Nooit meer verdwalen met de Fietsersbond Routeplanner
Met de gratis app van de Fietsersbond Routeplanner hoef je onderweg nooit te verdwalen. De informatie voor de app is verzameld en handmatig ingevoerd door duizenden vrijwilligers. ‘Van straathoek tot straathoek.’
Het werk voor de Fietsersbond Routeplanner is nooit af. Gewapend met fototoestel, plattegrond, pen, papier en soms gps-systeem, zijn 250 vrijwilligers onophoudelijk in de weer om alle Nederlandse verkeerssituaties in kaart te brengen. Ze verzamelen gegevens over wegdek (van schelpenpad tot asfalt), bankjes, verkeerslichten en de omgeving. Vervolgens voeren ze alle gegevens in een computerprogramma in.
‘Van straathoek tot straathoek worden de gegevens verzameld’, zegt Astrid Koperberg die veel ervaring heeft met het begeleiden van de vrijwilligers. ‘Zo is een rijke database ontstaan met unieke informatie. Het overgrote deel van Nederland is nu ingevoerd, maar er worden dagelijks nieuwe fietspaden aangelegd en verkeerssituaties veranderen constant. Daarom blijven de vrijwilligers nodig.’
Puzzelen
Het invoeren is een technische klus. ‘Als een verkeersplein anders wordt ingericht, is het nog niet zo eenvoudig de situatie waarheidsgetrouw op het beeldscherm te krijgen’, volgens Koperberg. ‘In het begin hadden we ons daarop verkeken. We riepen vrijwilligers op door te vragen wie het leuk vond om te fietsen. Nu weten we dat zij ook van puzzelen achter de computer moeten houden.’
De vrijwilligers van de Fietsersbond inventariseren de wegen en voegen kenmerken toe, zoals de kwaliteit van het wegdek, of dat verhard is of onverhard, en informatie over de omgeving. Ook voeren de vrijwilligers zogenoemde ‘Points of Interest’ in: bankjes, ANWB-paddenstoelen, hindernissen voor tandems of bakfietsen, musea, veerponten, VVV’s, fietsenwinkels en oplaadpunten voor elektrische fietsen.
Tien routetypen
Omdat er zo veel gegevens zijn verzameld, kunnen allerlei verschillende soorten routes gepland worden. Bij een ‘makkelijke doorfietsroute’ geeft de planner een verbinding met zo min mogelijk afslagen, ‘recreatieve routes’ lopen langs weilanden, bossen of natuurgebieden, ‘autoluwe routes’ leiden vooral langs vrij liggende fietspaden en ‘racefietsroutes’ gaan voornamelijk over asfaltwegen. Er is keuze uit tien hoofdroutetypen. Met de geavanceerde instellingen is het zelfs mogelijk een route met verlichting langs het fietspad te selecteren.
Schat aan informatie
Overheden zijn dol op de Routeplanner. ‘Onze vrijwilligers geven aan waar het wegdek goed of slecht is. Lokale overheden gebruiken deze informatie als basis voor hun eigen inspectie’, zegt Koperberg. De Stadsregio Amsterdam en Provincie Flevoland kijken op de Routeplanner om erachter te komen welke wegen en fietspaden dringend onderhoud nodig hebben. En de Bestuursregio Utrecht maakt een verkeersmodel voor fietsers op basis van de planner.
‘We leveren de database ook aan de alarmcentrales’, zegt Koperberg. ‘Mocht er een ongeval worden doorgegeven bij bijvoorbeeld fietsknooppunt 33, dan gebruiken zij de Fietsrouteplanner om sneller ter plekke te kunnen zijn.’
De planner brengt ook onopgemerkte paden aan het licht. Rijkswaterstaat kwam er dankzij de planner achter dat ze twee keer zoveel fietspaden heeft als gedacht.
Meld je aan op routeplanner.fietsersbond.nl/pagina/word-vrijwilliger
Vrijwilliger Richard Valkering, Amsterdam
‘Sinds een jaar of vier werk ik mee aan de Fietsrouteplanner. Het leek mij leuk om te zorgen dat zo’n planner goed werkt. Toen ik als vrijwilliger begon, was Amsterdam pas voor een kwart in kaart gebracht. Niet alle wegen waren ingevoerd en eigenschappen als wegdekkwaliteit of schoonheid van de omgeving ontbraken. Ik heb een aardige bijdrage kunnen leveren en mede dankzij andere vrijwilligers is Amsterdam nu redelijk klaar. Ik moet steeds verder fietsen om nog nieuwe gebieden te ontginnen. Binnen Amsterdam houd ik nu de werkzaamheden bij. Dus als ik zie dat het Damrak voor fietsers is afgesloten, voer ik dat in. Zo ondervinden mensen die de routeplanner gebruiken geen hinder. Ik fiets regelmatig langs de werkzaamheden om te controleren hoe ver ze zijn. Zo’n twee keer per maand stap ik op de fiets om in een gebied aan de slag te gaan. Dan maak ik een printje van een satellietfoto met wegen erin, zodat ik ter plekke aantekeningen kan maken. Het leuke van dit werk is dat je op veel plekken komt waar je anders nooit zou komen. Dan weer op een industriegebied, dan weer in een mooi natuurgebiedje. Dat is waarom ik dit graag doe, al vier jaar lang.
Ik gebruik de Fietsrouteplanner zelf ook vaak. Er zijn veel verschillende opties en dat is voor gebruikers niet altijd even makkelijk, maar ik ken die planner natuurlijk van haver tot gort. Met de app kan ik hem ook onderweg gebruiken.’
Fenna de Groot, Winschoten
‘Sinds een paar weken werk ik als vrijwilliger mee aan de Fietsrouteplanner. Het is dus supervers en ik voel me echt nog een groentje. De komende tijd gaan mijn partner en ik op stap om de informatie over Oost-Groningen aan te vullen. Op woensdagmiddag ben ik vrij van mijn werk; dan wil ik de afstanden doen die vanuit huis te fietsen zijn. In het weekend zetten we de fietsen in de auto en rijden we naar wat verder gelegen plekken om die te ontginnen.
Ik kan wel zeggen dat mijn partner en ik ‘pro fietsen’ zijn. We fietsen heel Nederland door en minstens één keer per jaar gaan we op fietsvakantie. Het leuke van de Fietsrouteplanner is dat je er nieuwe paden mee ontdekt. Afgelopen weekend zijn we naar een natuurgebied gefietst waar ik nog iets wilde bekijken voor de planner en toen kwamen we op een prachtig natuurpaadje dat ik nog niet kende. En dat terwijl we hemelsbreed misschien zes kilometer van ons huis verwijderd waren! Door de planner ga je anders naar je eigen omgeving kijken.
Mensen hebben geen idee hoeveel werk eraan voorafgaat om de informatie voor zo’n routeplanner te verzamelen. Ik vind het belangrijk om daaraan mee te werken. Anderen hebben daar straks weer profijt van. Ik heb nog niet zo heel veel gedaan, maar ik vind het nu al een leuke hobby. Sterker nog: mijn handen jeuken om eraan te werken.’
Een lijst met medewerkers
-
Kirsten Dorrestijn
Freelance journalist
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!