Trapondersteuning voor scholieren

Jantien Huitema, lid van het jongerenpanel van Batavus: ‘Je verwacht dat een elektrische fiets voor ouderen is. Maar de BUB Easy is een mooie fiets. Leuk voor jongeren, want hij ziet er modern uit en heeft mooie kleuren.'

‘Ze hebben geen enkele gêne’

Of ze het nu leuk vinden of niet: jongeren fietsen bijna elke dag. Ze moeten nu eenmaal naar school. Maar op welke fiets wil de jeugd? De BUB Easy, denkt Batavus uit Heerenveen. Een fiets met trapondersteuning.

Tot nu toe is de elektrische fiets het domein van fietsers met grijze haren. De fietsbranche hoopt al jaren dat de schoolgaande jeugd overstapt op een elektrische fiets. Batavus denkt nu de fiets in huis te hebben die de jeugd kan verleiden om met trapondersteuning op pad te gaan.
‘Het bijzondere aan de elektrische fiets is, is dat senioren de early adopters waren. Dat zie je eigenlijk bijna nooit. Meestal zijn het jongeren die een nieuwe techniek als eerste omarmen’, zegt Frank van den Eeden, marketing manager van Batavus. Inmiddels is de tijd volgens Van den Eeden rijp om jongeren te laten profiteren van een duwtje in de rug.
Dat moet gebeuren met de BUB Easy. Deze fiets is gebaseerd op de BUB. Een stadsfiets, waarmee Batavus designprijzen won en die volgens de ontwerper een ‘lifestyle concept’ is. Om dit concept aan de man te brengen heeft Batavus samengewerkt Radio 538 en DJ Isis.
Dit BUB-design is volgens Batavus bij uitstek geschikt om jongeren aan het elektrische fietsen te krijgen. Maar wíl de jeugd eigenlijk wel op de elektrische fiets gezien worden? ‘Het gebeurt nu al’, zegt Van den Eeden. ‘Op een bijeenkomst van dealers uit Amsterdam en Hilversum hoorde ik dat middelbare scholieren al elektrische fietsen kopen.’

Customer integration
Batavus gaat niet alleen af op wat dealers vertellen. Het fietsenmerk maakt er serieus werk van uit te zoeken wat fietsers – en dus ook jongeren – willen. Daarvoor doet Batavus continu klantenonderzoek. Er zijn maar liefst 400.000 fietsers die een garantiebewijs van Batavus in de kast hebben liggen. En 100.000 van deze klanten hebben aangegeven dat ze best wat vragen willen beantwoorden. Over bijvoorbeeld hun fietsgebruik. Is dat recreatief of vooral om naar werk en winkel te komen? En dan volgt er nog een ‘verdere verdieping’, zoals Van den Eeden dat noemt. Wat is het inkomen en de opleiding? Met deze ‘sociaaldemografische’ gegevens krijgt Batavus een beeld van wat fietsers willen kopen.
Die grote groep fietsers wordt vervolgens teruggebracht tot consumentenpanels. ‘Het bijzondere van onze werkwijze is dat wij klanten toelaten tot ons bedrijfsproces: wij noemen dat customer integration’, zegt algemeen directeur Rob Beset. En dat levert een schat aan gegevens op en voor de fietsenmaker ijzersterke verkoopargumenten. ‘Wij vragen welke problemen jongeren hebben met hun fiets. Daar kwam uit dat het voorlicht vaak stukgaat. Toen hebben we een geïntegreerde koplamp ontworpen. Dat was de hit van de scholierenfiets.’
En wat er verder ter sprake komt, is steevast mountainbiken. Beset: ‘Daar praten ze veel over, maar ze doen het niet.’ En jongeren willen verrassend genoeg dolgraag op fietsvakantie. Maar dan zonder hun ouders. ‘Het gaat ze om de vrijheid, het ontsnappen aan ouderlijk toezicht. Zeker één op de vier wil op de fiets naar de camping in Rennesse’, zegt Van den Eeden lachend.

iPad
Maar beginnen de jongeren tijdens die panelsessies ooit uit eigen beweging over een fiets met trapondersteuning? ‘Nee’, zegt Beset. ‘Maar hadden wij kunnen bedenken dat we behoefte zouden hebben aan een iPad? En toch zijn er daar al miljoenen van verkocht.’
Beset hoopt dat het met de BUB Easy net zo zal gaan, want de behoefte is er. ‘Tijdens zo’n sessie duurt het nog geen halfuur of we horen dat ze zo moe en bezweet raken van het fietsen naar school. Maar een fiets met trapondersteuning vinden ze toch eigenlijk meer iets voor hun oma. Dan haal je de prototypes erbij en wijzen ze naar de BUB Easy en zeggen: ‘Doe die maar’. En als ze er eenmaal op hebben gereden, zijn ze verkocht.’
Jongeren vinden het helemaal niet vreemd om met trapondersteuning op pad te gaan. ‘Ze hebben geen enkele gêne als het om gemak gaat’, zegt Beset. Dat is meer iets voor mannen van middelbare leeftijd. En ouders vinden het zeker geen bezwaar om hun kroost het wat gemakkelijker te maken. ‘Mijn zoon fietst tien kilometer door weer en wind naar school’, zegt Van den Eeden, ‘maar er zijn ook veel ouders die met slecht weer de kinderen met de auto naar school brengen. Maar met trapondersteuning valt met tegenwind het excuus weg om niet naar school te hoeven fietsen.’

