Werken verkeerslichten niet bij een aluminium fiets?

Jan van der Kolk uit Voorburg mailde ons over een verkeerslicht ‘waarvan al jaren bekend is dat aluminium fietsen geen groen licht krijgen’. Hoe zit dat?

Het gaat hier over verkeerslichten die via een detectielus de aankomende fietsers opmerken, en dan op groen springen. Verkeerslichten zonder detectielus ‒ die zijn er ook nog zat ‒ hebben meestal gewoon een ‘starre regeling’ waarbij de fietsers ergens in het schema ook groen krijgen, of ze er nu in werkelijkheid zijn of niet.

Inductiespanning


Ruud Kymmell van Ziut, een bedrijf dat verkeerslichtenregelinstallaties verkoopt, legt uit hoe een detectielus werkt: ‘Een detectielus is niks anders dan een spoel in de weg. Een kenmerk van een spoel is dat als een metalen voorwerp door de spoel gehaald wordt, een inductiespanning wordt opgewekt.’ Zo wordt een fiets opgemerkt. Maar waarom zou een aluminium fiets dan minder goed werken? Kymmell: ‘Het soort metaal bepaalt ook de verandering van het magnetisch veld. Aluminium wil niet zo goed een spanning opwekken. Dus het is juist dat een aluminium fiets slechter te detecteren is dan een stalen fiets.’ Maar het betekent niet dat een aluminium fiets níet gedetecteerd wordt.
Raymond van Duin, verkeerskundige bij Vialis, een bedrijf gespecialiseerd in verkeerstechniek, zegt: ‘Ook op een aluminium fiets is die verstoring van het magnetisch veld er wel, al is die minder. Je moet de detectielus wel op de juiste wijze instellen en het kan zijn dat in dit geval de instellingen niet juist zijn. De lus moet op de juiste plaats liggen en de vormgeving van de unit in de regelkast moet goed zijn. Die combinatie is bepalend hoe gevoelig het werkt. Ook onderhoud is van belang. Een lus die in het zandbed is weggedrukt, werkt minder.’

Langzaam rijden


Gewicht is dus ‒ anders dan veel mensen denken ‒ niet van invloed. Van Duin: ‘De lus reageert op de aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid metaal. Daarnaast spelen de locatie en de snelheid van de fiets een rol. Een heel langzaam rijdende fiets kan wel eens niet gedetecteerd worden. Ook de positie ten opzichte van de lus is een factor: of je in het midden rijdt of aan de rand. Je ziet bijvoorbeeld wel dat er naast het asfalt van het fietspad, waar de lus in zit, nog een rijtje klinkers ligt met daarnaast de stoep. De fietser stopt dan daar om zijn voet op de stoep te zetten. Dan kan het voorkomen dat hij niet wordt opgemerkt. Zo spelen er verschillende factoren een rol. Het is altijd een samenspel.’

Magneet op bagagedrager


Van Duin adviseert vooral bij de wegbeheerder (meestal de gemeente of provincie) aan de bel te trekken als je merkt dat je op je aluminium fiets niet wordt opgemerkt. Een magneet op je bagagedrager binden, zoals de kantonrechter Van der Kolk adviseerde (toen hij zijn bekeuring wegens door rood fietsen aanvocht) is onzin. ‘Dat helpt geen zier, want het zit veel te hoog’, zegt Kymmell. Van Duin: ‘Dan is een ijzeren plaat onder je fiets effectiever.’
Worden detectielussen binnenkort niet eens ingeruild voor een geavanceerder systeem? Voorlopig nog even niet. Van Duin: ‘Systemen met radar en infrarood zitten eraan te komen, maar tot nu toe halen ze niet de betrouwbaarheid van de detectielussen.’
Kortom, aluminium fietsen worden inderdaad wel eens gemist door de detectielussen van een verkeersregelinstallatie, maar het hoeft niet. Gewoon klagen bij de gemeente; het is vast een gevalletje achterstallig onderhoud.

Categorieën