andere steden staan kluisjes (docks) die je kunt openen met een code die je op je smartphone ontvangt. Voor 2,50 pond (3,50 euro) kun je een dag met de Brompton op pad en je mag hem bij een ander dock weer inleveren. Misschien ook een handige ‘urban tool’ voor Nederland.

 

 

Categorieën