Geen scooter
Batavus mikt op vwo-leerlingen. Beset: ‘Zo’n school heeft vaak een groot verzorgingsgebied, zeker buiten de grote steden. Dat betekent dat de kinderen ver moeten fietsen. En voor iedereen die actieradius nodig heeft, is de trapondersteuning ideaal. Ook voor deze scholieren.’ Van den Eeden denkt dat trapondersteuning een goed alternatief is voor de scooter. ‘De ouders van de leerlingen zijn vaak uit de A- en B-klasse. Dat betekent dat ze hoog opgeleid zijn en een modaal of bovenmodaal inkomen hebben.’
Beset vult aan: ’Voor deze groep speelt het imago van de scooter zeker een rol. Iedereen die wel eens een vervelende confrontatie heeft gehad met een scooterjongen – glimmend jasje en een capuchon – weet wat ik bedoel. Dan ben je klaar met die scooter en wil je niet dat je zoon of dochter erop rijdt.’ 
En volgens Van den Eeden past een scooter niet binnen de levensstijl van de ouders. ‘Ze willen dat hun kinderen blijven bewegen. Zij zijn vaak ook bewust bezig met andere zaken, zoals eten. Dus niet te veel chips en frisdrank.’

Social media
Beset en Van den Eeden zijn ervan overtuigd dat de BUB Easy een succes kan worden. Beset: ‘De trapondersteuning is wat imago betreft het punt niet: je rijdt er niet mee voor joker. Het botst niet met hip zijn.’ Van den Eeden denkt er over om de BUB Easy onder scholieren uit te zetten en zo ambassadeurs voor de fiets te krijgen, die via social media verslag doen van hun bevindingen. ‘Ik denk dat de doorbraak in de periferie zal komen. Want op het platteland moeten jongeren verder fietsen. Zij zijn de early adopters. En uiteindelijk wordt de e-bike naar de stad gebracht.’
De prijs zou nog wel een bezwaar kunnen zijn. De BUB Easy kost 1.299 euro. Best een hoog bedrag voor een middelbare scholier. ‘Voor middelbare scholieren is het een nieuwe categorie. Ze zijn daar niet aan gewend’, zegt Beset. ‘Maar als het imago goed is, is geld geen enkel bezwaar. Een scholier vindt 500 euro veel voor een stadsfiets, maar telt zonder morren hetzelfde bedrag neer voor een tablet. Je zou de aanschafkosten af kunnen zetten tegen de prijs van een busabonnement. Dat kost 600 euro per halfjaar. Met een jaar heb je de kosten van de BUB Easy alweer terugverdiend.’

Jantien Huitema, lid van het jongerenpanel van Batavus:
‘Je verwacht dat een elektrische fiets voor ouderen is. Maar de BUB Easy is een mooie fiets. Leuk voor jongeren, want hij ziet er modern uit en heeft mooie kleuren. De meesten uit het panel vonden hem mooi, en hij fietst ook lekker. Of ik er zelf een zou kopen? Ik zit er wel over te denken. Ik volg de opleiding Marketing en Communicatie in Leeuwarden. Mijn studentenkamer ligt op 8 kilometer van school. En als ik naar mijn ouders in Winsum ga, moet ik 20 kilometer fietsen. Nu ga ik met de bus, maar met trapondersteuning zou ik dat op de fiets kunnen doen.’

Testpanel
‘Ik vind echt fietsen ook prima’
Lorena Linssen (17) fietst dagelijks 10 kilometer naar school op een rode omafiets. Een week lang probeerde ze de Bub Easy.
‘Zo’n elektrische fiets is wel heel relaxt. Vooral op rechte stukken. Je wordt er helemaal niet moe van. Ik had hem meestal op de maximale stand. Je went er heel snel aan en dan denk je dat die lagere stand niks doet. Het schiet alleen niet op als ik op dezelfde tijd als iedereen naar school moet, want dan moet ik de hele tijd groepen scholieren inhalen. Ik ga natuurlijk harder. Ik heb een paar keer een vriendin gesleept. Sommige van mijn klasgenoten vonden de BUB er raar uitzien. Anderen vonden hem vet. Iedereen wilde hem wel de hele tijd uitproberen. En vooral de moeders uit mijn straat wilden er zelf ook wel een.
Ik zou er zelf wel eentje willen hebben, maar naast een gewone fiets. Ik vind echt fietsen ook prima. Zo’n elektrische fiets is toch wel voor watjes.’

Categorieën