header-handbiker

Drempels en plateaus

De bedoeling van een drempel is om de snelheid van het autoverkeer te verlagen, niet om fietsers te hinderen. Van zogenaamde sinusvormige drempels (in een vloeiende lijn omhoog en omlaag) hebben fietsers relatief weinig last en daarom raadt de Fietsersbond deze aan. Zogenaamde plateaus (op, een stukje recht en dan weer af) zijn vaak een stuk vervelender. Ze zijn in veel gevallen voorzien van steile inritblokken met een hellingspercentage van 10 procent of meer en dat is voor fietsers echt onaangenaam. Als ze een minder steile oprit hebben, werken ze voor het autoverkeer minder goed dan een drempel van dezelfde hoogte. De meeste drempels zijn 12 centimeter hoog (zo hoog als een stoeprand), tegenwoordig wordt er vanwege bijvoorbeeld problemen met lagevloerbussen wel geëxperimenteerd met 8 centimeter hoge drempels. Die blijken ook redelijk goed te werken als snelheidsremmer.

Een recente verbetering is het aanleggen van drempels zonder prefab betonelementen. Straten met een asfalt wegdek krijgen drempels in asfalt en straten met een klinkerdek drempels in klinkers. Daardoor worden kieren en naden tegengegaan. Dat fietst een stuk prettiger, voorkomt trillingshinder voor omwonenden en is goedkoper in onderhoud.

 


een sinusvormige drempel, een kruispuntplateau en een trapeziumdrempel

Naast drempels en plateaus zien we in woonwijken heel veel uitritconstructies. Juridisch geven die aan dat al het andere verkeer, inclusief voetgangers voorrang heeft. Ze zijn vaak voorzien van steile inritblokken (een soort drempels), dus eigenlijk altijd vervelend voor fietsers.
Er zijn ook andere manieren om de snelheid van het autoverkeer te dempen, bij de weg versmallen, er een bocht in leggen of ook heel effectief een weg ‘knippen’: aan beide zijden doodlopend maken.

Er bestaan ook drempels om de snelheid van brommers omlaag te krijgen (zie foto rechts). Eén van de eerste gemeenten die ze toepaste was Houten. Op het uitgebreide fietsnetwerk van deze groeikern waren de brommers op een gegeven moment een plaag. Naast brommers hebben trouwens ook hard rijdend fietsers last van de brommerdrempel.