Wintertips voor de fiets

Hoe kun je je als fietser voorbereiden op winterse omstandigheden? TestKees geeft tips.

 

Auto’s hebben steeds vaker winterbanden. Ze zijn ook voor fietsen te koop. Heb je er wat aan?
Vorig jaar heb ik in de sneeuw de winterband van Continental getest. Die gaf op een besneeuwde weg duidelijk meer grip dan een gewone band. Andere gebruikers melden dat hij in de regen ook erg goed werkt, maar dat heb ik zelf niet getest. Twee extra banden kopen voor de winter is misschien wat duur. Je kunt ook met een band volstaan. De grip van het voorwiel is het belangrijkste. Als dat wegglijdt,  kun je gemakkelijk vallen. Dus als je niet teveel wilt uitgeven, is een winterband op je voorwiel ook prima.’

Spijkerbanden

Spijkerbanden zijn alleen handig bij ijzel

Zijn spijkerbanden nog beter?
‘Banden met spikes zijn alleen handig wanneer je over ijs moet fietsen, bij ijzel dus. Bij een schoon weg dek maken de banden veel herrie, ze slijten snel en je moet zwaarder trappen. Je zou ze bij ijzel op je fiets kunnen zetten, dat is natuurlijk veel gedoe. Als je beijzelde wegen echt vervelend vindt, zou je een oude reservefiets met  spijkerbanden kunnen uitrusten.’

Wat kun je doen als je geen winter- of spijkerbanden hebt?
Met zachte banden rijden
‘Als het glad is kun je wat lucht uit de banden laten lopen, dan zijn de banden breder en heb je meer grip. De meeste mensen hoeven dat niet te doen. Bijna alle Nederlanders rijden namelijk met te zachte banden.’
Zadel verlagen
‘Een ander tip die niets kost, is het zadel lager zetten. Dan kun je altijd je voeten op de grond zetten wanneer je dreigt te vallen.’
Lees het wegdek
‘Tijdens het fietsen moet je het wegdek lezen. Als klinkers of asfalt glinsteren, is de kans groot dat er een laagje ijs ligt. Let op bij bruggen, het wegdek bevriest daar altijd eerder. En hou voldoende afstand van de rand. Langs de randen van weg ligt vaak ijs of vastgevroren sneeuw.’

Fietser leest wegdek

Een fietser leest het wegdek

Heeft je fiets winteronderhoud nodig?
‘Let op de remkabels. Als er vocht in zit, vriezen ze vast en kun je niet remmen. Dat kan ook tijdens het fietsen gebeuren, als je fiets bijvoorbeeld in een warme stalling heeft gestaan. Hoe kun je dit voorkomen? Haal de kabels los en zorg voor smering. Gewone kettingolie is prima. Zo voorkom je dat ze vochtig worden en vastvriezen. Als je ziet dat de kabels roestig zijn, kun je ze beter vervangen. Door roest lopen ze minder soepel.‘

En je ketting?
‘Smeer je ketting goed. Maar ga je ketting niet schoonmaken. Dat levert meer ellende dan voordeel op. De kans is groot dat je met poetsen meer vet wegwast dan dat je er later weer op krijgt. En vaak duw je door het poetsen de vuiligheid in de schakels en dan slijt de ketting nog sneller. Het beste is om elk schakeltje met een druppeltje olie te smeren. Je hebt kettingolie voor droge en natte condities. Vraag de fietsenmaker om kettingolie voor natte condities. Die blijft het beste zitten in de winter. Als je een andere ketting moet kopen, neem dan een roetsvrijstalen of een roestwerende ketting. Dan heb je een bron van viezigheid – roest – al uitgesloten.’

Wat moet je met je elektrische fiets doen in de winter?
‘Accu’s houden niet van vrieskou. Bewaar accu’s daarom vorstvrij.’ Bosch (leverancier van motoren en accu’s voor elektrische fietsen) vertelde de Vogelvrije Fietser ook dat accu’s niet van vorst houden. De accu moet je volgens Bosch op kamertemperatuur laten komen voordat je hem gaat laden.  Meer accutips: Elektrische fiets slijt het meest in de schuur.

Nog meer tips?
‘ Als je door pekel hebt gereden, spoel je fiets dan even af met water. Dat voorkomt veel roest.’

‘Als je slot moeilijk open gaat, maak het dan schoon met WD40 (spuitbusje met antiroestmiddel). Daarna moet je smeren met slotspray of dunne kettingspray. Allemaal te koop bij een goede fietsenzaak. Smeren moet je eigenlijk preventief doen.’

 

Categorieën