Reactie Fietsersbond op kabinetsplannen fietsbeleid

De Fietsersbond is blij met de brief over het fietsbeleid die staatssecretaris Huizinga afgelopen zaterdag bij de start van de Vuelta presenteerde. In een brief aan de Tweede Kamer ter voorbereiding van de hoorzitting over de initiatiefnota Fietsen, een tandje erbij pleit de Fietsersbond echter voor extra maatregelen en extra geld.

In haar brief schrijft de staatsecretaris dat zij 70 miljoen euro extra vrijmaakt voor fietsbeleid: 25 miljoen voor fietssnelwegen in het kader van Fiets fileverij, 35 miljoen voor het uitbreiden van fietsenstallingen bij stations en 10 miljoen voor overige maatregelen (een impuls voor de fietsouteplanner van de Fietsersbond, een proef met de airbag in de voorruit van auto’s om fietsers te beschermen, een impuls voor fietsenstallingen).  De staatsecretaris zegt toe met het vervolg op het programma Ruimte voor de Fiets te komen voor het fietsparkeren bij stations en op basis van de behoefte in 2028 een budgte voor te willen stellen.

Andere voor de Fietsersbond belangrijke onderdelen uit de brief zijn: het ter beschikking stellen van scanners aan de politie om anti-diefstalchips uit te kunnen lezen; het opnieuw opnemen van de verplichting tot de berging in het Bouwbesluit; fietsparkeernormen voor publieksvoorzieningen in bestemmingsplannen; een nationale fietscampagne in samenwerking met de Fietsersbond; een toekomstig advies van de Gezondheidsraad over leefomgeving en bewegen.

Voor al deze onderdelen heeft de Fietsersbond de afgelopen jaren intensief gelobbyd. De Fietsersbond constateert met vreugde dat de lobby veel resultaat heeft opgeleverd. Het bedrag van 70 miljoen euro is overigens niet nieuw, dit bedrag was bij het vaststellen van de begroting van 2009 al bekend. Bij de hoorzitting op 9 september over de initiatiefnota Fietsen, een tandje erbij van CDA-kamerlid Joop Atsma maakt de Fietsersbond zich daarom sterk voor een nog ambitieuzer en meer integraal fietsbeleid.

De Fietsersbond stelt daarbij drie speerpunten voor:

  • een nieuw Masterplan Fiets, om te komen tot een robuuste en toekomstbestendige fietsinfrastructuur in het steeds drukkere Nederlandse verkeer;
  • extra middelen voor de nationale fietscampagne, om deze meer smoel en impact te kunnen geven; 
  • tientallen, zo niet honderden miljoenen extra voor het fietsparkeren bij stations om nu al bekende tekorten weg te kunnen werken.

De wensen van de Fietsersbond zijn vastgelegd in een brief aan de Kamer.

Download:
Brief Huizinga aan de Tweede Kamer 29-08-2009  (pdf)
Brief Fietsersbond aan Tweede Kamer (pdf)

Links:
Nieuwsbericht: Meer geld voor fietssnelwegen 28-08-2009
Nieuwsbericht: Nederland moet nek uitsteken voor fiets 08-07-2009

Categorieën