Standpunt Fietsersbond Anders Betalen voor Mobiliteit

Binnenkort buigt de Tweede Kamer zich over het wetsontwerp Anders Betalen voor Mobiliteit. De Fietsersbond staat positief tegenover het uitgangspunt om te betalen voor autogebruik per kilometer en heeft daarom samen met de Stichting Natuur en Milieu, Koninklijk Nederlands Vervoer, RAI Vereniging en het Wereldnatuurfonds ANWB-leden opgeroepen bij de ANWB-ledenpeiling voor de kilometerprijs te stemmen.

Door een hogere prijs per kilometer en minder vaste kosten gaan mensen die weinig rijden minder betalen dan nu en mensen die veel rijden meer. Gevolg daarvan is dat het autogebruik zal kunnen dalen en het fietsgebruik stijgen. Het ministerie gaat ervan uit dat de kilometerprijs leidt tot 15% minder autogebruik dan in de situatie zonder invoering. Volgens het Bureau voor de Leefomgeving kan het fietsgebruik met 10% stijgen.

Het wetsontwerp dat nu bij de Tweede Kamer ligt kan volgens de Fietsersbond nog verbeterd worden.

De realisatie van de verschuiving van autoverkeer naar onder meer de fiets is pas realistisch of kan zelfs groter kan zijn wanneer er in het tarief voldoende naar tijd en plaats wordt gevarieerd. Meer betalen dus als het drukker is op de weg. Dit kan volgens de wet, maar is nog niet uitgewerkt. Het kan ook door het volgen van de suggestie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten om een hoger tarief te berekenen voor de eerste tien kilometer van elke rit. Die variant onmoedigt het rijden van korte ritten met de auto.

De Fietsersbond waarschuwt voor meer drukte op provinciale wegen als alleen op de snelweg betaald moet worden en de gevolgen daarvan voor de verkeersveiligheid van fietsers. Een spitstarief zou zich daarom in onze ogen niet mogen beperken tot snelwegen en moeten gelden voor het totale wegennetwerk in filegevoelige gebieden. In het wetsontwerp wordt hier uitvoerig op ingegaan, maar in de praktische uitwerking verdient dit punt veel aandacht.

Positief vindt de Fietsersbond dat de opbrengsten van de kilometerprijs die naar het Infrastructuurfonds vloeien niet alleen aan autowegen, maar ook aan fietspaden mogen worden besteed. Dit staat in de wet en is bevestigd door minister Eurlings bij de begrotingsbehandeling.

Tenslotte vraagt de Fietsersbond aandacht voor de nadelen van het niet meenemen van de huidige provinciale opcenten (1,2 miljard euro) in de kilometerprijs. Dit is een provinciale belasting die automobilisten nu betalen. De provincies mogen dat compenseren door het invoeren van een nieuwe provinciale ingezetenenbelasting. Gevolg daarvan is dat ook niet-autobezitters daaraan mee moeten betalen en daardoor mede opdraaien voor de invoering van de kilometerprijs. Het gaat hierbij om ruim 20% van de Nederlandse huishoudens, maar in een stad als Amsterdam om ongeveer tweederde van de volwassenen. De Fietsersbond vindt dat de opcenten in het kilometertarief opgenomen hadden moeten worden. Nu dat een gepasseerd station lijkt, vindt de Fietsersbond dat er bindende voorschriften moeten komen over besteding van een deel van de opbrengsten van de nieuwe provinciale belasting aan fietsvoorzieningen.

Download tekst van het persbericht (pdf)
Klik hier om de memorie van toelichting op de "Wet kilometerprijs" te downloaden.

Categorieën