Scooteroverlast

De snorscooter is een verkoopsucces. Fijn voor de scooterbranche, maar het wordt wel druk op het fietspad. Lezers berichten over hoge snelheden, (bijna)ongelukken, stank en intimiderend rijgedrag. Maar waar komt die snorscooter ineens vandaan?

In 15 december 1999 ging bij de Fietsersbond de vlag uit. In dat jaar werd de bromfiets naar de rijbaan verbannen. ‘We hadden daar jarenlang campagne voor gevoerd’, vertelt Arien de Jong van de Fietsersbond. ‘De bromfiets op het fietspad was onveilig voor fietsers. Toen uit onderzoek in Apeldoorn en Den Haag bleek dat bromfietsers minder risico’s liepen op de rijbaan was het probleem opgelost. Binnen de bebouwde kom moesten brommers voortaan op de rijbaan.’
Een weldadige rust daalde neer op het fietspad en het probleem van de brommers leek voorgoed opgelost. Maar er was nog een gemotoriseerde tweewieler en die mocht en mag nog steeds op het fietspad: de snorfiets. Dat was indertijd geen enkel probleem. De snorfiets mag maar maximaal 25 kilometer per uur rijden. En omdat de snelheid zo laag is, is een helm niet verplicht. Gepensioneerden waren er dol op. Voor de jeugd was het maar een suf vervoermiddel.

Verkoopsucces
Inmiddels is de snorscooter – een snorfiets die er als een scooter uitziet – een verkoopsucces. En niet alleen bij de senioren. De RAI, de branchevereniging van de fabrikanten en importeurs, meldde begin juli 2010 opgewekt dat de snorfietsverkopen in het eerste half jaar met ruim twintig procent waren gestegen. De brommerverkoop daalde in dezelfde periode met een dikke zeven procent.
Waar komt dat succes vandaan? Het imago van de snorscooter is onder jongeren sterk veranderd, stelt Marco Lindhout van Motana 2Wheels uit Veenendaal. Dit bedrijf importeert de SYM, de bestverkochte snorscooter van Nederland. ‘Vroeger zag je alleen scooters bij de LTS staan’, zegt Lindhout. ‘Nu staan ze vooral bij het VWO. We hebben veel geïnvesteerd in het imago. Veel meisjes kopen nu een snorscooter en zij willen helemaal niet hard rijden. Sportieve modellen zoals Yamaha Aerox zijn nu onverkoopbaar.’ De meisjes vallen volgens Lindhout voor snorscooters met een Italiaanse uitstraling. Belangrijk is: ‘kom ik wel goed over bij de jongens’. Van deze meisjes die het uiterlijk belangrijker vinden dan de snelheid, moet Lindhout het hebben.

Gevaarlijk gedrag
‘Zo’n tien jaar geleden was de snorfiets alleen voor ouden van dagen’, zegt Thomas Aling van de Politie Utrecht. ‘Nu merken we dat de snorscooter zeer populair is bij de jeugd.’ En dat leidt wel eens tot problemen. ‘De combinatie van iets motorisch en jonge rijders: dat levert verkeerde reacties op. Jonge rijders kunnen het verkeer niet goed in zich opnemen. Ze gaan links en rechts erlangs, of te dicht erlangs. Ze zijn vaak overmoedig en denken het wel te kunnen. Op die leeftijd is stoer doen belangrijk en er wordt niet veel nagedacht over de ander.’ Veel jongeren zien volgens Aling het gevaar niet zo van slingeren, spookrijden of wheelies (op het achterwiel rijden) maken.
En dat is niet het enige. Snorscooters gaan vaak te hard. Dat weten fietsers uit eigen waarneming heel zeker. Na een oproep om scooteroverlast te melden, stroomden de reacties binnen. Lezers merken op dat de snorscooters de 25 kilometer per uur-grens moeiteloos passeren. Dat snorscooters zo hard gaan, is ook de branche niet ontgaan. ‘Ik signaleer dezelfde dingen’, zegt Lindhout van Motana 2Wheels.

Verpesten
Lindhout is helemaal niet gelukkig met de snelle snorscooters. ‘Die verpesten het voor onze markt. We zouden graag zien dat de politie tegen de snorscooters optreedt die harder gaan dan 25 per uur.’  Hij was nou juist zo blij dat het probleem van de opgevoerde brommers voor een groot deel is opgelost. ‘Zeven jaar geleden zag je nog jongens met een helm bovenop hun hoofd keihard door rood scheuren. Die groep is verdwenen. Als branche hebben we een convenant ondertekend over de 45 kilometer-scooters. Dat is goed gelukt: niemand verkoopt bijvoorbeeld nog uitlaten waarmee je de snelheid kunt opvoeren. Maar we zien op dit moment een giga-ontwikkeling bij bedrijven die geen lid zijn van de RAI of BOVAG. Die verkopen snorscooters die harder gaan. We zien het met leden ogen aan. Het is een gevaar voor onze branche. Ze verpesten het voor onze markt.’

Echte snorscooters
En de Fietsersbond is weer terug bij af. De brommer is verbannen, maar daarvoor in de plaats is de snelle snorscooter gekomen. ‘Snorscooters rijden veel harder dan de wettelijk toegestane 25 kilometer. Dat blijkt overduidelijk uit de metingen van Rijkswaterstaat. En ook uit de reacties van de lezers komt naar voren dat snorscooters veel en veel te hard gaan’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Door die hoge snelheid zijn het in feite brommers geworden.’ Wat moet er nu gebeuren? Bot: ‘Snorscooters moeten weer echt snorfietsen worden: dus niet harder dan 25 kilometer per uur. We willen dat de politie gaat handhaven. Ook de branche moet er op toezien dat er geen snorscooters worden verkocht die te hard gaan.’

Onderzoek Rijkswaterstaat: 96 procent rijdt te hard
Bijna alle snorscooters rijden te hard. Dit blijkt uit metingen van de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat in Woerden, Apeldoorn en Den Haag. De DVS heeft naar eigen zeggen beperkte metingen uitgevoerd. De snelheid is gemeten van 100 passerende snorscooters. De uitkomst: 96 snorscooteraars reden harder dan de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur. De snelste snorscooter reed 61 kilometer per uur. Gemiddeld reden de snorscooters 34 kilometer per uur. De metingen zijn een onderdeel van een onderzoek naar botsingen tussen fietsers. In het onderzoek is ook gekeken naar botsingen van fietsers met brom- en snorfietsen. Opmerkelijk is dat maar liefst in veertig procent van deze ongevallen fietsers ten val komen doordat de brom- of snorfietsers volgens DVS ‘te weinig afremmen en/of onvoldoende marge aanhouden bij het passeren'.

 

Samen fietsen we beter!

Word lid