Zes vragen over de snorscooter. Alle feiten en regels op een rij.
1. Wat is een snorscooter?
In de wetgeving kom je het woord snorscooter nergens tegen. De wetgever heeft het over een snorfiets. In 1974 is deze categorie in het leven geroepen. De snorfiets is ontstaan als een fiets met hulpmotor. Volgens de RAI Vereniging, de branchevereniging van fabrikanten en importeurs, was de snorfiets aanvankelijk bedoeld voor mensen die behoefte hadden aan ondersteuning bij het fietsen. Op een snorfiets hoef je geen helm op en de maximaal toegestane snelheid is 25 kilometer per uur.
2. Wat is het verschil tussen een bromscooter en een snorscooter?
Het zichtbare verschil is het kentekenplaatje: op een bromscooter een gele, en op een snorscooter een blauwe. En op een snorscooter hoef je geen helm op. Maar brom- en snorscooters zijn uiterlijk bijna niet uit elkaar te houden. En volgens de verkopers zijn brom- en snorscooters ook technisch volledig gelijk. Een bromscooter mag 45 kilometer per uur, en een snorscooter 25 per uur. Volgens de BOVAG, waar de meeste tweewielerzaken bij zijn aangesloten, worden snorscooters ‘afgeknepen’ om te voorkomen dat ze harder dan 25 kilometer per uur gaan. In de praktijk gaan snorscooters vaak harder. Hoe kan dat? Het is volgens de BOVAG ‘niet zo heel ingewikkeld’ om een snorscooter op te voeren.
3. Waarom is de snorscooter zo populair?
Paul de Waal van de BOVAG, per mail: ‘BOVAG-bedrijven zien vooral een groeiende interesse van nieuwe consumenten in de grote steden, daar is de verkoop van snorfietsen met tientallen procenten toegenomen, de laatste jaren. Bijna een op de drie Nederlandse snorfietsen wordt inmiddels in een van de vier grote steden verkocht. De nieuwe kopers zijn stadsbewoners die de snorfiets gebruiken voor verplaatsingen in de stad en voor woon-werkverkeer. Ze stappen over van auto en OV. We schrijven de toenemende populariteit van de snorscooter onder meer toe aan het gemak dat de snorfiets biedt ten opzichte van de brommer. Een helm is niet nodig; het is opstappen en rijden.’
4. Waar moet een snorscooter rijden?
Op het fietspad, samen met de fietsers. Alleen op een onverplicht fietspad – herkenbaar aan een rechthoekig zwart bord met het woord fietspad – is de snorfiets verboden.
5. Doet de politie iets tegen scheurende snorscooters?
We hebben vijf korpsen gevraagd of er wat aan de te hard rijdende snorscooters wordt gedaan. De woordvoerders bevestigen dat er meer snorscooters rondrijden, maar cijfers over het aantal bekeurde snorscooteraars kan geen enkel korps leveren. In Amsterdam, de stad met de meeste snorscooters, valt het volgens de politie met de overlast wel mee. ‘Het zal ongetwijfeld wel eens te hard gaan’, zegt Ebe van der Land van de Amsterdamse politie. ‘Maar je moet ook naar de fietsers kijken. Die rijden vaak door rood. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Als je ziet hoe druk het in Amsterdam is, dan gaat het nog verrassend vaak goed.’ De BOVAG zou het overigens niet erg vinden als er vaker werd gecontroleerd. ‘De boetes mogen wel wat steviger zodat die daadwerkelijk afschrikken’, aldus de BOVAG-woordvoerder.
6. Veel fietsers klagen over de stank. Is daar wat aan te doen?
De belangenvereniging van fabrikanten en importeurs (RAI) wijst er op dat de scooters sinds de Euro 2-norm al een heel stuk minder vervuilend zijn geworden. En de fabrikanten zouden van de EU graag aanvullende eisen willen. De BOVAG, waar de tweewielerzaken bij zijn aangesloten, verwacht dat door elektrische scooters de luchtkwaliteit vanzelf verbetert. Lees meer over de vervuiling door (snor)scooters: ‘Brommers zijn een ultrafijnstof kanonnen’.
Een lijst met medewerkers
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!