Maastricht NO: De A2 onder de grond, en dan?

Hoe worden de wijken Wittevrouwenveld en Wyckerpoort verbonden als de A2 in 2016 ondergronds ligt? Nu nog doorsnijdt de A2 het oostelijke stadsdeel van Maastricht en liggen deze twee krachtwijken aan weerszijden van de traverse. Het wijkontwikkelingsplan streeft naar een sterke samenhang, met gezamenlijke voorzieningen voor beide wijken. Daarbij is een heel belangrijke rol weggelegd voor de ruimtelijke herinrichting van de A2-zone.

Voor de fiets zijn de radiale routes naar het centrum en de oostwestverbindingen van het grootste belang. De A2 ligt daar nu van noord naar zuid vv dwars doorheen. De intentie om de bovengrondse snelweg weg te halen leverde een langgerekt plangebied op (van ongeveer 4 kilometer lang en binnen de bebouwde kom zo’n 100 meter breed). Dat de dwarsbindingen dus maar voor een klein stukje deel uitmaken van het integrale herinrichtingsplan blijkt een moeilijkheid bij de verbetering van het fietsklimaat in Maastricht-oost. In het winnend ontwerp van consortium Avenue2, is noord-zuid nadrukkelijk aanwezig: de Groene Loper bestaat uit een opvallend langgerekte groenstructuur met recreatiepad, ontsluitingsweg en langsliggende bebouwing. Voor de belangrijke fietsroutes bestaat zo’n samenhangend ontwerp niet, de ontwikkeling daarvan is verdeeld over het wijkontwikkelingsplan, diverse verkeersplannen en het definitief ontwerp voor de A2-zone. Vanuit Wijken voor de fiets wordt geprobeerd om de kansen die zich in deze complexe situatie voordoen te benutten. Met name is aangedrongen op het faciliteren van utilitair fietsgebruik, op verkeersveiligheid en op het versterken van de takken aan de Groene Loper.

Laurent Theunissen, beleidsmedewerker Maastricht

Categorieën