Hoe meer hoe beter!

Test: elektrische ov-fiets

Test: Kees van de Fietsersbond probeert de Elektrische ov-fiets uit

Er werd al veel langer om gevraagd: een elektrische OV-fiets. Station Driebergen-Zeist kreeg de primeur voor een proef, die inmiddels al is uitgebreid naar Arnhem en Groningen. ‘Goede fiets met een grote actieradius’, volgens TestKees en Carlos van de Fietsersbond.

Je moet wel even geduld hebben voor je je elektrische OV-fiets hebt, merkte Carlos: ‘Eerst moet je je melden en dan wordt er een volle accu gehaald, die op zich makkelijk te monteren is. Maar als veel mensen een e-bike willen, krijg je zo wel een rij.’

Nuttige test?

Mis nooit meer onze onafhankelijke testen!

Lees onze Fietsflits

Maar dan heb je ook wat. Qua comfort is TestKees dik tevreden: ‘Dankzij de brede banden van 55 millimeter kun je overal fietsen, ook onverhard. De fiets heeft een lekker zadel, niet te zacht en niet te breed, al is het ook maar net waar je zelf van houdt natuurlijk.’

Carlos van de Fietsersbond test elektrische ov-fiets in Utrechtse straat
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Stevig en stabiel: Jammer is dat de stappen tussen de versnellingen vrij groot zijn. Carlos: ‘Ik zat eigenlijk steeds tussen twee versnellingen in.’

Remmen: ‘De rollerbrakes zijn niet erg sterk. Het voordeel daarvan is dat je niet snel over de kop slaat, maar ik had schijfremmen verwacht op dit type fiets. De fiets zelf is erg stevig en stabiel.’

Houding: Voor Carlos is de houding op de fiets prima, maar Testkees is een kop langer en zat wat minder prettig: ‘Het rechte stuur staat vrij dichtbij. Ik moest mijn polsen onprettig draaien.’

Display: De display is vrij klein, maar duidelijk.

Grote actieradius: Carlos haalde de terugreis naar Driebergen-Zeist makkelijk. In de ecostand is de actieradius van de elektrische OV-fiets volgens NS 110 kilometer. Met normale ondersteuning is het bereik 70 kilometer en bij de hoogste stand 50 kilometer. ‘Als je een beetje netjes met de ondersteuning omgaat, moet honderd kilometer zeker haalbaar zijn’, zegt TestKees. ‘Het zou helemaal geweldig zijn als je straks bij elk station je accu kunt wisselen.’

Zwakke koplamp: Je bent goed te zien in het donker met de lampen, maar toen Carlos de fiets van het kantoor van de Fietsersbond in Utrecht terugreed naar Driebergen-Zeist gaf de koplamp op slecht verlichte fietspaden te weinig licht om het pad te zien: ‘Het was echt bijna niet te doen’.

Prijs: De elektrische OV-fiets kost 10 euro per dag. Dat is duurder dan je eigen fiets meenemen in de trein (7,50 euro) of een gewone OV-fiets huren (4,15 euro), maar minder duur als je het vergelijkt met andere verhuurders van e-bikes.

Wens: Op andere locatie in kunnen leveren.

Minpunten:

Achterlicht van elektrische ov-fiets
Beeld-auteur: Maarten Hartman
  • Geen achterreflector
  • Geen achterdrager
  • Korte voordrager
  • Te kort voorspatbord, waardoor je vieze spatten op de motor en je voeten krijgt
  • Net als bij de normale OV-fiets kom je met je hak tegen het slot aan
  • Lastig om de fiets op de dubbele standaard te zetten

Conclusie

Ruim voldoende. Hopelijk zien we de OV-e-bike straks op veel meer plekken in het land.

Waar en hoe?

Detail van Elektrische ov-fiets
Beeld-auteur: Maarten Hartman

De proef met de elektrische OV-fiets is in oktober gestart in Driebergen-Zeist. Reizigers krijgen een fiets met een volledig opgeladen batterij (met 100% groene stroom) mee van de medewerkers in de fietsenstalling. Het is niet mogelijk de accu zelf op te laden. Net als bij de reguliere OV-fiets kun je de OV-e-bike huren door het scannen van de sleutel en chipkaart. Na een positieve start in Driebergen-Zeist zijn er inmiddels ook dertig OV-e-bikes beschikbaar in Arnhem en Groningen.

Wat vind jij?

Wat vind jij van de elektrische OV-fiets? Goed idee? Heb je hem al gebruikt? Mail ons op vvf@fietsersbond.nl.

 

Categorieën

eelco-portret-bijgesneden

Eelco den Boer-García

Contentmanager

Opgroeiend in Nederland beschouwde ik fietsen als iets vanzelfsprekends, maar tijdens een uitwisselingsjaar in Canada ontdekte ik pas echt de vrijheid die de fiets verschaft. Niet meer afhankelijk van de schoolbus en zelfstandig de natuur in. Ook in Nederland is er echter ruimte voor verbetering om vrij te kunnen blijven fietsen. Via alle kanalen, van de Vogelvrije Fietser en de Fietsflits tot de website en social media, draag ik daar graag een steentje aan bij.