Mei/juni nummer ledenblad Vogelvrije Fietser

In het mei/juni nummer van de Vogelvrije Fietser onder meer aandacht voor spaakongelukken, een onderzoek naar de veiligheid van kinderzitjes, overvolle stationsstallingen en het effect van de recessie op de verkoop van fietsen. Een aantal artikelen kan online worden gelezen: www.vogelvrijefietser.nl

Onbekend gevaar
Spaakongelukken staan in de top vijf van oorzaken waarmee jonge kinderen op de eerste hulp belanden. Per jaar raken zo’n 4400 kinderen gewond nadat ze met benen of voeten tussen de spaken zijn gekomen.
Het is niet niks. ‘Per dag worden er zo’n twaalf kinderen op de eerste hulp binnengebracht na een spaakbeknelling’, zegt Margien Veling van de Stichting Consument en Veiligheid. ‘Als je er met mensen over hebt, dan heeft bijna iedereen wel een ervaring uit de eigen omgeving. Dan hoor je: ja, dat heeft mijn buurmeisje ook meegemaakt.’ De gevolgen zijn gekneusde beentjes en voetjes en dertig procent heeft zelfs iets gebroken. Vervelende kwetsuren die bij kinderen in de groei langdurige gevolgen kunnen hebben.
Lees hier het artikel met het onderzoek online (pdf)
Download ook de aanbevelingen voor gebruik van kinderzitjes (pdf)


Fietsforens overspoelt station
Elke dag fietsen er meer mensen naar het station. Het gevolg: overvolle en rommelige rekken. ‘En het treinverkeer blijft maar groeien, jaarlijks met vijf procent.’ Over drie jaar is er al een tekort van 150.000 plaatsen.
Het is een probleem, maar eigenlijk een ongelofelijk succesverhaal: de chaotisch gestalde fietsen bij treinstations. Die fietsen zijn van een kwart miljoen forensen die elke ochtend op de fiets naar het station rijden. En het aantal blijft maar stijgen.
‘Die groei heeft mij verrast’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Misschien ligt het aan de aanleg van goede voorzieningen. Want als er bij een station nieuwe rekken komen, stromen ze meteen vol. En de verwachting is dat de vraag alleen maar zal toenemen. Spoorbeheerder
ProRail gaat ervan uit dat de komende tien jaar de vraag naar fietsparkeerplaatsen met dertig procent zal groeien.
Lees hier het artikel online (pdf)

Recessie?
Is de recessie wel of niet gunstig voor de fietsverkoop? Eigenlijk weet niemand het nog. Waarschijnlijk is het weerbericht de beste voorspeller. De consument houdt de hand op de
knip. En bedrijven lijden onder die behoedzaamheid van de kopers. Autoverkopen storten in en fabrikanten raken meteen in moeilijkheden. Zal de nieuwe zuinigheid van de Nederlanders gunstig zijn voor het fietsgebruik? Een stukje fietsen kost namelijk niets, behalve de inspanning natuurlijk. En zullen die mogelijk extra fietskilometers de fietsverkoop opstuwen?
Lees hier het artikel online (pdf)

Stelling: De stallingen bij stations puilen uit. Kees Miedema van de NS heeft berekend dat er de komende tien jaar één miljard euro nodig is voor het stallen van fietsen (lees ook het artikel).
De overheid moet één miljard euro in stationstallingen investeren.
Lees de stelling van de Vogelvrije Fietser en reageer zelf online:
www.vogelvrijefietser.nl/stelling

En verder:

  • Tata Nano: In India rolt de goedkoopste auto ter wereld van de band: de Nano. ‘We verliezen een uniek aspect van onze straatcultuur.’
  • Oude lijnen: Ze zijn niet altijd gemakkelijk te herkennen, maar in het landschap zijn eeuwenoude sporen te ontdekken. Op de fiets kun je ze prima volgen.
  • Fietsen voor anderen: Nederlanders fietsen graag voor een goed doel. ‘Er waren mensen die slingerend de finish haalden.’
  • Wereldfietsers: Wat doe je als tijdens een verre fietsvakantie iemand thuis overlijdt? ‘Een zendeling is nog op de motorfiets naar me gaan zoeken.’ Lees hier het artikel online (pdf)
  • Zestig redt fietspaden: Fietspaden langs 80-kilometerwegen zijn in gevaar. Maar als de snelheid verlaagd wordt, blijven de paden behouden.

Categorieën