Direct naar inhoud

Tunnels, bruggen, hellingbanen en roltrappen

Soms moeten fietsers hoogteverschillen overbruggen om hun reis voort te zetten. Slimme ontwerpen zoals tunnels, hellingbanen en roltrappen maken dit comfortabeler en veiliger.

Fietstunnels

Een donker fietstunneltje kan een hoop mensen afschrikken van een avondlijk fietstochtje. Toch hoeft een fietstunnel niet zoveel angst in te boezemen. Het is mogelijk fietstunnels zo te ontwerpen dat ze wel sociaal veilig aanvoelen. Een goede tunnel geeft mensen het gevoel dat ze er door zijn voor ze er erg in hebben. Hoe ziet een goede tunnel eruit?

Volgens ‘Tekenen voor de Fiets’ zo:

Het liefst ziet een tunnel er ook nog een beetje leuk uit, dat kan door bijvoorbeeld gebruik van kleuren of muurschilderingen. Onder het station van Utrecht is de fietstunnel gecombineerd met een waterloop en wandschilderingen. Dat heeft een brede, mooie, bijna rustieke tunnel opgeleverd.

Hellingbanen en roltrappen

Nieuwe snelwegen en spoorlijnen zijn vaak het abrupte einde van oude fietsverbindingen. De Fietsersbond heeft de laatste jaren steeds erop gehamerd fietsverbindingen in stand te houden. Dat betekent vaak de aanleg van fietsbruggen of tunnels. Een tunnel of een brug houdt altijd het overwinnen van hoogteverschillen in. Bij de aanleg van hellingen naar een brug of tunnel zijn er voor wegbeheerders een aantal aanbevelingen (o.a ‘Tekenen voor de Fiets’, pag. 119):

In Breda Prinsenbeek wilde men aanvankelijk geen hellingbanen aanleggen voor het viaduct over de nieuwe HSL en A16. Men dacht dat fietsers net als voetgangers gebruik konden maken van roltrappen of de lift. Samen met bewoners heeft de Fietsersbond dit tegen weten te houden. De rechter gaf de Fietsersbond gelijk dat roltrappen niet veilig en fietsvriendelijk zijn. In Breda worden nu alsnog hellingbanen aangelegd. In de Rotterdamse wijk Pernis is een soort rollend tapijt (een roltrap zonder treden) in gebruik genomen om het forse hoogteverschil over de Betuwelijn (8 meter) te overbruggen.

De Utrechtse Moreelsebrug bij het station is voorzien van liften en een vrij luie trap. Fietsers reageren verdeeld, maar gebruiken de nieuwe verbinding regelmatig.