Verkeersveiligheid van regionale wegen niet omlaag ten koste van vermindering files

De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland maken zich zorgen over de plannen van de ANWB om meer auto’s van de snelweg te halen en gebruik te laten maken van provinciale en stedelijke wegen. Wegen waar juist veel fietsers en voetgangers van gebruik maken. Het mag toch niet de bedoeling zijn dat het daar verkeersonveiliger wordt om de files op de snelwegen te lossen.

De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland vragen de Minister Eurlings van Verkeer aandacht voor de verdere uitwerking van het concept ‘robuust wegennet’ dat ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de ANWB door TNO is ontwikkeld. Voor de uitwerking daarvan in de praktijk doen de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland de minister in een brief een aantal suggesties.

Mensen moeten verleid worden tot het kiezen van het juiste vervoermiddel over de juiste weg. De fiets is vaak het beste vervoermiddel voor de korte afstanden en soms ook voor de middellange afstanden. Mensen die met de auto een middellange verplaatsing maken, kiezen voor het regionale wegennet of het openbaar vervoer en voor langere afstanden kiezen mensen het openbaar vervoer (evt. in combinatie met de fiets) of de auto over het rijkswegennet. De ruimtelijke inrichting moet hiertoe uitlokken en de overheid moet hierover voorlichting geven. In Houten, gekozen tot Fietsstad 2008 is dit duidelijk gebeurd als het gaat om de keuze van de fiets op de korte afstanden. Ook steden als Groningen en Nijmegen bewijzen dat een goed fietsbeleid leidt tot een hoger fietsgebruik.

In de visie is nog geen rekening gehouden met de effecten van een robuust wegennet op de verplaatsingsmogelijkheden voor fietsers en voetgangers en op de verkeersveiligheid in het algemeen. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland vragen de minister daarom:

  • Onderzoek te doen naar de effecten op de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers, met name de zwakkere verkeersdeelnemers (voetgangers en fietsers).
  • Behoud van bestaande oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers.
  • Veilige oversteekmogelijkheden.
  • Een duurzaam veilige weginrichting.

Download: brief van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland aan de minister (pdf)

Lees ook: TNO ontwikkelt visie op robuust wegennet voor ANWB

Reactie van de minister in de Tweede Kamer: Mevrouw Roefs (PvdA) vroeg naar het robuust onderliggend wegennet en de belangen van kwetsbare weggebruikers als voetgangers en fietsers. Verbetering van het onderliggend wegennet en het op verzoek robuuster maken ervan op verzoek van de regio mogen niet leiden tot slechtere voorzieningen voor voetgangers en fietsers. Het is de bedoeling om te komen tot duurzaam veilige voorzieningen. De verbetering van de terugvalfunctie van een onderliggende weg en eventueel de verhoging van de maximumsnelheid tot 100 km/u mogen dan ook niet ten koste gaan van de positie van voetgangers en fietsers. Hun positie mag niet verslechteren, sterker nog: het is de bedoeling dat die verbetert ten opzichte van de oude 80 km/u-weg met al zijn doorkruisingen. Daar laat de veiligheid namelijk veel te wensen over. Het moet natuurlijk wel binnen veilige financiële grenzen kunnen worden gerealiseerd. Mevrouw Roefs kan een en ander overigens nalezen op pagina 37 van de Mobiliteitsaanpak.

Categorieën