
Snelheidslimiet verlagen naar 30 km/u in de bebouwde kom
In 2023 kwamen 270 fietsers om in het verkeer. Langzamer verkeer vermindert het aantal ongelukken. Lees het standpunt van de Fietsersbond.
Een fietser heeft bij een aanrijding met een auto die 30 km/u rijdt een veel grotere overlevingskans dan bij hogere snelheden. Hoewel de huidige wet nog 50 km als norm stelt, willen wij dat 30 km de standaard wordt binnen de bebouwde kom. Om dat te bereiken, doen we onderzoek en verzamelen we handtekeningen om de wet te veranderen. Bovendien trainen we vrijwilligers om beleidsmakers en ambtenaren praktisch advies te geven over het verlagen van de maximumsnelheid in hun regio.
Waarom 30 km/u?
- Een belangrijke maatregel om fietsverkeersslachtoffers te voorkomen, is een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers. 50 km/u in een auto is vaak te hard om op tijd te stoppen en verkeersdoden te voorkomen. De kans op een ernstig ongeval bij 50 km/u is 3,5 keer groter dan bij een maximumsnelheid van 30 km/u!
- Daarnaast zorgt 30 km/u voor een prettiger straatbeeld voor iedereen en meer bewegingsruimte voor fietsers en voetgangers. Het is fijner wonen en leven in een 30-kilometergebied; minder geluid en fijnstof en de straat wordt meer van de omwonenden.
Hoe willen we dit bereiken?
- Landelijk moet het uitgangspunt worden: 30 als standaard, 50 alleen waar het veilig kan.
- Onveilige wegen nu meteen naar 30 km/u brengen, mogelijk met tijdelijke extra maatregelen als drempels en markeringen.
- Onze lokale afdelingen gaan in gesprek met gemeenten waar 30 km/u noodzakelijk is en gebruiken daarbij de handleiding die we hebben opgesteld om samen met de gemeente meer straten van 30 km/u te realiseren.
- De minister kan dit ondersteunen met regelgeving, richtlijnen en investeringen voor gemeentes.
Wil je ook meer straten met een maximumsnelheid van 30 km/u?
Help ons dan om van Nederland het allerbeste fietsland ter wereld te maken.
Wat draagt nog meer bij aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers?
-
Waarom goede infrastructuur belangrijk is
De dynamiek op het fietspad verandert. Dit vraagt om meer aandacht voor fietsveiligheid.
-
Waarom meer investeren in verkeershandhaving?
Hoe veilig de infrastructuur ook is, menselijk gedrag speelt altijd een belangrijke rol.
-
Onze top 10 van maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren
Jaarlijks komen er meer dan 200 fietsers om in het verkeer. Tien punten waardoor het aantal dode en gewonde fietsers zal dalen.