Direct naar inhoud

Snorscooters naar de rijbaan werkt!

Suzanne Brink
Gepubliceerd op:

Eindelijk! Na 10 jaar strijd en actie moesten in april 2019 de snorscooters in de Amsterdamse binnenstad verplicht met helm naar de rijbaan. En dat lijkt goed te werken.

Het ziet ernaar uit dat het aantal ernstige ongevallen sinds de verbanning van scooters naar de rijbaan flink is gedaald. De Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma had het over een daling van 53 naar 10 in de periode van april tot augustus. Eind dit jaar krijgt de gemeenteraad de eerste officiële cijfers. De voorspelling vanuit de scooterbranche dat het aantal ongelukken met snorscooters enorm zou stijgen, lijkt in elk geval niet uit te komen. Integendeel.

Eerst de helmplicht

De Amsterdamse Fietsersbond is er vanaf 2009 mee zoet geweest. Belangrijkste hobbel was een wetswijzing die het mogelijk maakt dat gemeenten gebieden aanwijst waar snorscooters verplicht een helm moeten dragen. De wet schrijft voor dat de fietspaden smal en druk moeten zijn en daardoor onveilig wanneer fietsers en snorfietsers er samen gebruik van maken. Dus alleen op de fietspaden die aan die kwalificatie voldoen mag de maatregel worden toegepast. Om de wet te wijzigen moesten zoveel mogelijk mensen binnen en buiten de Eerste en Tweede Kamer ervan overtuigd worden hoe gevaarlijk de situatie in grote delen van Amsterdam is.

Een korte geschiedenis van 10 jaar Scooter naar de Rijbaan

Ingesloten inhoud van YouTube overslaan
Bekijk op YouTube
Ingesloten inhoud van YouTube overgeslagen.
Filmpje van de Amsterdamse tv-zender AT5 bij de invoering van de verkeersregel in april Bron: www.youtube.com

Dat wil ik ook wel!

Snorcooters maken lawaai, stinken en rijden gevaarlijk hard op fietspaden. Redenen waarom veel fietsers ze niet graag tegenkomen. Ook Nijmegen, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn, Haarlem, Amersfoort, Den Bosch, Haarlemmermeer en Zwolle zijn in principe voorstander van het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan voor auto’s. Utrecht is er het verst mee, maar daar hebben de hulpdiensten bezwaar gemaakt. De brandweer wil met maximale snelheid door de binnenstad kunnen rijden en als er snorscooters voor ze op de rijbaan rijden vrezen ze dat dat niet meer kan. Voor Amsterdam is dat anders, omdat de hulpdiensten daar op veel plaatsen over de trambanen kunnen rijden en binnen de ring al veel 30-kilometerwegen zijn waardoor het snelheidsverschil dan kleiner is.

Veel werk

Veel gemeenten deinzen er ook voor terug snorscooters naar de rijbaan te sturen omdat het veel werk is. In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen. Het moet gaan om drukke en smalle fietspaden en het besluit moet bijdragen aan de veiligheid van de fietsers zonder dat de veiligheid van de snorscooters in gevaar komt. Als de uitvoering juridisch niet goed onderbouwd is, houdt hij geen stand wanneer bezwaarschriften worden ingediend. N.B. Dat snorscooters de lucht vervuilen is voor de wet niet relevant.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verkeersborden die moeten worden geplaatst en de bezwaarschriften die moeten worden afgehandeld.

Andere oplossingen om de scooteroverlast te verminderen

De snorscooter naar de rijbaan sturen is niet de enige maatregel die een gemeente kan nemen. Andere maatregelen:
• Straten of een zone afsluiten voor brom- en snorfietsen
• Algemene Helmverplichting  voor de snorscooter. Vorig jaar is een motie aangenomen in de Tweede Kamer om de helm verplicht te stellen voor snorscooters. Uit rapporten is gebleken dat mensen als de helmplicht wordt ingevoerd massaal overstappen op een ander transportmiddel. Ze stappen over op de e-bike, brommer of auto. De minister wil nog wel eerst nader onderzoek naar het effect van de helmplicht
• Instellen van betaald parkeren voor snorscooters
• Instellen van parkeren op straat voor scooters..
• Van sommige straten met vrijliggende fietspaden 30-kilometerwegen maken, zodat snorscooters ook zonder helm veilig op de rijbaan kunnen rijden.
• Milieuzones instellen – Snorscooters van vòòr 2011 mogen niet in milieuzones, dus dat scheelt al

En: Is Fietsersbond Amsterdam tevreden?

Ja! Fietsersbond Amsterdam is er heel blij mee dat de fietspaden in de hoofdstad over het algemeen een stuk rustiger en veiliger zijn geworden, terwijl de snorscooters zich echt nog niet altijd en overal aan de nieuwe regel houden. Dus het resultaat kan nog beter worden. Dat hangt ook af van de handhaving. Die is cruciaal.

Kamer maakt scooter naar de rijbaan mogelijk

Gemeenten mogen binnenkort lokaal besluiten dat snorscooters met helmplicht van het fietspad naar de rijbaan moeten. De Tweede Kamer heeft een motie die opriep tot meer onderzoek naar de gevolgen daarvan verworpen. De Fietsersbond is verheugd over deze mogelijkheid. Directeur Saskia Kluit noemt het “een overwinning voor de fietsers”.

Lees meer

Een lijst met medewerkers

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!