Wat was nou het échte nieuws? Column Esther van Garderen

Olifant in de openbare ruimte

Ongeval fiets en auto - Foto Shutterstock

Op dinsdag 18 april 2023 was het een mediastorm bij de Fietsersbond. Begrijpelijk, want het aantal fietsers dat om het leven kwam in het verkeer is met 40% gestegen naar 290 slachtoffers (cijfers CBS).

De media stelden zich op in rijen van drie bij ons. En de rode draad in vele artikelen en uitzendingen (gelukkig niet alle) was: blaming the victim. De meeste vragen waren in de trant van: “Moeten fietsers niet beter opletten, zich beter gedragen en/of een helm opzetten?” Maar wat was nou het échte nieuws?

Het echte nieuws was dat in 2022 bij meer dan 70% van de dodelijke ongevallen met een fietser een al dan niet gemotoriseerd voertuig betrokken was, tegen 60% een jaar eerder. Absoluut een toename van 127 naar 206 (!). In 2021 kwam 34% van de fietsers om door een eenzijdig ongeval, in 2022 25%. Absoluut bleef dit aantal gelijk op 80.

Marco te Brömmelstroet (altijd fijn, een hoogleraar bij de hand) rekende fijntjes uit dat in het aandeel van toegenomen slachtoffers op de fiets, dit in 80% van de gevallen door een aanrijding met een auto/bestelbus was. En daar zijn we dan: de olifant in de openbare ruimte.

Die e-bike gaat niet meer weg

Sinds de jaren 60 hebben we steden fundamenteel heringericht om de auto de ruimte te geven. Inmiddels is de e-bike aan een forse opmars bezig en dat is dan het probleem. Maar die e-bike gaat niet meer weg. Dus we zullen onze ruimte moeten herinrichten, waarbij voetgangers, langzamere fietsers, snelle fietsers, OV en de personenauto ieder een rechtvaardig deel van de openbare ruimte krijgen. Dat is geen utopie, dat kan gewoon.

Het is wel een (politieke) keuze. Overal in Europa wordt steeds meer ruimte aan de fietser gegeven en in Nederland beginnen we over een helm als dé oplossing. Serieus?

Ook met fietshelm kansloos

Laten we het hebben over hoe het komt dat (bestel)auto’s, SUV’s, vrachtwagens en stadsbussen een moment van onoplettendheid, onervarenheid of een slecht ontworpen kruising steeds vaker zo genadeloos afstraffen.

En we weten met z’n allen, dat bij een botsing met een auto bij 50 kilometer snelheid een fietser ook met fietshelm kansloos is. Carlo de Weijer schreef het vorig jaar al in FD: we moeten naar een fietspadplicht in plaats van een helmplicht.

Aandacht in de media

Heb jij de Fietsersbond ook voorbij zien komen in de media over dit onderwerp? We zetten het een en ander op een rij.

Khalid & Sophie (18-04-2023), vanaf 06.17
De Stentor (18-04-2023): Hoe krijgen we het verkeer weer veiliger? ‘Hoe meer 30 kilometerzones, hoe beter’
Noordhollands Dagblad (18-04-2023): Fietsersbond verrast door toename aantal verkeersdoden (18-04-2023)
RTL Nieuws (18-04-2023): Hoogste aantal verkeersdoden in jaren: gemiddeld twee per dag
RTV Oost (18-04-2023): Fietsersbond over stijging aantal omgekomen fietsers: ‘Infrastructuur verbeteren’
Omroep Fryslan (18-04-2023): Zorgen bij de instanties over verkeersdoden, maar ook verdeeldheid over de fietshelm
EenVandaag (19-04-2023): Steeds meer mensen met hersenletsel na fietsongeluk, toch komt een helmplicht er nog altijd niet doorheen

De Fietsersbond vindt dat er geïnvesteerd moet worden in handhaving van de verkeersregels en in veilige fietspaden. Op routes naar onze middelbare scholen voldoet nog steeds 80 procent niet aan de norm voor fietspaden. We willen toch allemaal dat iedereen van jong tot oud meer fietst en daarvoor is veiligheid cruciaal. De huidige ontwikkelingen bedreigen ons fietsgeluk. Help jij ons? Elke donatie helpt om samen de fietsveiligheid te vergroten. Groot of klein, elk bedrag is welkom.

"*" geeft vereiste velden aan

Gevaarlijke oversteek in Putten. Ruben Schipper Fotografie 2022

Fietsersbond roept overheden op: maak nú werk van veiliger fietsen

Uit cijfers van het CBS blijkt: in 2022 kwamen 290 fietsers om het leven in het verkeer. Lees meer

Categorieën

Esther van Garderen, directeur Fietsersbond

Esther van Garderen

Directeur Fietsersbond