Terugkeer van bierreclame op fietsenrek

Vroeger gaven bierbrouwers fietsenrekken weg aan café-eigenaren. Amstel blaast die traditie van rekken met bierreclame nieuw leven in.

Amstel bracht dit jaar een nieuw biertje met de naam Radler op de markt. ‘Dat betekent fietser in het Duits’, legt een woordvoerster van Amstel uit. In Duitsland verstaan ze onder Radler een mengsel van bier en limonade. Maar bij Amstel hebben ze het liever over ‘bier met citroensap’.

Fietsclubs
Wat een mengsel van bier met limonade met fietsen te maken heeft, is niet helemaal duidelijk. Naar verluidt was Radler in de negentiende eeuw een geliefd drankje in Duitse sociaal-democratische fietsclubs. Overigens heet het biertje alleen in Zuid-Duitsland Radler. In het noorden spreken ze over Alsterwasser. In Münsterland mengen ze graag sinas met bier en het resultaat noemen ze Wurstwasser.

Radler-rekken
Hoe dan ook. Amstel vermoedde dat er voor dit Duitse biertje ook in Nederland een markt zou zijn. Die verwachting is uitgekomen. Het biertje is niet speciaal voor fietsers gebrouwen, maar vanwege de naam Radler zijn fietsenrekken uitgekozen als promotiemateriaal.

Fietsparkeur
Amstel heeft deze zomer 330 fietsenrekken laten maken door een Fries metaalbedrijf. De rekken herinneren aan de oude fietsenrekken die vroeger bij cafés stonden. Volgens TestKees voldoen de nostalgische rekken niet aan de hedendaagse Fietsparkeur-eisen. ‘De fietsen staan te dicht op elkaar, je hebt geen aanbindmogelijkheid voor een kettingslot en de fietsen staan niet stabiel.’

Fietsenrekmetreclame.nl
Overigens zijn de ouderwetse fietsenrekken nooit helemaal verdwenen. ‘Vroeger werden ze heel veel weggegeven door bierbrouwers. Dat is nu minder’, zegt Martin van Herwijnen van fietsenrekmetreclame.nl uit Uitwijk. Maar evengoed is er nog steeds vraag naar de fietsenrekken. IJssalons tuincentra en kapperszaken bestellen tegenwoordig graag rekken met reclameborden.

Categorieën