Meer fiets, meer ruimte: symposium over een schaalsprong in het fietsbeleid

De fiets loopt tegen grenzen aan. Drukke routes waar ’s ochtends fietsfiles ontstaan, overvolle stationsstallingen en fietsers die elkaar dwars zitten op te smalle recreatieve fietsroutes. Terwijl de bijdrage van de fiets aan bereikbaarheid en stedelijke kwaliteit breed wordt onderkend, worden de ruimtelijke consequenties van diezelfde fiets maar mondjesmaat genomen. Welke ruimtelijke kansen en perspectieven ontstaan er als we groter denken over de fiets?

Fietsflat

De fiets is meer dan alleen een verkeerskundig fenomeen. Een fietsbare stad als Kopenhagen scoort hoog op de internationale liveable-cities-index. Bij de concurrentie om hoogopgeleide kenniswerkers kan deze fietskwaliteit als unique selling point worden ingezet. De Atlas voor Gemeenten 2012 noemt Amsterdam, Utrecht en Den Bosch de aantrekkelijkste steden van ons land. Ze kennen alledrie een hoog fietsgebruik. Toeval? Hoge stedelijke dichtheden, milieuwinst en een hoge verblijfskwaliteit kunnen prima samengaan bij een groter aandeel fiets in de modal split. De plus van de fiets op duurzame bereikbaarheid, gezondheid en ruimtelijke kwaliteit is onomstreden.

Auto en OV hebben de ruimtelijke vakwereld niet zelden geïnspireerd tot innovatieve ruimtelijke concepten en verstedelijkingsstrategieën. Welke perspectieven ontstaan er als we de fiets als drager voor een ruimtelijke (her)ontwikkeling nemen? De e-bike vergroot de reikwijdte van steeds meer fietsers tot het stadsregionale niveau. Nieuwe regionale fietsroutes en fietssnelwegen verbinden steeds verder weg gelegen bestemmingen in het stedelijk netwerk. Wat is de logische volgende stap als we erkennen dat fietsen meer is dan een randverschijnsel op de rode fietsstrook of een berg ijzer bij het station?

Het Nirov en de Fietsersbond organiseren op 27 september 2012 een symposium om de ruimtelijke vakwereld te prikkelen tot een schaalsprong in het ruimtelijk denken over de fiets. We gaan op zoek naar de missing links tussen fietsbeleid en ruimtelijk beleid. Waar zit de bottleneck? Met een MKBA Fiets wordt de economische haalbaarheid van fietsinvesteringen in een ander daglicht gezet.

Meer informatie over het programma en mogelijkheid tot aanmelden vindt u op de website van het Nirov.

Organisatie
Het Nirov en de Fietsersbond namen het initiatief voor dit symposium, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Goudappel Coffeng adviseurs mobiliteit, de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 

Categorieën