fietsenmaker_header

Actoren betrokken bij barrièrevorming

Organisaties die bewust moeten worden gemaakt van belangen van langzaam verkeer

Het aantal actoren dat bij de ontwikkeling van hoofdinfrastructuur is betrokken, of kan worden betrokken, is zeer groot. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan de verschillende organisaties, maar ook aan de verschillende taakonderdelen van die organisaties. Ook hebben sommige organisaties regionale of locale afdelingen. Bij de ontwikkeling van hoofdinfrastructuur kan een goede samenwerking tussen de (deel)organisaties van belang zijn voor langzaam verkeer. De Fietsersbond kan daarin soms een stimulerende rol spelen. Ook kan de Fietsersbond partners zoeken om de verwezenlijking van zijn visie dichterbij te brengen. Daarbij is het soms al voldoende om een organisatie bewust te maken van een dreigend probleem.

Overheid
Alledrie de overheidslagen (rijk, provincies, gemeenten) zijn erbij betrokken als er hoofdinfrastructuur wordt aangelegd. De projecten zijn ingrijpend genoeg voor bemoeienis van zowel volksvertegenwoordigers, als bestuurders en ambtelijke diensten. Daarbij gaat niet alleen om diensten die zich bezig houden met verkeer en vervoer, maar ook om diensten op de gebieden ruimtelijke ordening, milieu, groen / natuur, economie / toerisme, recreatie, enzovoorts. In sommige regio’s zijn er ook nog relevante samenwerkingsorganen van deze overheden, op bestuurlijk en/of ambtelijk niveau. Ook de Europese Unie is vaak een actor (denk aan Transeuropese netwerken en aan subsidies voor grensoverschrijdende projecten).
Voor de uitvoering van het infrastructuurbeleid heeft de overheid twee grote taakorganisaties: Rijkswaterstaat en Prorail. Als er grote projecten op stapel staan, dan worden daarvoor meestal speciale projectorganisaties opgericht.
Ook waterschappen kunnen bij barrièrevorming betrokken zijn: zij beheren zowel wegen op land als waterwegen die een fysieke barrière kunnen zijn.

Adviesbureaus
Ook kennisvergroting bij adviseurs van de overheid en bij de ontwerpers van de plannen kan op termijn vruchten afwerpen.

Grondeigenaren en -gebruikers
De initiatiefnemer heeft vaak medewerking nodig van grondeigenaren of -gebruikers. Dat kunnen andere overheden of overheidsdiensten zijn (gemeenten, Staatsbosbeheer), kleine particulieren (boeren, landgoedeigenaren) of grote particuliere organisaties als Natuurmonumenten.

Belangenorganisaties
Behalve de Fietsersbond zijn ook de Stichting Landelijk Fietsplatform, het Wandelplatform LAW en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie al actief bezig met het thema barrièrevorming. Ook Natuur en Milieu en de provinciale Milieufederaties hebben interesse. Recreatieve belangenorganisaties zijn onder meer de regionale en lokale VVV’s, recreatieschappen en de Recron (belangenvereniging van recreatieondernemers). De Kamer van Koophandel is een invloedrijke en bijzondere actor op regionaal niveau. Lokaal zijn er meestal geïnteresseerde verenigingen, wijk- of buurtraden te vinden. Ook worden voor de plannen in de eigen woonomgeving soms specifieke actiegroepen opgericht.

Laurent Theunissen, medewerker project Fietsen zonder barrières van de Fietsersbond
(Brochure Fietsersbond, september 2003)