In 2022 hebben wij een alarmerend record van 745 verkeersdoden bereikt, het hoogste aantal in de afgelopen 15 jaar. Nog zorgwekkender is het feit dat 290 van deze slachtoffers fietsers waren.
Deze schokkende statistieken kunnen niet langer genegeerd worden. Het is duidelijk dat er dringend actie nodig is om de veiligheid van fietsers te waarborgen en het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Waarom 30 km/u?
- Een belangrijke maatregel om fietsverkeersslachtoffers te voorkomen, is een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers. 50 km/u in een auto is vaak te hard om op tijd te stoppen en verkeersdoden te voorkomen. De kans op een ernstig ongeval bij 50 km/u is 3,5 keer groter dan bij een maximumsnelheid van 30 km/u!
- Daarnaast zorgt 30 km/u voor een prettiger straatbeeld voor iedereen en meer bewegingsruimte voor fietsers en voetgangers. Het is fijner wonen en leven in een 30-kilometergebied; minder geluid en fijnstof en de straat wordt meer van de omwonenden.
Wil je ook meer straten met een maximumsnelheid van 30 km/u?
Help ons dan om van Nederland het allerbeste fietsland ter wereld te maken.
Steun onsHoe willen we dit bereiken?
- Landelijk moet het uitgangspunt worden: 30 als standaard, 50 alleen waar het veilig kan.
- Onveilige wegen nu meteen naar 30 km/u brengen, mogelijk met tijdelijke extra maatregelen als drempels en markeringen.
- Onze lokale afdelingen gaan in gesprek met gemeenten waar 30 km/u noodzakelijk is en gebruiken daarbij de handleiding die we hebben opgesteld om samen met de gemeente meer straten van 30 km/u te realiseren.
- De minister kan dit ondersteunen met regelgeving, richtlijnen en investeringen voor gemeentes.