Direct naar inhoud

Snelheidslimiet verlagen naar 30 km/u in de bebouwde kom

In 2023 kwamen 270 fietsers om in het verkeer. Langzamer verkeer vermindert het aantal ongelukken. Lees het standpunt van de Fietsersbond.

Een fietser heeft bij een aanrijding met een auto die 30 km/u rijdt een veel grotere overlevingskans dan bij hogere snelheden. Hoewel de huidige wet nog 50 km als norm stelt, willen wij dat 30 km de standaard wordt binnen de bebouwde kom. Om dat te bereiken, doen we onderzoek en verzamelen we handtekeningen om de wet te veranderen. Bovendien trainen we vrijwilligers om beleidsmakers en ambtenaren praktisch advies te geven over het verlagen van de maximumsnelheid in hun regio.

Waarom 30 km/u? 

Hoe willen we dit bereiken?

Wil je ook meer straten met een maximumsnelheid van 30 km/u?

Help ons dan om van Nederland het allerbeste fietsland ter wereld te maken.

Wat draagt nog meer bij aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers?

  • Waarom goede infrastructuur belangrijk is

    De dynamiek op het fietspad verandert. Dit vraagt om meer aandacht voor fietsveiligheid.

  • Waarom meer investeren in verkeershandhaving?

    Hoe veilig de infrastructuur ook is, menselijk gedrag speelt altijd een belangrijke rol.

Galerij navigatie