Tip voor Amsterdam: verplichte fietsexamens voor toeristen

amsterdam 029.jpg

Amsterdam is een echte fietsstad. Toch blijft er nog genoeg te verbeteren, blijkt uit de antwoorden van de bezoekers aan de tentoonstelling Fietsstad Amsterdam.

 

Bezoekers van de tentoonstelling Fietsstad Amsterdam in het Stadsarchief kregen de kans om te laten weten wat zij graag nu veranderd zouden zien in Amsterdam.  De tentoonstelling vertelde het verhaal over de fiets die met de opkomst van de auto in verdrukking kwam en hoe dankzij de samenwerking van de Fietsersbond, andere actiegroepen, bewoners en de gemeente er stap voor stap weer ruimte is gemaakt voor de fiets. Lees ook het interview met publicist Fred Feddes over het boek Fietsstad Amsterdam dat tegelijkertijd uitkwam.

Wie het wilde, kon een enquête invullen over wat er nu zou moeten worden gedaan voor fietsers. Bijna 90 fietsers hebben de lijst ingevuld. De 55-plussers waren het talrijkst: 54,7 procent. (Bron: Stadsarchief Amsterdam en Fietsersbond Amsterdam).

Weg met scooters

Uitstoot van scooters op het fietspad
Beeld-auteur: Suzanne Brink

De scooter is in Amsterdam al teruggedrongen binnen de ring, maar het blijft een bron van enorme ergernis. Dat blijkt uit de antwoorden op de vraag: Voor welk fietsbelang zou je in actie komen? De meeste antwoorden gingen over scooteroverlast.  Verder wil men rust en veiligheid voor fietsers. Dat zou volgens bezoekers geregeld kunnen worden door autovrije zones in te stellen. Nog een paar opvallende suggesties: iedereen een gratis elektrische fiets, meer controle op fietsverlichting. En eens per jaar de ringweg openstellen voor fietsers.

Fietspad of fietsstrook?

De meerderheid wil een fietspad. Want daar kun je tenminste veilig en ongestoord fietsen. Ook fijn: daar tref je zeker geen foutgeparkeerde auto’s aan. Wel mag de gemeente bij de aanleg van fietspaden de lat wat hoger leggen: de paden moeten breder worden, met een beter wegdek en ‘geen enge haakse randen’.

Stallingsverbod?

fietsenchaos
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Twee op de drie vindt dat er een verbod moet komen op het stallen van fietsen buiten de voorzieningen. Al gaven mensen aan ook zelf wel eens illegaal te parkeren.  Hoe dan ook: de slordig geparkeerde fietsen zijn de bezoekers een doorn in het oog:  ‘Goed ook rekening te houden met voetgangers op de stoep’, ‘minder rommel op straat’, ‘het werd tijd want het was een zooitje’.  Maar dan moet er wel voldoende plek zijn en daar schort het nog wel eens aan. Op sommige plekken is het echt moeilijk om een legale plek in de buurt te vinden. Dat is vooral lastig bij een snel kort bezoek. Stallingen zoals op het Beursplein vallen in de smaak: ‘Duidelijk en bewaakt, en minder rommel op straat.’ Fietsvakken zijn handig, maar niet als fietsen omvallen. En hoe zit het met fietsdiefstal als je je fiets niet kunt vast zetten, vragen sommigen zich af. Sommigen vinden het erg streng: ‘Wordt je fiets weggesleept helemaal naar het fietsdepot omdat hij 2cm buiten de lijn stond.’ ‘Fietsdepot=diefstal’, is een hartenkreet van een van de respondenten.

Grote ergernissen in fietsstad Amsterdam

Uit de lijst met genoemde ergernissen blijkt dat Amsterdam een volle en drukke stad is. De snorscooters worden natuurlijk genoemd. Maar ook: toeristen die zonder te kijken het fietspad op lopen, appende fietsers, snelle elektrische bakfietsen, taxi’s en mensen die niet opletten. Spookfietsers vond een van de bezoekers zo vervelend dat er meteen een oplossing werd geleverd: een brandnetelmat. Fiets je in de goede richting dan voel je de mat niet, fiets je tegen de richting dan prikt hij je banden lek.

Wat moeten fietsers doen om het verkeer prettiger te maken?

Een opsomming van de tips:

Categorieën