‘Doordeweeks fietsen zij veertig tot honderd bestellingen weg’

Bakfietsbezorging: ‘niet door rood rijden’

Bezorgers van MarleenKookt met bakfietsen

Dagelijks zwermen dertien elektrische bakfietsen van MarleenKookt uit over Amsterdam en Amstelveen om 250 maaltijden thuis te bezorgen. Het cateringbedrijf is in 2011 opgericht door Joris Keijzer en zijn vrouw Marleen Jansen.

Joris Keijzer:‘Er zijn een hoop mensen in Amsterdam die geen tijd of inspiratie hebben om elke dag te koken, maar die toch gezond en lekker willen eten. Voor hen hebben wij MarleenKookt opgericht. We hebben veel vaste klanten die wekelijks van onze service gebruikmaken en ook bedrijven bestellen geregeld een gezonde ‘overwerkmaaltijd’.
’Voor het bezorgen hebben we vijfentwintig fietsers in dienst, hoofdzakelijk studenten. Toen we twee jaar geleden begonnen met MarleenKookt, gebruikten we eerst nog onze eigen bakfiets. Maar al snel kwamen we erachter dat het bezorgen daarmee erg zwaar werd. Urban Arrow had toen net een elektrische fiets voor vrachtvervoer ontworpen. Ik mocht een proefrit maken en kwam met een grote grijns thuis. Het is spectaculair om op zo’n fiets te rijden. Hij trekt lekker snel op en je vliegt alles voorbij.’

Bakfietsberichten

Vrachtvervoer per bakfiets

’In de stad is een bakfiets ideaal voor het vervoer van maaltijden. Onze bakfietsen zijn super wendbaar, je kunt gemakkelijk door het verkeer manoeuvreren. Bovendien heeft een bakfiets een beter imago dan de bezorgscooter. Wij willen dat de hele uitstraling van MarleenKookt positief is. Daarom willen we dat onze bezorgers zich netjes gedragen in het verkeer en stoppen voor rood licht. We plannen de routes ruim in zodat ze zich niet hoeven te haasten.’

Elke dag gaan er tien bezorgers op pad met ieder zo’n dertig maaltijden. Een speciaal softwareprogramma, Viamente, stelt de efficiëntste routes samen. Iedereen fietst tussen de 20 en 35 kilometer en maakt onderweg 10 tot 15 stops. We serveren in porseleinen schalen. Dat voelt heel anders om op tafel te zetten dan plastic bakjes. Maar daardoor hebben de bezorgers wel een zware vracht.’
’We gebruiken de fietsen intensief dus er is redelijk wat onderhoud nodig. Laatst hadden we in één week twee lekke banden, dat is frustrerend. Samen met Urban Arrow hebben we gezocht naar een oplossing. Nu hebben we nog sterkere banden.
Er gebeurt veel op het gebied van vrachtvervoer per bakfiets. Op dit moment wordt daar een heel ecosysteem omheen gebouwd. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld twee mobiele fietsenmakers. Die komen naar ons toe zodra er iets aan de hand is, want deze fietsen zijn geen pretje om mee te slepen.’
’Veel mensen die eenzelfde soort service willen opzetten vragen ons om tips en adviezen. Over het algemeen delen we onze ervaringen, zeker als het gaat om het bakfietsgebruik. We hebben zelfs een documentje gemaakt met antwoorden op veel gestelde vragen.’

Meer info: marleenkookt.nl

De Long John-fietsen van Vishandel Tel

De bakfiets is voor Vishandel Tel al jaren het snelste en dus beste vervoermiddel in de Amsterdamse binnenstad.  

Marc Sijmonsbergen, bedrijfsleider bij Vishandel Tel Amsterdam:
‘Garnalen, gamba’s, kabeljauw, heekfilets, hele zeebaarzen, wij krijgen veel bestellingen van restaurants in het centrum van Amsterdam. Die vis brengen we met de fiets. De andere orders gaan mee met een bestelbusje.’
’We hebben twee fietsers in dienst. Doordeweeks fietsen zij veertig tot honderd bestellingen weg en in het weekend nog iets meer. Alle restaurants op de Zeedijk, in het Wallengebied, de Nieuwendijk, tot het Rembrandtplein en het Leidseplein doen we met de fiets. Dat zijn geen gemakkelijke plekken om met de auto te komen. Denk alleen al aan de paaltjes. Met deze fietsen kun je makkelijk door de drukke binnenstad manoeuvreren, je kunt overal komen en ze zijn heel wendbaar. Ook zijn ze makkelijk te beladen. Er kan maximaal 100 kilo mee vervoerd worden, maar daar gaan wij wel eens overheen. De vis wordt in kartonnen dozen, piepschuimen bakken of kratjes op de fietsen gestapeld. De fietsers stapelen soms liever nog wat dozen op elkaar dan dat ze twee keer moeten fietsen. Soms komen de dozen dan zelfs boven het stuur uit, maar meestal zijn het twee of drie lagen. En ja, er valt wel eens iets vanaf, maar dat gebeurt maar heel sporadisch.’

Deense Long John

’De fietsen zijn uit Denemarken geïmporteerd en heten Long John. Toen ik in 1988 als student bij Vishandel Tel kwam werken, werd de vis al met dit soort fietsen vervoerd. Maar de originele fietsenmaker die ze voorheen maakte, is ermee gestopt en alles wat daarna is gekomen, is minder sterk. Eén van de twee fietsen die we nu hebben heeft versnellingen, maar de jongens vinden de andere fiets het lekkerst fietsen. Ook hebben we nog twee reserve Long John´s bij onze vestiging in IJmuiden staan.’
’Om tien uur ’s ochtends beginnen de fietsers met bezorgen. Veel Chinese restaurants op de Zeedijk zijn dan al open. Op drukke dagen is het flink aanpoten. In de weekenden fietsen de jongens continue door de stad, tot we om vijf uur sluiten.
De fietsbezorging is de afgelopen jaren geïntensiveerd. In vijftien jaar is het aantal restaurants in de binnenstad enorm toegenomen, denk maar aan de sushi-zaken en Thaise restaurants op de Zeedijk. Daardoor hebben wij het veel drukker gekregen in de buurt. We kunnen nu niet meer door heel Amsterdam fietsen. Daarom doen we de rest met een bestelbusje.’

Meer info op vishandeltel.nl

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid